مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415320130922Study of Culture: Interdisciplinarity and Anthropologyفرهنگشناسی: میانرشتگی و علم انسانشناسی11913710.7508/isih.2014.19.001FAجباررحمانیاستادیار انسانشناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20130625<span>Interdisciplinarity as a subject in science studies is regarding to the way that different sciences and their results are combined to reach a comprehensive understanding of scientific subjects. Interdisciplinarity is a solution to cross the hard boundaries of sciences and make them closer and relative to each others. Disciplinarity has been the result of division among the sciences, and Interdisciplinarity is the way to solve the limitation of this division. </span><br /><span>Study of Culture as multi dimensional phenomena in human life required an interdisciplinary perspective. Anthropology as a science of human and culture formed in the historical situations that its founders and subjects came from other disciplines. </span><br /><span>In this paper I try to discuss from interdisciplinary perspective on the historical and theoretical framework of anthropology. As a result it is stated that interdisciplinary frameworks of anthropology originated from its beginnings and have continued till today. Finally these aspects characterize the study of culture as interdisciplinary field; anthropology among the social science can do this job in its best level.</span><span>یکی از مباحث مهم در مطالعات علم طی دو دهه اخیر، مبحث میانرشتهای بودن و چگونگی تلفیق علوم مختلف و دستاوردهای آنها برای ایجاد شناخت بهتر و کاملتر از پدیدههای علمی است. میانرشتگی به عنوان راه حلی برای فرارفتن از مرزهای سرسخت دانش ها و نزدیکتر کردن هر چه بیشتر علوم مختلف است. رشتهای بودن نتیجه تقسیم کار تاریخی میان حوزههای معرفت بود. میانرشتگی نیز راه حلی برای فراتر رفتن از محدودیتهای این تقسیم کار سنتی است. مطالعه فرهنگ به مثابه پدیدهای چند بعدی و فراگیر در حیات انسانی نیز مستلزم نگاهی میانرشتهای بوده است. انسانشناسی به عنوان علم پژوهش پیرامون انسان و فرهنگ، در شرایط تاریخیای شکل گرفت که از یکسو بنیانگذاران این علم و از سوی دیگر موضوع آن از همان آغاز خصلت میانرشتهای داشته است. در این مقاله تلاش شده با رویکردی میانرشتهای چارچوبهای تاریخی و نظری علم انسانشناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نتیجه نیز بیان شده که این ساختار میانرشتهای که ناشی از شرایط اولیه این علم بوده، همچنان خصیصه اصلی آن باقی مانده و قلمرو فرهنگشناسی را به عنوان عرصهای میانرشتهای تثبیت کرده است به تعبیر دیگر میتوان گفت چارچوب بنیادی میانرشتهای انسانشناسی آنرا به علمی چند منظری و مبتنی بر سایر علوم تبدیل کرده است.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415320130922Comparative literature: From Historical-cultural to Interdisciplinay Studiesادبیّات تطبیقی: از پژوهش های تاریخی – فرهنگی تا مطالعات میانرشته ای213513810.7508/isih.2014.19.002FAتورجزینیونداستادیار دانشگاه رازیJournal Article20130706<span>After passing the different limitations, historical-cultural limitations, an approving movement of French school, </span><span>estudes transversals have been justified by </span><span>Remak</span><span> and </span><span>R. Wellek</span><span> as a novice field for comparative literature. The field produces a new region, the end of monologue, solitude, the analysis of human science, especially literature, other arts relating to human science(music ,drawing ,taking picture, cinema, philosophy, politics sociology…),</span><span>therefore literature provides material for other arts, knowledge, discourse, and human mystery.The author is to examine why estudes transversals of comparative literature turns into the criticism of methological study, hence some of comparative studies have been documented in order to examine the quality and quantity.