مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
3
2
2011
06
22
بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیطهای دانشگاهی: مطالعهای موردی
1
13
FA
حمیدرضا
آراسته
دانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
arasteh@tmu.ac.ir
سعیده
معماری
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
s.memari@gmail.com
10.7508/isih.2011.1011.001
جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با اجرای برنامههای توسعه و رسیدن به اهداف چشمانداز بیستساله تا سال 1404، جامعهای مبتنی بر دانایی و کشوری توسعهیافته ایجاد کند. دستیابی به این امر مهم نیازمند مدیریت دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیطهای دانشگاهی بود. یکی از دانشگاههای دولتی تهران با جامعة آماری 383 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب شد که از این تعداد صد نفر در تحقیق مشارکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته، مشتمل بر 49 گویة بستهپاسخ و 3 گویة باز پاسخ بود. از تحلیل عاملی به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و شناسایی ابعاد مدیریت دانش استفاده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، عوامل بنیادی مدیریت دانش در دانشگاه نمونه، اشاعه دانش (آموزش)، تولید دانش (پژوهش)، بهکارگیری دانش (خدمات اجتماعی) و ذخیرة دانش بودند.
مدیریت دانش,مأموریت دانشگاه,توسعه علمی,ایران
http://www.isih.ir/article_84.html
http://www.isih.ir/article_84_f2a03cc587c62ad040f74ce203364aea.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
3
2
2011
06
22
تأملی بر پژوهش میانرشتهای در آموزش عالی
15
50
FA
هدایت الله
اعتمادی زاده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ملایر، ایران.
etemad.hedayat@gmail.com
محمد جواد
لیاقتدار
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
mjavad@edu.ui.ac.ir
احمد رضا
نصر
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران.
arnasr@edu.ui.ac.ir
نعمت الله
موسی پور
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
n_mosapour@yahoo.com
10.7508/isih.2011.1011.002
تحولات گوناگون دهههای اخیر موجب شده تا پژوهشهای مشارکتی و میانرشتهای از سوی مؤسسههای پژوهشی و همچنین نهادها و مجامعی که در پژوهشها سرمایهگذاری میکنند، مورد حمایت قرار گیرد. به واسطه ضرورت جامعنگری در حل مسائل و درک پیچیدگی و چندبعدی بودن مسائل پیش روی جوامع بشری، این تفکر شکل گرفته که اگر پژوهشگران یک رشته علمی درگیر بررسی مسئلههای مهم بر بنیاد بینش تخصصی خود و بدون یاری جستن از متخصصان سایر رشتههای علمی به ارائه طریق اقدام کنند، ممکن است بدون ملاحظه و مداقّه در تمام وجوه و ابعاد مسائل به عرضه راهحلهایی متعدد ولی ناکارآمد، برای آنها اقدام کنند. بر این اساس، سیاستگذاران پژوهش به این نتیجه رسیدهاند که باید اولاً پژوهشهای مربوط به مسائل اجتماعی با کمک پژوهشگران حوزههای علمی مختلف صورت گیرد، ثانیاً پژوهشگران به صورت گروهی و در تعامل با یکدیگر فعالیت کنند، ثالثاً یافتههای آنها به گونهای تلفیق شود که حتیالامکان راهحلی جامع و مورد توافق برای حل مسئله ارائه شود و در نهایت اینکه تحقق این مهم از طریق پژوهش میانرشتهای امکانپذیر میشود.
http://www.isih.ir/article_85.html
http://www.isih.ir/article_85_3daf9a8f171eeec0333cb8ce918fe601.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
3
2
2011
06
22
تسهیم دانش بین اعضای هیئت علمی در محیطهای دانشگاهی؛ نگاهی میانرشتهای
51
74
FA
قاسم
سلیمی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
q_salimi@sbu.ac.ir
زهرا
صباغیان
استاد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
z-sabbaghian@sbu.ac.ir
حسن
دانایی فرد
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
hdanaee@modares.ac.ir
محمود
ابوالقاسمی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
m-abolghasemi@sbu.ac.ir
10.7508/isih.2011.1011.003
