مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415420131221Humanities Educators’ Lifestyle in Iranian Academic Environments: From Religious Ideals to Institutional Realitiesسبک زندگی آموزشگران علوم انسانی در محیطهای دانشگاهیایران: از آرمانهای دینی تا واقعیتهای سازمانی13214310.7508/isih.2014.20.001FAنعمت اللهموسیپورعضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20131007<span>Lifestyle is a phenomenon which provides beliefs, values,knowledge and interpersonal competencies in social-personal situations. Lifestyle makes the real part of human civilization; however it does not occur as a simple and linear. Crystallization of the inner human, means lifestyle, is seriously affected by the action’s position; time and location based on personal perception, which together form the context of the action. While religion makes the main basis of a religious person’s lifestyle, but the institutional actor is affected by the current realities of organization’s life and acts in terms of laws and requirements which resulted in different lifestyles. In confrontation between religious beliefs and institutional realities, three situations may consider including full conformity, partial conformity and non-conformity. In each of these forms a particular lifestyle based on the university condition may emerge, which is known as academic educators’ lifestyle. The importance of these forms is due to the effect of them on educational effectiveness of academic activities. The educator is not only a person with a personal lifestyle, but also is a “lifestyle learner” which it acts with a latent and indirect manner. If the implementation of “Modern Islamic Civilization” is important, and the “real part” of it, is made by people’s life context and visibly and invisibly is affected by educators’ manners in each society, therefore the explanation of academic educators’ practice is important since they are the main reference of lifestyle model for young.</span><span style="line-height: 125%;" lang="FA">سبک زندگی پدیدهای است که باورها، ارزشها، دانشها و صلاحیتهای فردی را در موقعیتهای اجتماعیـفردی متبلور میکند. سبک زندگی، <em><span>بخش حقیقی</span></em> تمدنهای بشری را میسازد و البته به شکل ساده و خطی حادث نمیشود. تبلور درونیات آدمیان، یعنی سبک زندگی، به طور جدی متأثر از موقعیتِ عمل آنان است و زمان و مکان آن گونه که در ادراک شخص ساخته میشود، بستر عمل او را شکل میدهد. با آنکه بنیاد اصلی سازنده سبک زندگی شخص دیندار، دین است، اما تحقق آن برای اشخاص فعال در سازمانها، متأثر از واقعیت جاری حیات سازمانی است؛ که در قالب قوانین و مقررات عمل میکند و به انواعی از سبک زندگی منجر میشود. سه شکل مواجهه بین باورها و ارزشها دینی با واقعیتهای سازمانی قابل تصور است: انطباق کامل؛ انطباق نسبی و عدم انطباق. در هر یک از اشکال مذکور، گونهای از سبک زندگی در موقعیتهای دانشگاهی جلوه مینماید، که سبک زندگی آموزشگران دانشگاهی نامیده میشود. آنچه توجه بهاین گونهها را واجد اهمیت میکند، بازتاب آن در تأثیرگذاری تربیتی فعالیتهای آموزشیاین گروه است. آموزشگر، فقط یک شخص دارای سبک زندگی نیست؛ بلکه بیش از آن، «آموزنده سبک زندگی» است که به شیوه غیرمستقیم و پنهان عمل میکند. اگر تحقق «تمدن نوین اسلامی» مورد نظر است و «بخش حقیقی» آن را متن زندگی مردم تشکیل میدهد و اگر متن زندگی مردم به شکل آشکار و پنهان متأثر از رفتارهای تحصیلکردگان جامعه است، پس تبیین چگونگی عمل آموزشگران دانشگاهی در شرایط کنونی به عنوان الگوهای مستقیم و غیرمستقیم جوانان حائز اهمیت است.