مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417119700101Pluri-Disciplinary; Against the Common Perception of Collaboration Among Disciplinesتکثر رشتهای؛ علیه فهم رایج از همکاری رشتهها12517810.7508/isih.2015.25.001FAبختیارشعبانی ورکیاستاد فلسفه تعلیم و تربیت گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدامینبابادیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101<span>There are numerous kinds of definitions and discourses of conceptualization for the collaboration among disciplines. Examining a wide range of the related texts represents various, divergent and also contradictory discourses back to this up. Carefully and critically examining the common perception of collaboration among disciplines, in this paper, authors introduce an alternative so-called pluridisciplinary.</span>rn rn<span>And, it is argued that pluri-disciplinary could be considered as an umbrella term for all other modes of collaboration among disciplines including multidisciplinary, interdisciplinary, and transdiciplinary. It is also contended that unlike the conventional perception of collaborations between disciplines, epistemological and instrument rationales need to be seen as a continuous integration, so such a holistic approach will lead to a new so-called discipline; transdiciplinary. It is also articulated that there is a hierarchical relationship between disciplines in the alternative. In this paper, simple knowledge in pluridisciplinary studies will be replaced by super-complex knowledge, so called; trans-disciplinary, as a new-fashioned discipline, emerges.</span><span lang="FA">امروزه تعاریف و گونهشناسیهای متعددی از همکاری رشتهها ارائه شده است. بررسی منابع، از گفتمانهای متنوع، متمایز و بعضاً متضاد حکایت میکنند. در این مقاله به منظور ارائه تصویری روشن از همکاری رشتهای، ضمن ارائه و نقد فهم رایج از همکاری رشته</span><span><span lang="FA">ها و گونهشناسیهای وابسته به آن، تکثر رشتهای به عنوان بدیل</span><span lang="FA"> فهم رایج از همکاری رشتههای مختلف ارائه شده است. بر این اساس چنین ادعا میشود که می</span><span lang="FA">توان گونههای دیگر همکاری رشتهای نظیر چندرشته</span><span lang="FA">ای، بینرشته</span><span lang="FA">ای، میانرشتهای و فرارشتهای را زیر چتر تکثر رشتهای</span><span lang="FA"> دستهبندی کرد. در تکثر رشته</span><span lang="FA">ای، برخلاف فهم رایج از همکاری رشته</span><span lang="FA">ها (نظیر: میانرشته</span><span lang="FA">ای) رویکرد معرفتشناختی در مقابل رویکرد ابزاری قرار ندارد.</span><span lang="FA"> همکاری بینرشتهای از این منظر، سرانجام، بهصورت فرارشتهای متبلور میشود. بنابراین تکثررشتهای در مقابل نظام رشتهای قرار نمیگیرد، بلکه نقش مکمل حوزههای دانش را ایفا میکند. به علاوه، در تکثر رشتهای ارتباط طولی در همکاری رشتهها، جایگزین ارتباط عرضی میان آنها میشود و با نظر به مسأله مورد بررسی، طرح پژوهشی و موضوع، بهتدریج از نظامهای ساده دانش، مطرح در نظام رشتهای، به سمت نظامهای پیچیده دانش پیش میرود، بهنحوی که در فرایندی تبدیلپذیر، فرارشته جدید ظهور و بروز پیدا میکند.</span></span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417120150318The Paradigm of Critical Realism: Approach to an Interdisciplinary Methodologyپارادایم واقعگرایی انتقادی در فراسوی اثباتگرایی و هرمنوتیک: به سوی روششناسی میانرشتهای275617910.7508/isih.2015.25.002FAمحمدعلیتواناعضو هیأت علمی دانشگاه یزدJournal Article20140812<span>The debate of method of recognition in humanities, social and nature science is one of the apprehensions of Scientists in Wisdom Domain –especially in the modern world. This apprehension, before all things was of appearing in the paradigm of methodoligical between the advocates of the paradigms of positivism with having a share of the natural science. They used to values of naturalism in social and human studies. Additionally, testing and observation and repetition are present as the main terms of recognition. In front, the difference between human studies and natural science is important for the advocates of hermeneutic paradigm. Also, they speak about the methodology of interpretation (understanding) of human and