مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46411320090628Key Consideration on the Policy Making for Interdisciplinary Sciences in Higher Education from the Standpoint of Development Processملاحظات اساسی در باب سیاستگذاری توسعه علوم میانرشتهای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوین1181710.7508/isih.2009.03.001FAمحمودمهر محمدیمدیر گروه برنامه درسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160320The goal of this paper is to offer explanations with respect to some of the less evident aspects of this policy intent. The higher education systems, it is argued, are experiencing a challenging period where the felt need in this regard does not match the level of wisdom and the extent of insight required. The paper proceeds with a review of the literature in the curriculum field which aims at providing better understanding of different genres of curriculum integration concluding that this source although vital for policy makers at the higher education, will need to be further developed in order to match the complexities peculiar to higher education. The author, then, addresses the rationale for curriculum integration at higher education which he regards as manipulation of the current knowledge and technology map to address the emergent needs. This, he contends, requires concentration on a knowledge production system to meet the standard of a new knowledge domain. Without due attention to this prerequisite, the resulting product can not be regarded as a genuine interdisciplinary science and it will rather be looked upon as a mere addition or juxtaposition of two or mote extant knowledge fields. In the final section of the paper, five policy options are discussed.در این مقاله ابتدا، با اشاره به ضرورت ورود به عرصه علوم میانرشتهای و نیاز به ارائه تبیین دقیق نظری از آن، هدف مقاله در همین راستا ارزیابی میشود. سپس موقعیت مسئلهای علوم میانرشتهای، در آموزش عالی ایران و جهان توضیح داده میشود. از آنجا که تبار و پیشینه مباحث تلفیق در برنامههای درسی مقطع پیش از دانشگاه، یعنی حوزه آموزش و پرورش، است، بر ضرورت آشنایی سیاستگذاران آموزش عالی با این پیشینه تأکید شده و در بخش بعد، از طریق بازپردازش این پیشینه، شکل متفاوتی از تیپشناسی تلفیق (سه وجهی) عرضه شده است. آن گاه منطقهای متفاوتی تشریح شده است که در پس استفاده از رویکرد تلفیقی در آموزش پیش از دانشگاه، در مقایسه با آموزش دانشگاهی، وجود دارد و بر این مهم تأکید میشود که منطق تلفیق (و علوم میانرشتهای) در آموزش عالی، علیالاصول، پاسخگویی به نیازهای معرفتی و اجتماعی نوظهور بشر از طریق خلق و تکوین رشتههای جدید است. متعاقباً، در بخشی که میتوان آن را مهمترین بخش این نوشتار دانست، با ارائه بررسیهای نمونهای و اجمالی درباره تکوین علوم میانرشتهای، قواعدی که در جریان تکوین رشتههای جدیدی باید به آنها ملتزم بود، توضیح داده شده است. در بخش نتیجهگیری، پیش از بخش پایانی، پنج گزینه سیاستی در توسعه علوم میانرشتهای توضیح داده شده است و بالاخره، در بخش پایانی یک گونهشناسی تلفیق در برنامه درسی آموزش عالی نقد و ارزیابی شده است.http://www.isih.ir/article_17_9cb29c65a7494a28cb65aaee2b85ca8f.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46411320090628An Overview on Interdisciplinary Curriculum in Higher Educationنگاهی کلی به برنامه درسی میانرشتهای19531810.7508/isih.2009.03.002FAهدایت اللهاعتمادی زادهدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه ملایراحمدرضانصرگروه برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهانمحمد جوادلیاقت دارگروه برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160320Interdisciplinarity, interdisciplinary education and interdisciplinary curricula are increasingly used in Higher Education field. These terms are used with or interchangeably with similar terms such as multi-disciplinarity, pluridisciplinarity crossdisciplinarity and transdisciplinarity. Although interdisciplinary approach to curriculum lost its significance in last decades and disciplinary approached was focused