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415420131221Lifestyl; psychological, interdisciplinary and Islamic approaches, Looking at Iranرویکردی میانرشتهای به سبک زندگی؛ با نگاهی به جامعه ایران335414410.7508/isih.2014.20.002FAحسینابراهیمآبادیعضو هیات علمی وهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20131020<span>Life- style, as one new concept and man-made construct, has a significant role in shaping man’s cultural life, and as such in today cultural world, whatever studies<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>which could dimensions, developments, potentials and damages explain of this social and cultural<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><span>Phenomenon</span><span> is bound to be welcome.</span><span> In recent years,</span><span> Life- style, one of the most important research a</span><span>reas has been in the Sociology and cultural studies topics.</span> <br /><span>While the research findings of this theoretical study focus on psychological roots of style and like: </span><span>Individual differences, habits, preferences and in general, Behaviors differ in interpersonal and </span><span>interactions with other human agents that t</span><span>o be considered </span><span>Psychological </span><span>Thematic.</span><span> H</span><span>owever </span><span>the main argument of the present paper is that life- style in </span><span>Psychological new theories, In addition </span><span>based on individual differs and efforts are based on team Interaction and also need to pay attention to social – cultural</span><span>Context. </span><br /><span>In this article With<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>such<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>an approach and through the </span><span>Interdisciplinary </span><span>method, the author has tried to explain some of the applications focusing on Iranian society which </span><span>through</span><span> combining<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>two<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Islamic<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Viewpoints</span><span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>and </span><span>interdisplinary approach take efficacy.</span><span style="line-height: 125%;" lang="FA">مفهوم سبک زندگی به رغم اهمیت کارکردگرایانه و وجه انضمامی آن، یکی از مهمترین چهارچوبهای تبیینی در مباحث جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی در دهههای اخیر بوده است. این درحالی است که خاستگاه این مفهوم، فرد، تفاوتهای فردی، عادتها ،ذائقهها، رجحانها و به طور کلی تمایزیافتگی افراد و همچنین تفاوت رفتار افراد در فضای کنش با دیگران است که اصولاً امری روانشناختی محسوب میشود. در این میان، سبک زندگی مفهومی وابسته به زمینه تلقی میشود و با طیفی از متغیرهای فردی، فرهنگی، دینی و اجتماعی گره خورده است که در توصیف و تحلیل نیازمند رویکردی میانرشتهای میباشد. به عبارت دیگر تفاوتها و تمایزهای فردی و روانشناختی به ویژه در موضوعی مانند، سبک زندگی بر خلاف نظریههای کلاسیک روانشناختی، امری صرفاً فردگرایانه و شخصیتی محسوب نمیشود، بلکه به شدت با ساختار و متن اجتماعی و بافت و سرمایه فرهنگی در تعامل هستند. در این مقاله، ضمن توجه به این عوامل و عناصر، ابعادی از تأثیر رسانههای جمعی و الکترونیکی و نیز مدرسه و دانشگاه به عنوان شواهدی از تأثیر زمینه و متن برسبک زندگی طرف توجه قرار میگیرد. در پایان با اتخاذ رویکردی میانرشتهای به توصیف و تحلیل مواردی از کاربرد سبک زندگی در جامعه ایران پرداخته میشود و تلاش میشود با افزودههایی از آرای دانشمندان اسلامی، دیدگاههایی برای عرصه سیاستگذاری ارائه شود. </span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415420131221The Combination of Traditional and Modern Models for Higher Education in Iran: a Sociological Analysis on the Imam Sadiq University and its Islamic Interdisciplinary Curriculaتلفیق الگوهای سنتی و متجدد آموزش عالی علومانسانی در ایران: تحلیلی جامعهشناختی از تجربه دانشگاه امام صادق (ع) در اجرای میانرشتهایهای اسلامی557214510.7508/isih.2014.20.003FAرضاصمیماستادیار جامعهشناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20131103<span>In the contemporary era in countries