social phenomenon. But, in the second half of 20<sup>th</sup> century another paradigms was established as the Critical realism. This paradigm is tried to parther from the methodoloigcal binary and has a share from the recognition of ontological positivism and epistemological hermeneutics attain to a procedure of interdisciplinary about recognition. So, on the basis of this subject, this article mentioned this question that: would the critical realism receive as the methodology in interdisciplinary? Method of the Article is postulate. This article reasoned that multilayer ontology and epistemology redounded to multilayer methodology that could build up the </span><span>knowledge of interdisciplinary.</span><span> </span><span lang="FA">بحث از </span><span lang="FA">روش </span><span lang="FA">شناخت پدیدههای طبیعی، انسانی و اجتماعی همواره </span><span lang="FA">یکی از مجادلهبرانگیزترین مباحث در میان</span><span lang="FA"> دانشمندان علوم مختلف</span><span lang="FA">بوده است. پارادایمهای روششناسانه متفاوت هرکدام براساس مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی متفاوت بدین مسأله پرداختهاند. پارادایم اثباتگرایی (پوزیتیویستم)، به جهان یگانه مستقل از ذهن باور دارد، در نتیجه علم را واحد میداند، بر همین اساس روشهای علوم طبیعی را بر علوم انسانی و اجتماعی تحمیل مینماید. در مقابل پارادایم معناکاوی (هرمنوتیک) جهان انسانی را از جهان طبیعی متفاوت میداند، از این رو روش علوم انسانی (تأویل) و علوم طبیعی (تبیین) را از هم متمایز میسازد اما از نیمه دوم قرن بیستم پارادایم دیگری با عنوان «واقعگرایی انتقادی» شکل گرفته است که بیشتر با تحقیقات </span><span lang="FA">روی باسکار</span><span lang="FA"> پیوند خورده است. این پارادایم تلاش دارد با فرا رفتن از دوگانه انگاری روشی و بهرهگیری از هستیشناسی پوزیتیویستی و شناختشناسی هرمنوتیکی به رویکردی میانرشتهای در باب شناخت دست یابد. بر این اساس، مقاله حاضر این پرسش</span><span lang="FA">ها </span><span lang="FA">را طرح مینماید که آیا واقعگرایی انتقادی را میتوان بهمثابه روششناسی میانرشتهای تلقی نمود؟ آیا این پارادایم میتواند دانش میانرشتهای تولید کند؟ در نگاه نخست پاسخ این مقاله بدین پرسش مثبت است. از این رو، مقاله حاضر با بهره از روش اصل موضوعی تلاش میکند تا قابلیت مفروضات و گزارههای واقعگرایی انتقادی به عنوان روشی میانرشتهای - بهویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی - را نشان دهد. مهمترین استدلال نوشتار حاضر این است؛ مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی چندلایه در پارادایم واقعگرایی انتقادی، نهایتاً به روششناسی چندلایه ختم میگردد که سنگ بنای تولید دانش میانرشتهای میباشد. مهمترین یافته مقاله حاضر بدین قرار است: گزارههای پارادایم روشی واقعگرایی انتقادی نه تنها زمینه دانش میانرشتهای را فراهم میآورد بلکه به همان قوت گزارههای پارادایمهای روشی اثباتگرایی و هرمنوتیک است؛ بدین معنا که این گزارهها دارای سازگاری، استقلال و تمامیت هستند.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417120150318The Evolutions of the Transdisciplinary of Futures Studies: Case Study of Americaسیر تحولات فرارشته آیندهپژوهی: مطالعه موردی آمریکا579418010.7508/isih.2015.25.003FAغلامرضابهروزی لکدانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوممحمدرضاجلیلونددانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران0000-0003-0740-6778Journal Article20141229<span>Futures Studies are transdiciplinary research field that explain social phenomena and change processes, and provide a broader perspective on them. Further, it develops various fields of human activity. Futures studies thematic territory is all sectors of culture, economics, politics, technology and the arts, and in the view of the changes ahead, its topics are rising. It is believed that human societies are able not to control the future, but the future is able to influence the path of history. I this study, we reviewed books and papers published in futures studies to illustrate American sutures studies movement in 1960s and 1970s. We start with World War II and Cold War. Then, organizations and future thinkers affecting futures studies would be discussed. Finally, the paradigms that have formed after World War II and the Cold War in the field of futures studies would be defined. Generally, futurists believe that so far there have been two paradigms in the evolution of futures studies and there are signs of the emergence of a new paradigm.