<span lang="FA" dir="RTL">هماکنون جدال اندیشهای بر سر مفهومسازی تولید، تسهیم، انتشار و کاربرد دانش در دانشگاهها و مؤسسههای عالی کشور، موضوع پیچیدهای است که توجه زیادی را هم در ادبیات دانشگاهی و هم در حوزه مدیریتی به خود معطوف داشته است. بر این مبنا، تسهیم دانش در آموزش عالی به عنوان یک موضوع میانرشتهای که پیوند میان دو رشته اصلی «مدیریت دانش» و «آموزش عالی» بهویژه مدیریت آموزش عالی است، مطرح شده است. بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران کوشیدهاند تا به این پرسش پاسخ دهند که عوامل تأثیرگذار بر افراد در تسهیم دانش کدامند؟ عوامل و دلایل احتمالی تسهیم و یا عدم تسهیم دانش افراد کدامند؟ در پاسخ به این پرسش، پژوهشهای متعددی انجامشده که یافتههای آن در برخی از موارد نظری و در برخی از موارد نیز دارای شواهد تجربی است. در این مقاله تلاش شده با روش توصیفی تحلیلی، تسهیم دانش بین اعضای هیئت علمی، به مثابه یک حوزه مطالعاتی میانرشتهای در عرصه آموزش عالی، بررسی و واکاوی شود. پژوهش حاضر، کاوش پدیدة تسهیم دانش در عرصه آموزش عالی را به بحث گذاشته و سپس با بررسی دقیق و ژرفنگری، عوامل مؤثر بر تسهیم دانش بین اعضای هیئت علمی را تحلیل کرده است.این مقاله بر این نکته تأکید دارد که حوزه مطالعاتی میانرشتهای تسهیم دانش از علوم و دانشهای مختلفی بهره برده و برای کاوش پدیده تسهیم دانش در محیطهای آموزش عالی و نظریهپردازی در این زمینه، درک و تحلیل ماهیت دانش، انگیزش و فرصت تسهیم دانش در دانشگاه ضروری است. همچنین در این مقاله نتایج دو دهه پژوهشهای مهم تجربی در ارتباط با عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در محیطهای دانشگاهی مرور شده است. در پایان، مقاله با ارائه مدلی مفهومی، جایگاه کنونی و زمینههای بالقوه پژوهشهای آتی مرتبط با تسهیم دانش را پیش روی پژوهشگران قلمرو آموزش عالی قرار میدهد</span><span>.</span>
آموزش عالی,مطالعات میانرشتهای,مدیریت دانش,تسهیم دانش بین اعضای هیئت علمی
http://www.isih.ir/article_86.html
http://www.isih.ir/article_86_db1a76076d2c7ad98ea2ea0be7610f33.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
3
2
2011
06
22
مدیریت شهری در نظام آموزش عالی ایران: ارزیابی فلسفه وجودی و الزامات میانرشتهای
75
98
FA
غلامرضا
کاظمیان
استادیار مدیریت شهری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
kazemian1344@gmail.com
مجید
حقیقی
کارشناس ارشدمدیریت شهری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
majid.haghighi@gmail.com
10.7508/isih.2011.1011.004
رشته مدیریت شهری چند سالی است که در دانشگاههای معتبر کشور ارائه میشود. هدف این رشته آماده کردن دانشجویان برای اداره و مدیریت شهرها به عنوان یک سیستم پیچیده و مشتمل بر مؤلفهها و متغیرهای غیرمنتظره است. با وجود گذشت چند سال از برقراری رشته مدیریت شهری هنوز هم در میان برخی مجامع تخصصی و اجرایی ابهاماتی در مورد ضرورت و نیاز به این رشته وجود دارد. همچنین به نظر میرسد این رشته دانشگاهی، با وضعیت مطلوب یک میانرشته فاصله زیادی دارد و بسیاری از الزامات و ضرورتهای رشتههای میانرشتهای در آن رعایت نشده است. این مقاله سه هدف اصلی را دنبال میکند: اول شناسایی ماهیت رشته مدیریت شهری؛ دوم بررسی ضرورتها و الزامات رشته مدیریت شهری به عنوان یک میانرشته و تبیین و آسیبشناسی وضعیت موجود آن؛ و سوم ارزیابی و تدوین چهارچوب تحلیلی فلسفه وجودی رشته مدیریت شهری در ایران. از مشاهده، مطالعات نظری ـ تطبیقی، تدوین و توزیع پرسشنامه و مصاحبه با متخصصان و مدیران شهری کشور به عنوان روشهای تحقیق استفاده شده است. نتیجة پژوهش بر ماهیت میانرشتهای مدیریت شهری و ضرورت توجه جدی به این ماهیت در دانشگاههای کشور تأکید دارد. همچنین طبق یافتهها، بسیاری از الزامات رشتههای میانرشتهای مانند ویژگیهای اساتید، شیوههای تدریس و برنامه درسی در رشته مدیریت شهری دانشگاههای کشور رعایت نمیشود و نیازمند تجدیدنظر و اصلاح در برخی امور است. فلسفه وجودی رشته مدیریت شهری طبق چهارچوب تدوینشده، بر چهار پایه نیاز نهادهای اصلی مدیریت شهری کشور به یک میانرشته جامع در زمینه مدیریت شهرها، امکان رفع بسیاری از مسائل و مشکلات شهری، عدم جامعیت رشتههای دانشگاهی مرتبط با اداره و مدیریت شهرها در داخل و تجربه موفق برگزاری رشته مدیریت شهری در دانشگاههای خارجی استوار است که ضرورت و صدق همه موارد فوق مورد تأیید قرار گرفت.