in transition, especially those countries which have a long history in founding and maintaining traditional institutions for higher education in the humanities, we have witnessed the simultaneous presence of traditional and modern institutions for higher education in the humanities. This simultaneous presence has often revealed itself in the form of conflicting coexistence and has caused a kind of non-productive action in the space of production and consumption of the humanities in these societies. Iran, as a country in transition, with the aforesaid history in founding traditional institutions for higher education in the humanities, which has also tried in the last one hundred years to establish modern institutions for higher education in the humanities, has experienced the same trend. After the 1979 Revolution in Iran, attempt was made to combine the traditional and modern models of higher education in the humanities. Although this combination did not produce the desired results at first, it seems that today, on the basis of this combination, some institutions have come into existence, which are able to perform their research and educational duties properly. The present article uses the historical method, to study the origin of the aforesaid idea of combination, and then introduce an example of the successful implementation of this combination, which has established itself in the form of a university institution. </span><span style="line-height: 125%;" lang="FA">پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران دغدغه تلفیق الگوهای سنتیِ آموزش عالی علومانسانی که از حوزههای علمیه برآمده بودند با الگوهای مدرن که به دانشگاهها تعلق داشتند به صورتی جدی توسط سیاستگذاران علم مطرح شد. این دغدغهای بود که در بسیاری از کشورهای اسلامی که نهادهای سنتی دیرپایی در آموزش عالی علومانسانی داشتند وجود داشت و در برخی به صورت عملی تجربه شده بود. برخی تجربههای عملی اولیه در ایران پس از انقلاب از آنجا که تلاش داشت شکل خاصی از تلفیق پیشگفته را اجرا نماید چالشهایی برانگیخت. با توجه به آنکه در طول سی سال حیات آموزش عالی در ایران پس از انقلاب اسلامی، تجربههایی متفاوت از تلفیق میان الگوهای سنتی و متجدد آموزش عالی علومانسانی به محک آزمون نهاده شده است این مقاله در تلاش است به مدد استفاده از مفهوم فضا در جامعهشناسی و روش تحلیل تأملی و با استفاده از برخی دادههای تاریخی گونهای خاص از این تجربه را که در دانشگاه امام صادق (ع) رخ داده است تفسیر نماید. نتایج نشان میدهد در دانشگاه امام صادق (ع) عدم اتکای صرف به تلفیقِ مبتنی بر طراحی برنامههای درسی میانرشتهای و تلاش برای خلق فضایی تلفیقی توانسته تجربهای موفق در تلفیق الگوهای سنتی و متجدد آموزش عالی علومانسانی در ایران به وجود آورد. </span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415420131221Typologies of Quranic Interdicsiplinary Studiesگونهشناسی مطالعات میانرشتهای در قرآن کریم7310214610.7508/isih.2014.20.004FAقاسمدرزیدانشجوی دکتری دانشگاه تهراناحد فرامرزقراملکیاستاد دانشگاه تهرانمنصورپهلواناستاد دانشگاه تهرانJournal Article20131029<span class="hps"><span>Multifaceted phenomena, issues and also prevention of reductionism have forced scholars to interdisciplinary studies. For these reasons the holy Quran has been taken into consideration nowadays. Researchers, because of the novelty of interdisciplinary studies, pay attention to them based on their impressions of interdisciplinary studies. This issue makes the coherent definition of interdicsiplinarity and the expression of its Quranic typologies necessary. In fact we could consider the Integration as the main criterion for achieving Intrerdisciplinary studies. Therefore we will three kinds of interdisciplinrity: multi-disciplinarity, interdisciplinarity and meta-disciplinarity. Each of these has various forms of which a system of these kinds we can touch to a more coherent interdisciplinary studies toward Holy Quran.