</span><span>آیندهپژوهی را باید اقدامی فرارشتهای و علمی اجتماعی دانست؛ فرارشتهای، به دلیل آنکه هم در راه رسیدن به یافتهها و گزارههای خود و هم برای توجیه آنها از رشتههای گوناگون بسیاری استفاده میکند و علمی عملگرا، به دلیل آن که میخواهد اطلاعات موردنیاز برای اقدامهای بشری را فراهم آورد؛ اقدامهایی که برای شکل دادن به آینده طراحی میشوند. آیندهپژوهی برخلاف روند تخصصیشدن و تفکیک رشتهها و حرفههای گوناگون، بهمثابه علمی فرارشتهای در حال تکوین و تکامل است. قلمرو موضوعی آیندهپژوهی، تمام بخشهای فرهنگ، اقتصاد، سیاست، تکنولوژی و هنر را در بر گرفته و نظر به تغییرات پیش رو، موضوعات آن رو به افزایش است. این مطالعه که دارای جهتگیری اکتشافی-توصیفی میباشد، با مروری بر مقالات و کتب موجود در حوزه آینده پژوهی، تلاش دارد سیر تحولات فرارشته آیندهپژوهی را در دهههای 1960 و 1970 بررسی نماید و ضمن شناسایی مؤسسات و اندیشمندان تأثیرگذار بر این روند، پارادایمهایی را که پس از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد شکل گرفته، برشمرد. نتایج نشان میدهد که تاکنون دو پارادایم در سیر تحول آیندهپژوهی وجود داشته است و نشانههایی از ظهور یک پارادایم نیز جدید به چشم می خورد.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417120150318Cinema as the Interdisciplinary Conjuncture of Political Thought and Historyسینما؛ محمل امتزاج میانرشتهای اندیشه سیاسی و تاریخ9511718110.7508/isih.2015.25.004FAسیدمحسنعلویپوراستادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20141112<span>From the dawn of its history, cinema has been considered as a phenomenon in which different thoughts, among them the political, could be addressed. Indeed, many film-makers have presented various aspects of political norms and the good order of society through movies. However, this combination of the idea and image has been addressed in different ways and among others, as seems, the historical narrative has the potentiality to convey critical and normal political ideas in cinema. Exploring different types of representing the political thought in cinematic historical narratives, the present study attempts to identify cinema’s interdisciplinary potential as a conjuncture for the disciplines of history and political thought.</span><span>سینما از همان آغاز بهمثابة موقعیتی برای تألیف و عرضة اندیشه ـ و از جمله اندیشة سیاسی ـ شناخته شده است و بسیاری از سینماگران مؤلف تلاش داشتهاند با بهرهگیری از امکاناتی که تصویر سینمایی در اختیار آنها قرار میدهد، مؤلفههای هنجارین سیاسی و سامان نیک اجتماعی را بازنمایی کنند. این تلفیق اندیشه و هنر البته صورتهای گوناگونی بهخود میگیرد و در بیان خویش نیازمند ظرفهای متنوعی است. بهعنوان مثال، روایت تاریخی در سینما میتواند بهمثابة محلی برای عرضة اندیشههای انتقادی و هنجارین سیاسی در نظر گرفته شود. پژوهش حاضر بهدنبال آن است که با بررسی گونههای مختلف بهرهگیری از روایت تاریخی بهمنظور عرضة اندیشة سیاسی در سینمای ایران، موقعیت میانرشتهای سینما بهمثابة تقاطع معرفتهای تاریخی و اندیشهورزانة سیاسی را مورد کاوش قرار دهد.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417120150318A Comparison and Investigation of Frequency and Method of Interaction between the Writer and the Reader in Persian & English Teaching Textsمقایسه و بررسی میزان و نحوه تعامل نویسنده و خواننده در متون آموزش زبان فارسی و انگلیسی (با رویکرد میانرشتهای)11914318210.7508/isih.2015.25.005FAسمیهاسمعلیزادهکارشناس ارشد رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطباییرضامرادصحراییدانشیار گروه زبانشناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20141226<span>The main goal of a writer, when he/she writes a text, is to draw the reader’s attention to the text, and to make them converge with it. Therefore, a reading text includes an interaction between the writer and the reader. This interaction in instructional texts leads to a better learning by the language learners.There are some markers in the reading texts that create an interaction between the