per
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
2016-03-20
7
4
1
19
10.7508/isih.2015.28.001
200
Original Research Paper
نقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور
The Role and Status of Interdisciplinary Studies in the Development of the Humanities in Iran
علیاصغر قاسمی
ghasemi_aliasghar@yahoo.com
1
راضیه امامی میبدی
emamirazie@alumni.ut.acir
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی
دانشآموخته دکتری رشته سیاستگذاری عمومی در دانشگاه تهران
یکی از ابزارهایی که میتواند در رشد و توسعه تمامی علوم، بهویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میانرشتهای است. در این مقاله تلاش شده است از طریق مصاحبه نیمهساختمند با جمعی از صاحبنظران و اندیشمندان کشور و تحلیل محتوای آرای ایشان به این پرسش پاسخ داده شود که از نظر خبرگان، مهمترین عوامل و موانع رشد علوم انسانی در ایران چیست و توسعه مطالعات میانرشتهای در رشد علوم انسانی چه نقش و جایگاهی دارد؟ نتایج بهدستآمده نشان میدهد از نظر خبرگان، مقوله «توسعه میانرشتهایها» با اختصاص جایگاه دوازدهم در میان عوامل شانزدهگانه رشد و توسعه علوم انسانی فینفسه نقش چندان مؤثری در رشد و توسعه این علوم در ایران ندارد و کارآمدی این ابزار، مستلزم تأمین شرایط مهمتری همچون تأمین فضای باز فکری در دانشگاهها و استقلال جامعه علمی است. همچنین توسعه مطالعات میانرشتهای درصورتیکه به افزایش همافزایی علمی صاحبنظران رشتههای مرتبط در حوزه علوم انسانی و نیز ارتقای توانمندی علمی استادان، دانشجویان و پژوهشگران و کاربردیتر شدن علوم انسانی در کشور منجر شود، میتواند در رشد و توسعه علوم انسانی و اجتماعی مؤثر واقع گردد.
Interdisciplinary studies can play a pivotal role in the growth and development of sciences, especially the humanities. In the present article, through semi-structured interviews with some experts and thinkers in Iran and the content analysis of their ideas, attempt is made to answer these questions: in the view of experts, what are the main obstacles to the development of humanities in Iran? And what role can interdisciplinary studies play in the development of humanities? The results of the study show that according to experts, “interdisciplinary development”, having the twelfth place among the sixteen important factors in the development of humanities, does not have a considerable effect on the development of humanities in Iran per se, and its efficacy depends on the existence of more important conditions, such as the provision of an open intellectual climate at universities and the independence of scientific community. The development of interdisciplinary studies can play a part in the development of humanities in Iran, only if it results in scientific synergy among experts in different disciplines of humanities, improves the scientific ability of professors, students and researchers, and makes humanities more applicable in society.
http://www.isih.ir/article_200_8b0c407cce8ebb1033546cf2f31498aa.pdf
ایران
علوم انسانی
مطالعات میانرشتهای
خبرگان
Iran
humanities
interdisciplinary studies
experts
per
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
2016-01-04
7
4
21
44
10.7508/isih.2015.28.002
199
Original Research Paper
الزامات کلامی پژوهش میان رشته ای در قرآن؛ با تکیه بر سطوح معرفت شناسی، اصطلاح شناسی و روش شناسی
Theological Requirements for Interdisciplinary Research on the Qur’an; Based on Epistemology, Terminology and Methodology
حسین شجاعی
shojaeohosein030@gmail.com
1
عباس مصلائی پور
amusallai@isu.ac.ir
2
سجاد اسدبیگی
s.asadbeygi@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)
متن الهی قرآن کریم و رابطه مستقیم آن با عقاید مسلمانان از جمله عناصر مؤثری محسوب میشوند که باعث پدید آمدن نوعی انحصارگرایی صنفی در زمینه انجام تحقیقات قرآنی توسط عالمان دین در سنت قرآنپژوهی مسلمانان شده است. همین مسئله باعث نوعی کنترل در مواجهه با قرآن شده بود و بههمین دلیل نتایج بهدستآمده در این نوع تحقیقات نیز عمدتاً منطبق با مبانی و جهانبینی اسلامی بود، زیرا محقق قرآنپژوه از شناخت کامل و کافی در زمینه اسلام، کلام اسلامی و همچنین قرآن برخوردار بود. لکن با تغییر و تحولاتی که امروزه در حوزه توسعه علوم، پژوهش، گرایش به مطالعات میانرشتهای و همچنین دوری از انحصارگرایی علمی پدید آمده است، پژوهشگران مختلفی به تحقیق در حوزه قرآن اقدام میکنند. در این میان با توجه به گریزناپذیر بودن این فضا ازیکسو و همچنین حساسیت پژوهش در قرآن و لزوم جلوگیری از آثار سوء و اشتباهاتی که امکان پیشآمد آنها وجود دارد، تدوین الزامات کلامی پژوهشهای قرآنی در حوزههای مختلف پژوهشی و تحقیقی ضروری بهنظر میرسد. مقاله پیشرو با تمرکز بر الزامات کلامی پژوهش میانرشتهای در زمینه قرآن کریم و استفاده از روش کتابخانهای، بهدنبال معرفی عناصر قابلتأمل و الزامات این گونه پژوهشی در سه سطح معرفتشناسی، اصطلاحشناسی و روششناسی میباشد تا با ایجاد خط سیر تحقیق صحیح، نگرانیهای مربوط به نتایج بهدستآمده از این نوع تحقیقات را کاهش دهد.