</span><span>پس از آنکه دانش ادبیّات تطبیقی، چالشها و محدودیّتهای خاص مطالعات تاریخی - فرهنگی و جریان اثباتگرایی تأثیر و تأثّر مکتب فرانسه را پشت سر گذراند، مطالعات میانرشتهای از سوی رماک و ولک به عنوان قلمروی نوین در این حوزه مطرح گردید. این عرصهی پژوهشی تازه، پایانی بر تکگویی، انزوا و تجزیه گرایی علوم انسانی، بویژه ادبیّات، در پیوند با دیگر هنرها و دانشهای بشری (موسیقی، نقاشی، عکاسی، سینما، فلسفه، سیاست، جامعه شناسی و ...) بوده و ادبیّات را به عنوان مادّهای برای دیگر هنرها، دانشها، گفتمانها و معارف بشری تبدیل نموده است. نگارندهی این جستار، ضمن بررسی «چرایی» پیدایش مطالعات میانرشتهای در حوزهای ادبیّات تطبیقی، به نقد و تحلیل «چگونگی» پژوهشهای روشمند در این قلمرو نیز پرداخته است. از این رو، برای تحلیل کمی و کیفی استنادهای پژوهش، برخی از پژوهشهای تطبیقی این قلمرو نیز مورد نقد و ارزیابی و استناد قرار گرفته است.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415320130922Al Farabi and Avicenna Approach about Sciences and its branches; Predisciplinary, interdisciplinary or multidisciplinary approachرویکرد فارابی و ابنسینا به علوم و تقسیم آن؛ رویکردی پیشارشتهای، رشتهای و یا میانرشتهای375113910.7508/isih.2014.19.003FAرضاماحوزیاستادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20130703<span>In Al Farabi and Avicenna point of view, Knowledge is synonymous with philosophy. This root divided to theoretical and practical branches. From these two derived different types of specialized sciences. In this cluster diagram come together two pictures of unity and plurality of specialized disciplines. However, this position is not the equivalent of modern disciplinary and interdisciplinary approach. It's not even equivalent of unity of these two together. This kind of Science is different of Science in modern period. This paper wants to show the Al Farabi and Avicenna point of view about Sciences is not the disciplinary and interdisciplinary approach. At the end, I use the word of Predisciplinary for Al Farabi and Avicenna's view.</span><span>در اندیشه فارابی و ابنسینا علم در معنای عام مترادف با فلسفه است. از این مقسم واحد دو شاخه نظری و عملی و از هر یک از این دو، اقسام متعددی از علوم تخصصی بهدست میآید. در این نمودار خوشهای دو تصویر وحدتانگارانه و تکثرگرایانه (تخصصی) از علوم در کنار هم گرد آمده است. به این معنا، در علمشناسی ابنسینا هم از وحدت علوم و ارتباط آنها با یکدیگر سخن گفته شده است و هم از تمایز و تفرد هر یک از دیگری. با اینحال این موضع نه معادل رویکرد رشتهای در عصر مدرن و نه معادل رویکرد میانرشتهای است. این موضع حتی معادل وحدت این دو با یکدیگر هم نیست. بلکه اساساً این علمشناسی در یک فضای فکریِ متفاوت از علمشناسی قرون اخیر طرح گردیده است. این نوشتار درصدد است پس از تشریح علمشناسی فارابی و ابنسینا و سپس تشریح رویکرد رشتهای و میانرشتهای این تفاوت را نشان دهد. در پایان با لحاظ احتیاط در استعمال واژه «پیشارشتهای» این رویکرد به علمشناسی فارابی و ابنسینا نسبت داده میشود.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415320130922Theoretical Framework in Interdisciplinary Studies; Case Study: Theoretical application of Political Thought in Cinematic Studiesچارچوب نظری در مطالعه میانرشتهای؛ مطالعه موردی: کاربرد نظری اندیشه سیاسی در مطالعه سینما537514010.7508/isih.2014.19.004FAعباسمنوچهریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسسید محسنعلویپوراستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000000179960538Journal Article20130628<span>In order to make the combination of different approaches in different disciplines possible, interdisciplinary studies need to be founded on a clear theoretical framework in which explorer’s mistake could be decreased. Thus, it is necessary to apply theoretical framework of the original discipline within the explorations in the other’s studies. This might lead the explorer towards an interdisciplinary conception of the subject. Investigating political thought in cinematic studies, the present study attempts to evaluate such hypothesis. Thus, based on Spragens’ Theoretical framework in formulating political thought, the cinematic works are analyzed beyond their aesthetic features, and so, the directors are studied as the narrators of political thought in visual mode.