مدیریت شهری,نظام آموزش عالی,شهرداری,میانرشتهای
http://www.isih.ir/article_87.html
http://www.isih.ir/article_87_477b6bd5c3cdbda359e3bdeb29e003f7.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
3
2
2011
06
22
نیازسنجی و اولویتبندی رشتههای بینرشتهای؛
مطالعه موردی دانشگاههای آزاد نجفآباد و دولتی اصفهان
99
120
FA
سمیرا
مرادزاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
samira_moradzade@yahoo.com
حسنعلی
بختیار نصرآبادی
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
h.nasrabadi89@gmail.com
علی
صادقی
کارشناس ارشد سنجش از دور
sadeghi.ali2020@gmail.com
10.7508/isih.2011.1011.005
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی و اولویتبندی رشتههای بینرشتهای در دانشگاه آزاد نجفآباد انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و دانشجویانِ در دسترس تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد نجفآباد و دولتی اصفهان در سال 1389-1388 میشود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که از بین جامعه آماری، 105 نفر (اساتید دانشگاه آزاد نجفآباد و دانشگاه اصفهان 55 نفر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی 50 نفر) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محققساختة رشتههای میانرشتهای بود. یافتههای پژوهش نشان داد تمایل و انگیزه کافی برای اجرای این دورهها در بین اساتید و دانشجویان وجود دارد و در حال حاضر امکان برگزاری تنها پنج رشته بینرشتهای از لحاظ منابع اطلاعاتی، امکانات فضای آموزشی، فرهنگی و مدیریتی بیشتر وجود دارد. اولویتبندی رشتههای بینرشتهای نشان داد رشتههای ویراستاری، روانشناسی سیاسی و اعتیاد، فلسفه تحلیل زبانی و مدیریت قراردادهای بینالملل در اولویت اول قرار دارند و رشتههای بینرشتهای دیگر در اولویت بعد قرار دارند.
برنامه درسی,تخصصگرایی,تلفیق
http://www.isih.ir/article_88.html
http://www.isih.ir/article_88_7f730415c64d254a0fb23294c0897be1.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
3
2
2011
06
22
ماهیت میان رشته ای علوم کتابداری و اطلاع رسانی
121
142
FA
پردیس
پرتو
کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی، مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران.
parrto.pardis@gmail.com
مرضیه
گلتاجی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، شیراز، ایران.
marzieh.goltaji@gmail.com
10.7508/isih.2011.1011.006
علم و پیشرفتهای علمی نیازمند بستری از تعاملات، میان رشتههای علمی مختلف است. در عصر حاضر با توجه به تخصصی شدن حوزههای موضوعی، روابط بینرشتهای در هر مطالعهای اجتنابناپذیر مینماید. کتابداری و اطلاعرسانی رشتهای است که همانند سایر رشتهها، مبانی و اصول نظری خاص خود را دارد. به نظر میرسد بسیاری از نظریات و اصول مطرحشده در این علم از سایر رشتههای علمی به وام گرفته شده است؛ ازاینرو پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی و مطالعه نظریات موجود در این رشته، ریشهها و خاستگاههای این نظریات را کشف کرده و بدین ترتیب ماهیت میانرشتهای کتابداری و اطلاعرسانی را مشخص کند.
کتابداری,اطلاعرسانی,علم میانرشتهای,نظریات
http://www.isih.ir/article_89.html
http://www.isih.ir/article_89_ec57f0e86a308f0c04c4cad0ec4cd937.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
3
2
2011
06
22
ساخت اجتماعی معلولیت: پژوهشی با رویکردی برساختگرایانه اجتماعی؛ مطالعه موردی شهرستان رشت
121
142
FA
فاروق امین
مظفری
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
famin_tab@hotmail.com
محمدباقر
علیزاده اقدم
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
m-alizadeh@tabrizu.ac.ir
اکرم
بخشی خیلگاوانی
کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
a_bakhshi85@yahoo.com
10.7508/isih.2011.1011.007
معلولیت پدیدهای اجتماعی است که در علم پزشکی با ناتوانی جسمانی تعبیر میشود. این واقعیت اجتماعی در هر جامعهای وجود دارد و به اقتضای شرایط جامعه و افکار افراد جامعه، به صورت متفاوت تفسیر میشود. این تفاسیر در کنش متقابل افراد جامعه با فرد معلول، بر نگرش فرد معلول به معلولیت خود و واکنش وی به این شرایط مؤثر است. خانواده، دوستان و اطرافیان میتوانند بر «تصور از خود» معلولان تأثیر بگذارند. در این پژوهش، بعد ذهنی معلولیت به مثابه یک مسئله اجتماعی از طریق تأکید بر عامل آگاهی و ساختار ذهن فرد معلول در نظر گرفته شده است. بنابراین از رویکرد نظری برساختگرایانه استفاده شده است. اهداف این پژوهش، شناخت برساخت اجتماعی معلولیت، واکنش معلول نسبت به آن و برجسته کردن بعد ذهنی معلولیت هستند. روش جمعآوری دادهها شامل مشاهده مشارکتی و شرکت در مصاحبه عمیق است و از نظریه بنیانی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نشان داد فرد معلول خود را موجود ناتوانی میبیند که همواره نیازمند کمک است. آنها فکر میکنند تنها زمانی میتواند زندگی همراه با خوشبختی داشته باشند کهسلامتی خود را بازیابند.
معلول,معلولیت,رویکرد کیفی,نگرش برساختگرایانه,نظریه بنیانی
http://www.isih.ir/article_90.html
http://www.isih.ir/article_90_77336428812c97dd0107c1218387ab5a.pdf