</span></span>چندوجهی بودن پدیدهها و مسائل و همچنین پیشگیری از تحویل انگاری، پژوهشگران را از مطالعات میانرشته ای ناگزیر کرده است. قرآن کریم نیز در دوران معاصر به همین دلایل، بسیار در معرض چنین پژوهشهایی قرار گرفته است. لیکن به دلیل نو بودن این شکل از مطالعات، عموماً پژوهشگران بنا به برداشت خود از میان رشته ای به آن میپردازند که همین امر، تعیین محدوده و بیان تعریفی منسجم از میانرشته ای و همچنین بیان گونه های قرآنی آنرا لازم می گرداند. در حقیقت ترکیب همگرایانه را می توان معیار اصلی برای تحقق میانرشتهای در نظر گرفت. بنا به میزان تحقق همگرایی میانرشته ها، سه گونۀ اصلی را برای مطالعات میانرشته ای می توان برشمرد؛ چندرشته ای؛ میان رشته ای و فرارشتهای. بر این اساس، برای مطالعات میانرشتهای قرآن کریم نیز سه گونۀ اصلی را می توان برشمرد: چندرشته ای قرآنی؛ میانرشته ای قرآنی و فرارشتهای قرآنی. هر یک از این گونه ها نیز دارای اشکال مختلفی است که با ایجاد منظومه ای از این گونه ها می توان تا حدی به انسجام بیشتری در مطالعات میانرشته ای قرآن کریم دست یافت و نقشۀ راهی را پیش روی علاقهمندان به این گونه از مطالعات گشود.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415420131221The possibility of Islamic Sociology Paradigmبررسی امکان پارادایم جامعهشناسی اسلامی10311814710.7508/isih.2014.20.005FAنوروزنیمروزی ناوخیاستادیار دانشگاه گلستان و عضو پارهوقت گروه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی واحد مشهدJournal Article20131122The aim of this research is survey of possibility Islamic Sociology Paradigm in recent situation in terms of lack of necessary agreement with acceptance of religious science among researchers, lack of philosophy of Islamic social sciences, lack of Islamic sociology and its scientific community and finally others necessary circumstances for constitution of this paradigm. Principal question in here is how much the Islamic Sociology Paradigm is possible in changing context of current humanities (with western foundation and approach) to desired humanities (with Islamic foundation and approach) with consideration of posterior and coincidental emergence of paradigm in history of science? Theoretical framework here is Kuhn's theory in history and philosophy of science. Research method is documentary study in area of emergence of scientific paradigm via use of notation technique. Results show emergence of paradigm without critique and falsification current paradigms in coping with new needs and problems in scientific community has philosophic, logic and practical serious errors. In result, lack of acceptance of Islamic Sociology Paradigm as substitution paradigm among of scientific communities’ members in the world especially Islamic countries leads to impairments in thinking and faithful foundation of Islamic Sociology Paradigm.<span style="line-height: 125%;" lang="FA">هدف از این مقاله بررسی امکان پارادایم جامعهشناسی اسلامی در شرایط کنونی با توجه به عدم توافق لازم در پذیرش علم دینی، فقدان فلسفه علوم اجتماعی اسلامی مدون، نبود علمی بنام جامعهشناسی اسلامی و اجتماع علمی پیرامون آن و فقدان سایر شرایط لازم جهت تحقق پارادایم مذکور است. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که در بستر تحول از علوم انسانی موجود (با مبانی و رویکرد غربی) به علوم انسانی مطلوب موردنظر (با مبانی و رویکرد اسلامی) با توجه به پسینی و تصادفی بودن امر پارادایم در تاریخ علم، در حال حاضر صحبت از پارادایم جامعهشناسی اسلامی تا چه حد امکانپذیر است؟ چارچوب نظری این مبحث نظریهی کوهن در تاریخ و فلسفه علم است. روش تحقیق، مطالعهی اسناد موجود در خصوص مسئلهی پیدایش پارادایم علمی با استفاده از تکنیک فیشبرداری از کتب و اسناد موجود است. نتایج بررسیها مؤید آن است که صحبت از یک پارادایم جدید بدون نقد و ابطال پارادایمهای رایج در مواجهه با نیازها و مسائل جدید در میان اعضای اجتماع علمی و پیدایش آن را صرفاً حاصل ترکیب پارادایمهای رایج دانستن، اشکالات جدی فلسفی، منطقی و دشواریهای عملی بهدنبال دارد. در نهایت آسیبهایی به مبانی فکری و اعتقادی پارادایم جامعهشناسی اسلامی در نتیجهی عدم پذیرش آن بهعنوان یک پارادایم جانشین در میان اعضای اجتماعات علمی دنیا بهویژه کشورهای اسلامی به همراه دارد. </span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415420131221Identification Integrated Curriculum Model in Humanities Based on Fogarty's View and Its Gap with Expected Statuses of Studentsشناسایی الگوی تلفیق برنامه درسی علوم انسانی و فاصله آن با وضعیت مورد انتظار دانشجویان، بر اساس دیدگاه فوگارتی11913414810.7508/isih.2014.20.006FAحسینجعفری ثانیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدمرتضیکرمیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدحمیدهپاک مهردانشجوی دکترای تخصصی برنامهی درسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20131228<span class="hps"><span>The main goal of this study was Identification integrated curriculum model (within disciplines, across several disciplines and within and across learners) in humanities based on Fogarty's view and</span></span><span> its <span class="hps">gap </span>with <span class="hps">expected</span><span class="hps">statuses of</span><span class="hps">students. Research method was descriptive and population was all the humanities</span> <span class="hps">students in</span> <span class="hps">Ferdowsi University of Mashhad</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">93-92</span> <span class="hps">academic year. The</span> <span class="hps">sample size</span> <span class="hps">was</span> <span class="hps">216</span> <span class="hps">students</span> <span class="hps">and selected through</span> <span class="hps">stratified</span> <span class="hps">sampling.</span></span><span> Research tool was questionnaire </span><span class="hps"><span>that designed</span></span><span class="hps"><span>based on the Fogarty's model. Results</span></span><span> <span class="hps">showed that</span>: <span class="hps">from</span> <span class="hps">students view,</span> <span class="hps">within disciplines (</span>fragmented)<span class="hps"> model is dominated for</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">development and implementation</span> <span class="hps">of curriculum now. Students</span><span class="hps">are</span><span class="hps">expected integration within and across learners and there is significant difference between the existing</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">expected</span> <span class="hps">conditions</span> <span class="hps">in the three</span> <span class="hps">major</span> <span class="hps">models of</span> <span class="hps">integrating</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">humanities</span> <span class="hps">curriculum</span> <span class="hps">based on Fogarty</span>'s view.</span><span>مطالعهی حاضر با هدف شناسایی الگوی تلفیق برنامه درسی (درونرشتهای، بینرشته ای و تلفیق در یادگیرندگان) علوم انسانی و بررسی میزان فاصله آن با وضعیت مورد انتظار صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی / مقایسهای بود و جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-92 بود. تعداد 216 </span><span>نفر از دانشجویان طبق فرمول حجم نمونه و به شیوهی طبقهای نسبی انتخاب و پرسشنامه محققساخته بر اساس ده الگوی تلفیق برنامه درسی مطرح شده توسط فوگارتی که روایی و پایایی آن نیز احراز گردید را تکمیل کردند. یافتهها نشان دادکه: 1- از دید دانشجویان علوم انسانی، در حال حاضر، الگوی تلفیق درونرشتهای بر تدوین و اجرای برنامههای درسی این حوزه حاکم است. 2- الگوی تلفیق در ذهن یادگیرنده، مورد انتظار دانشجویان است. 3- از نظر دانشجویان، بین وضع موجود و وضع مورد انتظار در هر سه دسته از الگوهای کلان تلفیق طبق دیدگاه فوگارتی در برنامههای درسی رشتههای علوم انسانی تفاوت وجود دارد. با عنایت به یافتههای حاصل، توجه به الگوی تلفیق برنامه درسی در ذهن یادگیرندگان، در راستای بازنگری علوم انسانی مد نظر قرار میگیرد.