for about two decades, but the ideas of interdisciplinary and integrated curricula are not new ones and are rooted in the thoughts of the previous scholars who were famous for their concerns about unity of knowledge, forming coherence, general and all-inclusive knowledge. In this paper while offering theoric and historical views on interdaisciplinarity, interdisciplinary approach to curriculum, academic disciplines, a variety of possible combinations of disciplines across curricula, a sociological criticism about disciplinary curriculum, a biological explanation for interdisciplinary curriculum, models, strategies, advantages, and pitfalls of interdisciplinary curriculum are discussed.اصطلاحهای میانرشتهای، آموزش میانرشتهای، و برنامههای میانرشتهای به طور روزافزون، در حوزه آموزش عالی به کار میرود. این اصطلاحها اغلب، با مسامحه زیاد به کار میرود و معمولاً، همراه با واژههای مشابه، از جمله چندرشتهای و فرارشتهای، استفاده یا جایگزین آنها میشود. در دهههای پیش، رویکرد میانرشتهای به برنامه درسی، اهمیت خود را از دست داد و به مدت دو دهه، رویکرد رشتهمحوری مهم قلمداد شد، اما اندیشه تلفیق و برنامه درسی میانرشتهای اندیشهای جدید نبوده است و تلفیق برنامه درسی در اندیشهها و عقاید اندیشمندان پیشین ریشه دارد که دغدغه وحدت دانش، تشکیل علم منسجم، دانش عمومی و فراگیر، ترکیب و تلفیق دانش را داشتهاند. در این مقاله، ضمن طرح مباحث تاریخی و نظری راجع به میانرشتهای، به بحث درباره برنامه درسی و نگاهی به تاریخچه برنامه درسی میانرشتهای، رشتههای علمی، ترکیبهای متفاوت رشتههای علمی در برنامه درسی، نقد جامعهشناختی برنامه درسی تکرشتهای به عنوان زمینه حمایت از برنامه درسی میانرشتهای، تبیین زیستشناختی برنامه درسی میانرشتهای، الگوها، رویکردها و راهبردهای میانرشتهای، مزایای برنامه درسی بین رشتهای، مسائل و آسیبهای برنامه درسی میانرشتهای پرداخته شده است.http://www.isih.ir/article_18_db20c4787a205246fa40d4f86f3a3e5a.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46411320090628The Evaluation in Interdisciplinary Curriculaچگونگی ارزشیابی برنامههای درسی میانرشتهای55661910.7508/isih.2009.03.003FAعباسبازرگانگروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهرانJournal Article20160320Availability of capital, manpower and substantial materials were, in the past, taken into account as the main factor for development programs in the many societies in all over the world. But since the dawn of new millennium, knowledge, spreading and usage of the knowledge has a high efficacious position on the destiny of countries. Hence, the value and position of higher education is inevitable and those kinds of the curriculum and educational planning that are compatible with the diverse and variable needs in societies, would be in priority. In the beginning of paper, first, the aim of evaluation in curriculum would be discussed. Then the evaluation criteria would be reviewed and finally four stages of evaluation of curriculum will be explained.در گذشته، در دسترس بودن سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه از جمله عوامل اصلی پیشرفت کشورها محسوب میشد. اما در آغاز هزاره سوم، دستیابی به دانش، اشاعه و کاربرد آن جایگاه بسیار تعیینکنندهای در سرنوشت کشورها پیدا کرده است. لذا، جایگاه آموزش عالی در این زمینه انکارناپذیر است. همچنین، نیاز به تدوین و اجرای برنامههای آموزشی و درسی که بتواند هماهنگ با تحولات یاد شده به نیازهای جامعه پاسخ دهد، در اولویت است. در این مقاله ابتدا، ضمن اشاره به ویژگی های برنامه درسی میان رشته ای به هدف ارزشیابی این نوع برنامه درسی اشاره خواهد شد. سپس ملاکهای ارزشیابی آن مورد نظر قرار میگیرد و سرانجام، چهار سطح ارزشیابی برنامه درسی میانرشتهای بیان میشود.http://www.isih.ir/article_19_153a0a9118bdcaa8bc016eb5b5aab2d7.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46411320090628Virtual Global University (VGU): An International and Interdisciplinary Approach to Higher Hducationدانشگاههای مجازی بینالمللی رویکردی بینالمللی/ بین رشتهای در آموزش عالی67962010.7508/isih.2009.03.004FAکوروشفتحی واجارگاهگروه برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.