The direct bond between the Qur’an and Muslims’ beliefs is one of the important factors, considered to result in a kind of exclusivism in conducting research on the Qur’an on the part of religious scholars in the Islamic tradition of studying the Qur’an. Due to this kind of control, there has always been a restriction as to how the Qur’an must be approached. Thus, the results of these studies have been mainly in accordance with the Islamic beliefs and principles, because the researchers have already been fully familiar with Islam, Islamic theology and the Qur’an. But by the virtue of the changes and developments occurring in science and research and the emergence of interdisciplinary studies and also to avoid exclusivism, a larger number of researchers currently engage in Qur’anic studies. Considering the inevitability of this climate, the sensitivity of research on the Qur’an and necessity of preventing mistakes in this field, it is of great importance to identify theological requirements for Qur’anic study in various fields of research. This article, by focusing on the theological requirements for interdisciplinary research on the Qur’an and using library method, tries to introduce the requirements for this type of research at three levels of epistemology, terminology and methodology so as to develop a proper outline for such research and thus alleviate worries about the results of interdisciplinary Qur’anic studies.
http://www.isih.ir/article_199_5da7baa1b8bb22675d566441af3489df.pdf
الزامات کلامی پژوهش قرآنی
مطالعات میانرشتهای
معرفتشناسی
اصطلاحشناسی
روششناسی
Keywords: theological requirements for Qur’anic studies
interdisciplinary studies
the Qur’an
epistemology
terminology
methodology
per
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
2016-01-05
7
4
47
72
10.7508/isih.2015.28.003
201
Original Research Paper
توسعه انسانی و عدالت جنسیتی در رویکرد قابلیتی آمارتیا سن
Human Development and Gender Justice in the Amartya Sen’s Capability Approach
صادق میرویسی نیک
s.mirvisinik@yahoo.com
1
کارشناس ارشد رشته علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس.
این تحقیق با روش تحلیلی _ تفسیری و در چارچوب اندیشه سیاسی به بررسی مهمترین مفروضات نظری «رویکرد قابلیتی» آمارتیا سن و آثار آن بر حوزه عدالت جنسیتی میپردازد. در اینجا بیان میشود که فهم توسعه و آثار آن بر حوزه عدالت و برابری را نمیتوان از مبانی فلسفی نهفته در آن جدا کرد. در همین زمینه بررسی جنسیتی نظریههای توسعه، حاکی از نارسایی آنها در زمینه مسائل زنان و موانع جنسیتی آنها در برخورداری از فرصتها و منابع واقعی زندگی است. این رویکردها یا نگرش انفعالی به زنان دارند و یا با تلقی انتزاعی از آزادی و فرصت برابر، از توانمندی آنها غافل میشوند. رویکرد قابلیتی که مبنای رویکرد انسانی آمارتیا سن به توسعه است، در این زمینه چشمانداز جامعی را پیشروی ما میگذارد. سن با پیوندی که میان آزادی، عدالت و دموکراسی برقرار میکند، عاملیتبخشی به زنان را محور توسعه قرار میدهد. در این رویکرد، توسعه در درجه نخست باید با تمرکز بر توانمندسازی زنان، آزادیهای ابزاری آنها را محقق سازد و در مرحله بعد، شرایط مناسب بیرونی را برای ابراز وجود و قدرت انتخابگری آنها فراهم کند.
The present research examines, within the context of political thought and using the analytical-interpretive method, the most important theoretical assumptions of Amartya Sen’s capability approach, and investigates its effects on the field of gender equality. Here it is argued that understanding development and its impacts on equality and justice cannot be separated from its underlying philosophical implications. In this context, gender-based study of theories of development suggests their failure in the field of women’s issues and their gender-related barriers in benefitting from the opportunities and real sources of life. These approaches either adopt a passive attitude toward women or overlook their abilities by having an abstract conception of freedom and equal opportunity. Capability approach, which is the basis of Amartya Sen’s humane approach to development, provides us with a comprehensive perspective in this regard. By establishing a link between freedom, justice and democracy, Sen considers the empowerment of women to be the axis of development. In this approach, in order to fulfill women’s instrumental freedom, development should focus primarily on women’s empowerment and then provide suitable external conditions for them to express themselves and to have their power of selection.