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415420131221Virtual Instruction: An Interdisciplinary Window to Knowledge Constructionآموزش در فضای مجازی: پنجرهای میانرشتهای برای تولید دانش13515914910.7508/isih.2014.20.007FAعلیرضامقدماستادیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20131011<span>This article touches upon how virtual instruction, as an interdisciplinary window, might facilitate knowledge construction. In order to do so, an online educational platform and its capabilities are explored, and examples of collaboration are given. Then these examples are analyzed to figure out how online collaboration could set the stage for knowledge construction. Participants included a number of preservice teachers who took a mathematics education course which was offered blended. The participants were put into groups of 6-9, and were asked to solve and discuss mathematical questions as well as how to teach them to elementary school students. Grounded theory method was applied to make sense of the data, and Vygotsky’s socio-cultural theory of learning was used as a lens to look at the social environment. Findings show that knowledge construction is likely to happen in two forms, individual or social. When there is no reference to other postings or responses to an individual from any of the group members, individual knowledge construction is taking place. Conversely, when preservice teachers collaborate on an issue to help each other build knowledge of pedagogy and that of subject matter, knowledge construction is more social in nature. Moreover, the instructor's role, and capabilities of the platform are amongst the factors affecting knowledge construction. </span><span style="line-height: 115%;" lang="FA" dir="rtl">با عطف توجه به پرسش امکان تولید دانش با رویکرد میانرشتهای، مقاله حاضر به بحث درباره نوعی وب</span><span style="line-height: 115%;" lang="FA" dir="rtl"><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: small;"><span>۲</span></span><span><span style="line-height: 115%;" lang="AR-SA" dir="rtl"> و مجهزسازی کاربران به ابزار مشارکت و تولید دانش در فضای مجازی میپردازد. به این منظور به قابلیتهای یک نرمافزار در فراهمکردن فضای تولید دانش توجه شده مثالهایی از مشارکت که بر روی این نرمافزار انجام شده است توضیح داده میشود. سپس این مثالها تجزیه و تحلیل میشوند تا نشان داده شود که برای ایجاد مشارکت آنلاین چه چیزی لازم است و این مشارکت تحت چه شرایطی ممکن است منجر به تولید دانش شود. مشارکتکنندگان در این تحقیق شامل </span><span>تعدادی دانشجو</span><span> معلم بودند که در یک دورهی آموزش ریاضیات که به صورت تلفیقی (ترکیبی از آموزش کلاسی و آنلاین) بود شرکت داشتند. مشارکتکنندگان در گروههای </span></span><span><span style="line-height: 115%;" lang="FA" dir="rtl">۹-۶</span><span style="line-height: 115%;" lang="AR-SA" dir="rtl"> نفری قرار داده شدند و از آنها خواسته شده بود که به حل مساﺋل ریاضی و بحث دربارهی آنها و چگونگی تدریس این مساﺋل به دانشآموزان مقطع ابتدایی بپردازند. از روش تحقیق نظریهی دادهبنیاد برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد و نظریهی یادگیری فرهنگی- اجتماعی ویگوتسکی به عنوان دریچهای برای مطالعهی محیط اجتماعی به کار برده شد. یافتههای تحقیق حاکی از مواردی از تولید دانش به صورت انفرادی و اجتماعی است؛ زمانی که اعضای گروه هیچ اشارهای به اطلاعات یا پاسخهای اعضای دیگر گروه نمیکنند تولید دانش به صورت انفردی روی داده است. برعکس، زمانی که آنها در زمینه مسئلهای با هم مشارکت میکنند، تولید دانش بیشتر ماهیتی اجتماعی دارد. علاوه بر این، نقش مدرس، مداخله یا کنارهگیری وی، و قابلیتهای چندرسانهای نرمافزار در شکلگیری نوع تولید دانش مؤثر بودهاند.</span></span></span></span>