writer and the reader,and lead to a better comprehensionbythe reader of the text he/she is reading and a more detailed understanding.The use of these interactional markers in texts is an undeniable necessity. This study investigates the frequency of using these markers in Persian and English written texts by native speakers of Persian and non-Persians within the Hyland’sInteractional Model (Hyland, 2005), and analyzes the method of interaction between the writer and the reader in 3 categories of scientific articles (Persian articles by native speakers of Persian,Persian articles by nonnative speakers of Persian, English articles by non-Persians).This study is both quantitative and qualitative. The analysis of the data shows that the highest use of interactional markers in the whole corpus is in “personal asides” and the lowest use is in “interrogative sentences”.Furthermore, having in mind that these markers are divided into “stance” and “engagement” markers, in the stance marker category in Persian articles by native speakers of Persian and English articles by non-Persians, the highest use of these markers includes the “hedges” and the lowest useincludes “attitude markers,” and in Persian articles by non-native speakers of Persian, the highest frequency of use is that of “boosters” andthe lowest, like the other two categories, is that of “attitude markers”. Also, in the engagement category, in Persian articles by native speakers of Persian and Persian articles by non-native speakers of Persian, the highest frequency of useis that of “personal asides” and the lowest is that of “directives,” and in English articles by non-Persians, the highest frequency of use, like the other aforementioned categories includes “personal asides” and the lowest includes “interrogative sentences.”</span><span>گفتمان، حاصل مطالعه زبان بهعنوان یک پدیده اجتماعی یا رویکردی جامعهشناختی به آن است و متن، امری است اجتماعی در خلال روابط اجتماعی و نه بیرون و مستقل از آن. بنابراین متن، محصول گفتمان است و برای درک یک متن و تعیین روابط پیوستگی میان جملات، باید دانش اجتماعی و فرهنگی مربوط به «جهان» به صورت پیش فرض وجود داشته باشد. همچنین، ویژگی یک متن خوب، ایجاد تعامل بین نویسنده و خواننده است. این تعامل در متون آموزشی منجر به یادگیری بهتر زبانآموز میشود. در متون خواندنی، علائمی برای ایجاد تعامل بین نویسنده و خواننده وجود دارد که موجب فهم بهتر خواننده از متن پیش روی خود و درک دقیقتر او از متن میشود. استفاده از این علائم تعاملی در متون ضرورتی انکارناپذیر است. برای درک بهتر نقش و اهمیت علائم تعامل مشارکتکنندگان در گفتمان، درک مفاهیمی مانند گفتمان، تحلیل گفتمان، تحلیل متن و مباحث مربوط به آن ضروری است. در این پژوهش، میزان استفاده از این علائم در متون نوشته شده فارسی و انگلیسی توسط نویسندگان فارسیزبان و غیرفارسیزبان را در چارچوب مدل تعاملی (هایلند، 2005) بررسی شده و نحوه تعامل نویسنده و خواننده در سه گروه از مقالات علمی (مقالات فارسیِ فارسیزبانان، مقالات فارسیِ غیرفارسیزبانان، مقالات انگلیسیِ غیرفارسیزبانان) مورد تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش هم کمی است و هم کیفی. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، حاکی از آن است که بیشترین میزان استفاده از علائم تعامل در کل پیکره مربوط به جملات معترضه و کمترین آن مربوط به جملات پرسشی است. همچنین، با توجه به تقسیمبندی این علائم به دو بخش موضعگیری و مشارکتجویی، مقالات هر سه گروه نتایج متفاوتی در هر دو بخش داشتند. </span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417120150318Recognizing Genius loci in Designing Children’s Spaces, Due to the Phenomenological Ideas of Norberg-Schulzبازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدارشناختی نوربرگ شولتز14517218310.7508/isih.2015.25.006FAریحانهنیک روشدانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان.مریمقاسمی سیچانیاستادیار معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگانJournal Article20141208Christian Norberg- Schulz explained his ideas about the phenomenology of architecture, indebted to Martin Heidegger’s opinionsand believed that one of the main strategies for identification of the place is creating meaningful environments. Schulz can be considered as one of theorists who created new ideas in architecture after Gideon and believed that considering to other scientific fields is necessary to achieve the true nature of architecture. In fact the phenomenological approach can be understood as an interdisciplinary species that explain about existence and cognition in other fields like designing different spaces. Accordingly emphasizing on interdisciplinary trends and studies can help to identify and understand the multiple issues and by studying the different approaches, the scientific expansion of the problem’s aspects will be possible. This article with an Interdisciplinary and phenomenological point of view and due to the main ideas of Norberg- Schulz, analyses the concept of place and space and also the importance of concerning about children’s spaces. So at first a brief knowledge about the book of Norberg-Schulz in phenomenological approach will be achieved and by studying the opinions of other theorists, some results about the importance of considering the concept of genius loci in architectural spaces will be achieved. In this document, by using the descriptive- analytical method and by means of data collection, including studies, library and documentation, the relating concepts and strategies of improving the quality of children’s spaces, is analyzed. According to this article, It could be said that meanings, culture and history of a place, include identifying factors that cause creating memories and a sense of belonging to the place for individuals and thus the formation of their personality in childhood. So one of the main tasks of modern architects is creating a sense of space in children’s spaces and reminding their tradition and cultural identity in this way, so that children can establish a close relationship between the past, present and future.<span>کریستین نوربرگ شولتز در تبیین نظریات خود در رابطه با پدیدارشناسی معماری، وامدار اندیشههای مارتین هایدگر بوده و یکی از راهکارهای هویتبخشی به مکان را ایجاد محیطهای واجد معنا دانسته است. شولتز را میتوان از جمله نظریهپردازانی بهشمار آورد که پس از گیدئون، به ایجاد نگرشهای نوین در معماری پرداخت و توجه به دیگر زمینههای علمی را لازمه دستیابی به ماهیت واقعی معماری دانست. در واقع رویکرد پدیدارشناسی را میتوان یکی از گونههای میانرشتهای دانست که در راستای تبیین هستی و معرفت در دیگر زمینهها همچون طراحی فضاهای مختلف گام برمیدارد. بر این اساس تأکید بر گرایشها و مطالعات میانرشتهای میتواند شناخت و فهم موضوعات چندوجهی را میسر نموده و با بررسی راهکارهای گوناگون، بسط و گسترش علمی ابعاد مسئله را امکانپذیر سازد. مقاله حاضر در رویکردی میانرشتهای و پدیدارشناسانه و با تأثیرپذیری از نظریههای نوربرگ شولتز، به بررسی مفهوم مکان و فضا و لزوم توجه به آن در فضاهای کودکان پرداخته است. در این میان ابتدا شناخت مختصری راجع به کتاب نوربرگ شولتز در رابطه با رویکرد پدیدارشناختی بهدست آمده و با بررسی ایدههای دیگر نظریهپردازان، نتایجی پیرامون اهمیت القاء مفهوم روح مکان در فضاهای معماری حاصل میشود. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از ابزار گردآوری اطلاعات، همچون مطالعات کتابخانهای و اسنادی، سعی شده است تا مفاهیم و اصول مرتبط با ارتقای کیفیت فضاهای کودکان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بر این اساس میتوان گفت، معانی، فرهنگ و تاریخ یک مکان از جمله عوامل هویتبخش آن بوده که باعث ایجاد خاطرات و حس تعلق افراد به مکان و در نتیجه شکلگیری شخصیت افراد در دوران کودکی میگردد. لذا یکی از وظایف اصلی معماران امروز، ایجاد معانی در فضاهای کودکان و یادآوری سنتها و هویت فرهنگی آنها از این طریق میباشد، تا در نتیجه آن کودکان بتوانند ارتباطی تنگاتنگ میان گذشته، حال و آینده خود برقرار نمایند.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417120150318Modeling of Accounting Doctoral Thesis with Emphasis on Solution for Financial Problemsمدلی برای کاربست پذیری رسالههای دکتری حسابداری (بأ تاکید بر حل معضلهای مالی و پولی)17320718410.7508/isih.2015.25.007FAفردینمنصوریدانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطباییعلیثقفیاستاد حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.