طلعتدیبا واجاریدانشجوی دکتری آموزش عالی،دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20160320The “Virtual Global University (VGU)” is a new academic concept in literature of higher education. Basically Virtual Global University has been formed and developed to meet needs and challenges of word community in different ways. Having considered as a new scenario or even a substitution of traditional university, it is based on the following components: 1. International approach Virtual Global University is internationally aligned, while simultaneously responsive to the particular context of local and national higher education policy. 2. Technological approach Virtual Global University is technological solution for internationalization of higher education It is online education using ICT and networking and access to world higher education markets is its main goal. 3. Interdisciplinary approach. Through studying the interdisciplinary curricula, Virtual Global University graduates are expected to have the capacity to confront unfamiliar problems and to emerge from their university experience with a set of flexible and transferable skills for different types of employment in world community. In this paper with respect to the above-mentioned approaches, Virtual Global University strategy for Iranian higher education society has been discussed.دانشگاه مجازی بینالمللی یکی از مفاهیم نسبتاً جدیدی است که در مباحث آموزش عالی، به آن توجه شده است. اساساً، دانشگاه مجازی بینالمللی برای پاسخ به نیازها و مسائل جامعه جهانی تشکیل شده و توسعه یافته است. به عبارت روشنتر، سه وجه یا جنبه عمده در این برنامه جدید نهفته است: وجه اول، رویکرد بینالمللی است که در آن، دانشگاه مجازی بینالمللی از وضعیت دانشگاه سنتی، که به جامعه محلی و ملی معطوف است، فاصله گرفته و رویکردی بینالمللی را در دستور کار قرار میدهد. وجه دوم، رویکرد فناوری است که در آن، دانشگاه مجازی بینالمللی از ICT و شبکهسازی در عرصه بینالمللی بهره میگیرد؛ وجه سوم، رویکرد بین رشتهای است که از طریق ارائه برنامههای درسی بین رشتهای، فارغالتحصیلان این دانشگاه به گونهای تربیت میشوند که بتوانند با مسائل جدید در جامعه جهانی مواجه شوند و برای کار در چنین محیطی آماده شوند. مقاله حاضر ضمن مرور این سه رویکرد، رهیافت دانشگاههای مجازی بینالمللی را برای جامعه ایران بحث و بررسی میکند.http://www.isih.ir/article_20_2948ae98ac5627edd273a87dde8d715c.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46411320090628Interdisciplinary Curriculumبرنامه درسی میان رشتهای971262110.7508/isih.2009.03.005FAپرویناحمدیعضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء(س)، تهران،ایران.Journal Article20160320This paper includes discussions on the concept of interdisciplinary curriculum, interdisciplinary curriculum at different educational levels, interdisciplinary curriculum and structuralist philosophy, advantages and disadvantages of such curricula, interdisciplinary curriculum based on knowledge and process, interdisciplinary curriculum based on themes, an example of interdisciplinary curriculum, conclusion and proposals.در این مقاله، مطالبی درباره مفهوم برنامه درسی میان رشتهای، برنامه درسی میان رشتهای در سطوح مختلف تحصیلی، برنامه درسی میان رشتهای و فلسفه ساختن گرایی، محاسن و معایب و مشکلات و دشواریهای این نوع برنامه، برنامه درسی میان رشتهای مبتنی بر مضامین دانشی و فرایندی، برنامه درسی میان رشتهای مبتنی بر مضمون، و مثالی از برنامه درسی میان رشتهای و نتیجه گیری و پیشنهادها ارائه میشود.http://www.isih.ir/article_21_a9a2ce782fdb17c4cd703cedcb7a3960.