</span><span lang="FA">پژوهش میانرشتهای نیازمند برخورداری از مبانی نظری و مفهومیای است که با ممانعت از سردرگمی و اشتباه پژوهشگر، امکان تلفیق دیدگاهها در رشتههای مختلف را فراهم آورد. به این منظور لازم است با اتکا بر مقومات رشته مبدأ، مباحث نظری مرتبط با آن را در دیگر حوزههای معرفتی مربوط به پژوهش مورد بررسی قرار داد. با تبیین این مباحث، پژوهشگر میتواند با اتکا بر یک مبنای نظریِ ریشهدار در معرفت مبدا، موضوع کار خود را در فضای میانرشتهای مورد کاوش قرار دهد. پژوهش حاضر، با بررسی این مقوله در جستجوی اندیشه سیاسی در هنر سینما، این شیوه را مورد آزمون قرار میدهد. بر این اساس، میتوان با مبنا قرار دادن نظریههای اندیشهورزی سیاسی </span><span lang="FA">–</span><span lang="FA">در اینجا نظریه توماس اپریگنز- آثار سینمایی را در چارچوبی فراتر از محدوده مطالعات سینمایی، و در مقام بازنمایی اندیشهورزی سیاسی کارگردانان مولف مورد بررسی قرار داد. </span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415320130922Neurolinguistics , An interdisciplinary Field in Linguisticsعصبشناسی زبان؛ حوزة مطالعاتی بینرشتهای در زبانشناسی779914110.7508/isih.2014.19.005FAفیروزهاصغریعضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیبهمنزندیدانشیار دانشگاه پیام نورJournal Article20130622<span>Relationship among different sciences to respond to specific questions that a science can not solve alone, pushes the scientific world to the emergencing of new interdisciplinary courses .As a result, Linguistics as a science that studies about language(which is a complex human, social and cognitive phenomenon) needs other related sciences .Today too much attention to areas such as Neurolinguistics , Psycholinguistics,</span><span>Sociolinguistics, Educational linguistics,</span><span>Computational linguistics and Forensic Linguistics shows developing of interdisciplinary studies. <br />Neurolinguistics, which is the main point of this paper, is a branch of macro linguistics which emerged not more than a few decades ago. The main theme of this science is the relationship between language and human brain mechanisms. The main questions that Neurolinguistics tries to answer are as follow: How is language learned, processed and represented in the brain? In fact, Neurolinguistics wants to find more information about the biological organization of the first and second language function .On the other hand, it tries to solve the problem of thousands of patients around the world suffering from aphasia which neither Neurology nor linguistics is able to treat on its own. </span><br /><span>The first part of this paper deals with the history of Neurolinguistics and the main theories on relationship between language and brain. The second refers to categorization of different Aphasia and the last part will briefly discuss language learning and biligualism.</span><span lang="AR-SA">پیوند بین علوم مختلف با یکدیگر به منظور پاسخ به سؤال</span><span></span><span lang="AR-SA">هایی که یک علم خاص به</span><span></span><span lang="AR-SA">تنهایی قادر به حل آن نیست، جهان علم را به سمت تولد بین </span><span></span><span lang="AR-SA">رشته</span><span></span><span lang="AR-SA">ای</span><span></span><span lang="AR-SA">ها سوق داده است. در این میان زبان</span><span></span><span lang="AR-SA">شناسی نیز به عنوان علمی که زبان را که یک پدیدة پیچیده انسانی، شناختی و اجتماعی است، مورد مطالعه قرار می</span><span></span><span lang="AR-SA">دهد، بی</span><span></span><span lang="AR-SA">تردید نیازمند بهره</span><span></span><span lang="AR-SA">گیری از علوم مرتبط دیگر است. توجه بیش از پیش محافل دانشگاهی به حوزه</span><span></span><span lang="AR-SA">هایی مانند جامعه</span><span></span><span lang="AR-SA">شناسی زبان، روان</span><span></span><span lang="AR-SA">شناسی زبان، زبان</span><span></span><span lang="AR-SA">شناسی رایانه</span><span></span><span lang="AR-SA">ای، زبانشناسی تربیتی و زبان</span><span></span><span lang="AR-SA">شناسی قضایی نشان از رونق مطالعات بین</span><span></span><span lang="AR-SA">رشته</span><span></span><span lang="AR-SA">ای زبانشناختی در عصر حاضر است. </span><span lang="AR-SA">موضوع اصلی عصبشناسی زبان بررسی رابطة «زبان و مغز» است. اینکه زبان چگونه در مغز یاد گرفته، بازنمایی و