پیش‌نیازها و موانع تحقق توسعه علوم‌انسانی میان‌رشته‌ای

غلامحسین خورشیدی؛ شیوا پیشگاهی

دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، صفحه 1-16

https://doi.org/10.7508/isih.2012.14.001

چکیده
  توسعه علوم میان‌رشته‌ای، مساله‌ای چند بعدی است. از این رو، پرداختن به ساز و کارها، ظرفیت‌ها، و موانع تحقق توسعه این علوم در ایران کار پیچیده‌ای است. در این رابطه نمی‌توان به کلی گویی کرد و تنها به ذکر عناوینی بسنده نمود زیرا همه آنچه در این رابطه مطرح است برای همه حوزه‌های علم مشترک نمی‌باشد و حتی در یک حوزه خاص هم گرچه مشترکات ...  بیشتر

موانع و راهکارهای کاربست یافته‌های تحقیقاتی علوم انسانی

محمد احمدی؛ صمد رسول‌زاده اقدم؛ یوسف محمدی‌فر

دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، صفحه 17-34

https://doi.org/10.7508/isih.2012.14.002

چکیده
  در اغلب راهبردها و برنامه‌های کلان توسعه، تاکید ویژه‌ای بر تولید علم و تبدیل آن به کالاها و خدمات مورد مصرف جامعه شده است، هر چند که در برخی حوزه‌های دانش، مانند علوم پایه، شاهد رشد کمی و کیفی خوبی بوده‌ایم؛ اما رابطه میان علم و عمل در علوم انسانی یکی از عمده‌ترین موضوعاتی است که در چند دهه اخیر مباحث و مناقشه‌های ...  بیشتر

آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی: رویکردی بین‌رشته‌ای

محمد عسگری

دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، صفحه 35-64

https://doi.org/10.7508/isih.2012.14.003

چکیده
  پرورش مهارت‌های تفکر، به‌خصوص مهارت‌های تفکر انتقادی از دوران باستان مورد توجه حوزه‌های معرفت بوده است. پیچیده و چندبعدی شدن مسایل امروز جامعه بشری، بر اهمیت پرورش تفکر انتقادی به عنوان محور تمرکز دوره‌های میان‌رشته‌ای افزوده است. در این مقاله با رویکردی میان‌رشته‌ای به آموزش تفکر انتقادی توجه شده است؛ از این منظر، این مقاله ...  بیشتر

رویکرد فرارشته‏ ای ادگار مورن و مبانی فلسفی اندیشه وی

علیرضا محمودنیا؛ پروانه نجاریان؛ سعید ضرغامی؛ محمد یمنی

دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، صفحه 65-86

https://doi.org/10.7508/isih.2012.14.004

چکیده
  ادگار مورن بر این باور است که نظام‏های آموزشی کنونی دچار بحران شده‎اند، بحرانی که ناشی از رویکرد ساده‎ شده و تفکیکی نسبت به دانش و تفکیک آن به رشته‎های مجزا و تاکید بیش از حد بر تخصصی و فوق‌تخصصی شدن است.وی برای به چالش کشیدن این بحران، رویکرد فرارشته‎ای را ارائه می‎دهد. هدف از این مقاله بیان مبانی فلسفی این دیدگاه مورن است. ...  بیشتر

بازسازی روش‌شناختی نظریه انتخاب عمومی

فائز دین‌پرست؛ علی ساعی

دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، صفحه 87-110

https://doi.org/10.7508/isih.2012.14.005

چکیده
  موضوع این مقاله، بازسازی روش‌شناختی نظریه انتخاب عمومی است و روش داوری آن نیز بر استدلال عقلانی استوار است. نظریه انتخاب عمومی به مثابه یک الگوی نظری میان‌رشته‌ای به مثابه تحلیل اقتصادی سیاست و مبنای تئوریک اقتصاد سیاسی مدرن، به‌رغم کارایی قابل قبول در پیش‌برد پژوهش‌های علوم‌سیاسی، از چند منظر مورد نقد قرار گرفته است. این نظریه ...  بیشتر

ژاک دریدا و سیر نزولی فلسفه سیاسی غرب

علیرضا آقاحسینی

دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، صفحه 111-137

https://doi.org/10.7508/isih.2012.14.006

چکیده
  مقاله پیش رو در تلاش است تا با بررسی سه دوره گفتمانی مدرنیته در مغرب زمین روند رو به انحطاط نظریه‌پردازی را روشن نماید. در این ارتباط، به موج گفتمانی عقلانیت خواهی غرب اشاره خواهد شد، عقلانیتی که ادعا داشت که چراغی از روشنایی فروزان خواهد ساخت که دایره هستی برای همیشه از تاریکی و تاریک اندیشی رهایی یابد. سر برکشیدن گفتمان ارزش‌گرای ...  بیشتر