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46411320090628Development of Issue-Based Approach to Interdisciplinary Studiesتوسعه رویکرد مسئله محوری در مطالعات میان رشتهای1271402210.7508/isih.2009.03.006FAعلی اصغرپور عزتعضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهرانآرینقلی پورعضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20160320In general, it seems that functions of educational systems are more important to people than functions of research systems. A reason for this is more efficiency of educational systems in terms of their explicit impact on people’s lives. As issue-based research studies develop, it becomes possible for research bodies to achieve a similar degree of credibility as educational systems. <br />Development of issue-based researches requires review of research projects and methods used to plan and implement them, thus preventing research process to avoid of prediction and imitation and to seriously seek cooperation from different specialists. Therefore, it should be noted that development of issue-based researches requires interdisciplinary teams to be formed and new management styles and structures to be developed in research process.به طور کلی، به نظر میرسد که عامه مردم بیشتر از نظامهای پژوهشی به عملکرد نظامهای آموزشی اعتماد دارند. یکی از دلایل این اعتماد، اثربخشی و کارآمدی بیشتر نظامهای آموزشی، از حیث تأثیر صریح بر زندگی عامه است. با توسعه پژوهشهای مسئلهمحور، این احتمال وجود دارد که نهادهای پژوهشی نیز به سطح مشابهی از اعتبار نظامهای آموزشی دست یابند. توسعه پژوهشهای مسئلهمحور مستلزم تجدید نظر در طرحهای پژوهشی و شیوههای برنامهریزی و اجرای آنهاست و فراگرد پژوهش را به پرهیز از پیشگویی و تقلید و جدیت در جلب همکاری متخصصان رشتههای گوناگون برمیانگیزاند. از این رو، تأکید میشود که توسعه پژوهشهای مسئلهمحور مستلزم تشکیل گروههای فرارشتهای و توسعه سبکها و ساختارهای جدید مدیریت در فراگرد پژوهش است.http://www.isih.ir/article_22_52f64caac7a165f4e904bed84cd9e0ba.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46411320090628The Psycho-political: Erich Fromm and the Crisis in Modern Societyمطالعه میانرشتهای بحران جامعه مدرن1411672310.7508/isih.2009.03.007FAسید محسنعلوی پوردانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.علینعمت پوردانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شاهد، تهران،ایران.Journal Article20160320Far more long before the “interdisciplinarity” as a concept, become a prominent issue in scientific and philosophical developments, many thinkers and philosophers have investigated interdisciplinary. Erich Fromm is one of the distinguished contemporary intellectuals who have applied interdisciplinarity as the way of investigation. Here, we attempt to follow interdisciplinarity and border-crossing in his works. Studying social and political crisis of the modern society, Fromm realized that it is rooted in human’s psycho-existential characteristics on the one hand, and the socio-political status of the modern society on the other; which only “love” and “creative work” can treat. In Fromm’s view, neither political nor psychological analysis can offer a comprehensive understanding of what is going on in the society; rather a combination of the two. Thus, he believes in the necessity of border-crossing. “Love” as the “psycho-political” is the core of Fromm’s interdisciplinary study of the modern society.مفهوم میانرشتهای سابقه چندانی در حیطه علوم بشری ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که پژوهش میانرشتهای نیز کاری نوظهور است. سابقه پژوهش میانرشتهای به قرنها پیش بازمیگردد و در واقع، به خاستگاههای اندیشه و تفکر قاعدهمند انسان دربارۀ هستی و رابطهای که با آن دارد. بررسی و تحلیل این سابقه فکری میانرشتهای میتواند ما را به فهم جامع و مناسبتری از این پارادایم معرفتی جدید رهنمون شود. اریک فروم از جمله متفکرانی است که در قرن بیستم، با مشاهدۀ بحران جامعه مدرن، تحلیل و درک این بحران را مستلزم مطالعه میانرشتهای یافت و بر این اساس، با درنوردیدن مرزهای مألوف رشتهای، «عشق» و «کار خلاقانه» را چونان امر روان ـ سیاسی، به عنوان راه حل بحران و حرکت به سوی جامعه سالم معرفی کرد. مطالعه آثار وی نشان میدهد که پرداختن به مسائل جامعه معاصر جز با رهیافتی میانرشتهای و فراگیر ممکن نیست.http://www.isih.ir/article_23_e9776d0cc79914f92ea0283829d4a259.pdf