پردازش می</span><span></span><span lang="AR-SA">شود از پرسش</span><span></span><span lang="AR-SA">های اصلی است که عصب</span><span></span><span lang="AR-SA">شناسی زبان تلاش می</span><span></span><span lang="AR-SA">کند تا با پاسخ به آن از یک سو </span><span lang="AR-SA">دروازه</span><span></span><span lang="AR-SA">های تحقیقات جدیدی را در عرصة بنیادهای بیولوژیک یادگیری زبان اول و دوم به روی پژوهشگران بگشاید و از سوی دیگر در حل مشکل هزاران بیماری که در سراسر جهان دچار زبان</span><span></span><span lang="AR-SA">پریشی هستند، نقشی اساسی ایفا کند. با چنین رویکردی، در این مقاله تلاش می</span><span></span><span lang="AR-SA">شود ابتدا، ضمن مروری بر سیر تحول مطالعات عصب</span><span></span><span lang="AR-SA">شناسی زبان، دیدگاههای مطرح در باره ارتباط زبان و مغز از آغاز تا کنون مورد بررسی قرار گیرد. سپس زبان</span><span></span><span lang="AR-SA">پریشی و یادگیری زبان به عنوان دو مبحث اصلی در مطالعات عصبشناسی مطرح میشود تا فهم انضمامی و دقیق تری از این حوزه به دست آید.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415320130922Functions & Dysfunctions of Semantic Boomerang of Metaphors: A Case Study on Disciplinary Concept of Cultural Engineeringکارکردها و کژکارکردهای بازگشت معنایی استعارهها؛ مطالعۀ موردی مفهوم میانرشتهای مهندسی فرهنگی10112114210.7508/isih.2014.19.006FAعبداللهبیچرانلواستادیار ارتباطات دانشگاه تهرانعلی اصغرپورعزتاستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20130706<span>Numerous researchers and theoreticians have attempted to study and investigate various respects of the organization. Based on these studies, different ideas and images have been offered on this concept, the most important of which are the pictures depicted and offered in the works of "Garreth Morgan" and "Mary Joe Hatch". In this study, the function of metaphors in the process of cognition is examined, organization metaphors are briefly reviewed, and some theories and views which are mostly in accordance with the mentioned metaphors are considered. Finally, the possibility for discussions on the concept of "semantic boomerang" or "semantic return of metaphors" is provided and its considerable functions and dysfunctions are examined. In the case study, by focusing on the cultural engineering as a derived concept of metaphors semantic boomerang, the way of metaphor boomerang and emerging this concept in Iranian policy making literature is described. </span><span>This paper in terms of results is a basic research and in terms of purpose is exploratory and in terms of applied data is qualitative. The method is case study. The data gathering tool is documentary which by using different sources, necessary data have been gathered and analyzed by models comparison analysis method. </span><span lang="AR-SA">تاکنون محققان و نظریهپردازان متعددی، سازمان را از ابعاد گوناگون، بررسی و مطالعه کردهاند. بر اساس این مطالعات، انگارهها و تصاویری از این مهم ارائه شدهاند که از معروفترین آنها انگارههایی است که در آثار «گرت مورگان» و «ماری جو هچ» طراحی و پیشنهاد شدهاند. در این مقاله، به طور اجمالی کارکرد استعارهها در فراگرد کسب شناخت و نیز استعارههای سازمان، مرور میشود و برخی از دیدگاهها و نظریههایی که از بیشترین تناسب و تطابق با استعارههای مذکور برخوردارند، مد نظر قرار میگیرند تا امکان طرح بحث از مفهوم «بومرنگ معنایی» یا «بازگشت معنایی اسـتعارهها» فراهم آید و کارکردها و کژکارکردهای تأمل برانگیز آن تبیین شوند. در مطالعۀ موردی این موضوع، با تمرکز بر مفهوم</span><span lang="FA"> مهندسی فرهنگی به عنوان یکی از مفاهیم نشات گرفته از بازگشت معنایی استعارهها، به تبیین چگونگی بازگشت معنایی استعاره و پدید آمدن این مفهوم در ادبیات سیاستگذاری فرهنگی کشور پرداخته شده است. </span><span lang="AR-SA">این مقاله از جهت دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع بنیادی و از لحاظ هدف از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، کیفی است. روش آن از نوع مطالعات موردی است. ابزار جمعآوری دادهها، اسناد و مدارک هستند که با استفاده از منابع مختلف، دادههای لازم، جمعآوری و با روش تحلیل مقایسه الگوها، دادهها تحلیل شدهاند</span><span>.</span>