نعمتالهموسیپوردانشیار علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20141101<span>By passing the instruction period and increase of graduate students and also research budget, knowledge of accounting in Iran entered to the field of research in a way that number of accounting projects has been implemented in the real world. Because of that different experience in implementing the accounting standards were achieved. So, it was expected the mentioned experiences help to solve the financial problems in country, in spite of lots of efforts which were done for researching; we still have many financial and accounting problems in our country.</span> <br /><span>PHD projects could be considered as one of the important solutions to improve the University subjects including accounting. PHD projects are considered as team work job and it will be legitimate by supervisor teams in universities.It is obvious that applied projects should solve part of the problems in accounting field but unfortunately it is not working in the real world.</span> <br /><span>The question which came in to our mind is how come that the out put of the applied and knowledge base projects could not make the darkness of the mentioned problems clear and also why politicians in difficult situations prefer to use their own previous experiences in important decision makings instead of using the consultant’s knowledge base suggestions.In this research I’m going to study, the reasons behind that prevent the applied PHD projects from success in real world which relates to the point of view that consider the political suggestions which are out put of knowledge base projects are not qualified enough for implementation.</span> <br /><span>For this purpose, the indicators of an applied PHD project were considered and 110 vise people were categorized the mentioned indicators and then in a comprehensive study other applied PHD accounting projects were compared to each other.As result, in this study problems of the studied researches were identified and a proper and applied model for creating applied research was developed.</span><span lang="FA">دانش حسابداری در ایران، با گذر از دوران آموزش، چندی است که به طور جدی وارد عرصه پژوهش و تحقیق شده</span><span lang="FA">است. با افزایش تحصیلات تکمیلی و بودجههای تحقیقاتی، رسالهها و طرحهای پژوهشی زیادی اجرا شده است و تجارب بسیاری در باب چگونگی انجام پژوهش در سطح استانداردهای متعارف انباشته شده است. این مسئله انتظاراتی ایجاد کرده است؛ از جمله اینکه این پژوهشها در حل مشکلهای پولی و مالی کارساز افتد.</span><span lang="FA"> علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته در عرصههای پژوهشی کماکان مشکلهای فراوانی در حوزه مالی و حسابداری کشور به قوت خود باقیمانده است. یکی از جلوههای ظهور فعالیتهای علمی رشتههای دانشگاهی و از جمله حسابداری، رسالههای دکتری هستند که کاری جمعی و مسألهمحور محسوب میشوند که پس از طی فرایند داوری علمی مشروعیت مییابند.</span><span lang="FA">بدیهی است این رسالهها - علیالخصوص رسالههای کاربردی - باید بتواند بخشی از مشکلهای این حوزه را مرتفع نماید، اما در عمل چنین نیست.</span><span lang="FA">سوال اینجاست که چرا محصول یک فرآیند علمی، قادر به روشنگری و تبیین لبههای تاریک واقعیتهای موجود نیست؟ چرا سیاستگزاران و مسئولین، علیرغم اعلام نیاز مکرر به دریافت مشاورههای عالمانه، در دشوارترین شرایط نامطمئن تصمیمگیری، به جای رجوع به توصیههای سیاستی ارائه شده از سوی بدنه پژوهشی، ترجیح میدهند صرفاً به سراغ سوابق منبعث از تجارب گذشته خود رفته و تصمیمهای کلیدی کشور را اتخاذ کنند؟</span> <br /><span lang="FA"> ناکامی در کاربستپذیری رسالهها از دیدگاه منع ماهیتی (دیدگاهی که توصیههای سیاستی منتج از رسالههای تحصیلی را فاقد ویژگیهای لازم برای اجرا میداند) در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، ابتدا شاخصهای یک رساله کاربردی استخراج و در معرض قضاوت 110 تن از صاحبنظران قرار گرفت و پس از پالایش و رتبهبندی شاخصها، رسالههای دکتری حسابداری در یک مطالعه جامع با شاخصهای مورد نظر مقایسه گردید. در نهایت ضمن آسیبشناسی تحقیقهای انجام شده، مدل مناسب کاربستپذیر پژوهشهای کاربردی تبیین گردیده است.</span>