مهدخت بروجردی علوی؛ فاطمه بنیادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر «بررسی چالشها و موانع توسعه روزنامهنگاری علم در ایران» با نگاه سیستماتیک و رویکرد بین رشتهای و کمک گرفتن از رشتههای جامعهشناسی علم، فلسفه علم، اقتصاد علم، تاریخ علم و ارتباطات علم است. در این پژوهش از روش مصاحبه عمقی نیمساختیافته، در مصاحبه با روزنامهنگاران علم و متخصصان حوزه علم استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر «بررسی چالشها و موانع توسعه روزنامهنگاری علم در ایران» با نگاه سیستماتیک و رویکرد بین رشتهای و کمک گرفتن از رشتههای جامعهشناسی علم، فلسفه علم، اقتصاد علم، تاریخ علم و ارتباطات علم است. در این پژوهش از روش مصاحبه عمقی نیمساختیافته، در مصاحبه با روزنامهنگاران علم و متخصصان حوزه علم استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برخی از چالشهای نهاد علم و سیاستگذاری علم در کشور، مبتلا به حوزه روزنامهنگاری علم نیز هست. نگاه نخبهگرایانه به علم، تلقی عوامزدگی از طرف دانشگاهیان در صورت مشارکت در تولید محتوای رسانهای، الگوی تکنوکراتیک حاکم بر فضای سیاستگذاری علم، به جای الگوی مشارکت مردم، ایدئولوژیک شدن علم و فناوری، انگاشتن علم بهمثابه قدرت از سوی سیاستگذاران علم، از جمله چالشهای روزنامه نگاری علم در ایران است. تربیت نشدن روزنامهنگاران علم برای حضور حرفهای در این حوزه و نبود نهاد آموزشی، سپهر عمومی روزنامهنگاری علم را به عرصه تجربه آزمون و خطا تبدیل کرده و باعث افزایش اشتباهات در این حوزه و سلب اعتماد از جامعه علمی شده است. عدم تشویق کارهای با کیفیت و ارزشدهی کمَی به جای کیفی، باعث عدم انتشار کارهای مطلوب شده است. همچنین به دلیل اغراق در فرهیختهپنداری دانشمند در ذهنیت جامعه، توان نقادی روزنامهنگار در مواجهه با دانشمند بسیار پایین است و باعث میشود محتوا، بدون سادهسازی به مخاطب عرضه شود.
حمیدرضا آراسته؛ سعیده معماری
چکیده
جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با اجرای برنامههای توسعه و رسیدن به اهداف چشمانداز بیستساله تا سال 1404، جامعهای مبتنی بر دانایی و کشوری توسعهیافته ایجاد کند. دستیابی به این امر مهم نیازمند مدیریت دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیطهای دانشگاهی بود. یکی از دانشگاههای ...
بیشتر
جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با اجرای برنامههای توسعه و رسیدن به اهداف چشمانداز بیستساله تا سال 1404، جامعهای مبتنی بر دانایی و کشوری توسعهیافته ایجاد کند. دستیابی به این امر مهم نیازمند مدیریت دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیطهای دانشگاهی بود. یکی از دانشگاههای دولتی تهران با جامعة آماری 383 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب شد که از این تعداد صد نفر در تحقیق مشارکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته، مشتمل بر 49 گویة بستهپاسخ و 3 گویة باز پاسخ بود. از تحلیل عاملی به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و شناسایی ابعاد مدیریت دانش استفاده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، عوامل بنیادی مدیریت دانش در دانشگاه نمونه، اشاعه دانش (آموزش)، تولید دانش (پژوهش)، بهکارگیری دانش (خدمات اجتماعی) و ذخیرة دانش بودند.