http://www.isih.ir/article_201_9dde7a0611d965b805303228d74b59a6.pdf
توسعه
عدالت
عدالت جنسیتی
توسعه انسانی
قابلیت
آزادی
development
Justice
gender justice
human development
capability
freedom
per
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
2015-11-22
7
4
73
104
10.24200/isih.2015.205
205
Original Research Paper
اقتصاد سیاسی توسعه و دموکراسی در برزیل (2011-1960)
The Political Economy of Development and Democracy in Brazil
حسین جمالی
hoosein.jamali@gmail.com
1
وحید ذوالفقاری
zolfaghari.vahid@gmail.com
2
دکترای علوم سیاسی و عضو هیأت علمی (بازنشسته) دانشگاه مازندران
دانشجوی دکترای سیاست تطبیقی در دانشگاه مونیخ، آلمان.
برزیل کنونی (در نخستین سالهای دهه دوم قرن بیستویکم)، بهعنوان دهمین اقتصاد برتر جهان و دومین کشور جذبکنندة سرمایه خارجی و نیز بهعنوان یکی از اعضای نسل سوم کشورهای تازهصنعتیشده (NICs)، در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است. یکی از مسائل اساسی برزیل، نسبت بین توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی، طی دهههای گذشته است. این نسبت، بهویژه، از دهه 1960 که نظامیان، قدرت سیاسی را با کودتا بهدست گرفته و برای مدت محدودی، رشد اقتصادی را با عنوان «معجزه برزیلی» بهوجود آوردند، اهمیت زیادی پیدا میکند. روند توسعة پرفرازونشیب برزیل، در جریان بحران بدهیها در اواخر دهه 1970 و شکلگیری حکومت انتخابی و دموکراتیک در نیمه دهه 1980، بههمراه رشد و توسعه نسبتاً پایدار در دو دهه 1990 و 2000، نسبت بین دو عرصه توسعه سیاسی و اقتصادی را در این کشور دوچندان و قابلتأمل میکند. هدف اصلی این مقاله، بررسی تحلیلی و تاریخی این روندها و نسبتسنجیها است. ایده اصلی مقاله این است که روند رشد و توسعه اقتصادی برزیل، بدون بهبود و پیشرفت نسبی توسعه سیاسی، بهشدت شکننده، ناپایدار و نامتوازن بوده و با برقراری توازن نسبی توسعهای بین حوزه اقتصاد و عرصه سیاست، شاهد رشد و ثبات نسبتاً پایدار و مداوم هر دو قلمرو خواهیم بود.
Modern Brazil (in the early years of the second decade of the 21st century), as the tenth biggest economy of the world and the second biggest country to attract foreign investment and also as a member of the third generation of newly industrialized countries (NICs), is treading the path of development and progress. One of the important issues in Brazil has been the relationship between economic development and political development in the past decades. This relationship has grown in importance, especially since the 1960s, when the military people gained political power through a coup d’état, and for a short time brought about an economic growth, mostly referred to as ‘the Brazilin miracle’. The uneven process of development in the late 1970s during the debt crisis, the formation of the elective, democratic government in the mid-1980s and the relatively sustainable development in the 1990s and 2000s, add considerably to the significance of the relation between political development and economic development. The present article mainly aims to study these trends and relationships analytically and historically. The main idea in this article is that the trend of the economic development of Brazil has been inconsistent and unsustainable due to lack of political development, and that a relative balance between political development and economic development would result in a more sustainable development and stability in both arenas.
http://www.isih.ir/article_205_c0bc439759bf32258413b11bc1c9fdba.pdf
توسعه اقتصادی
توسعه سیاسی
معجزه برزیلی
بحران بدهیها
حکومت نظامیان
حکومت انتخابی
economic development
political development
the Brazilian miracle
debt crisis
military government
elective government
per
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
2016-01-05
7
4
105
127
10.7508/isih.2015.28.004
202
Original Research Paper
ملاحظات روششناختی در مطالعات حوزه جنسیت
Methodological Considerations in Gender Studies
فیروزه اصغری
asghari@iscs.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
آنچه یک پژوهش علمی را از یک پژوهش غیرعلمی جدا میکند و موجب اعتبار و یا بیاعتباری آن میشود، روششناسی پژوهش است.بسیاری از مشکلات و چالشهای اساسی بهویژه در مطالعات حوزه علوم انسانی ناشی از ابهام روششناختی آنهااست. ملاحظات روشی بهویژه در پژوهشهایی مانند مطالعات حوزه جنسیت که در چارچوب یک رشته خاص علمی نمیگنجند، بهدلیل ماهیت و ابعاد پیچیده آنها از دقت و حساسیت بیشتری برخوردار است. ازاینرو مقاله حاضر با نگاهی به جنبههای روششناختی پژوهشهای انجامشده درباره تأثیر متغیر جنسیت بر رضایت شغلی اعضای هیئت علمی،با استفاده از رویکرد کیفی و تکنیک مرور سیستماتیک تلاش کرده است بهصورت عینی توجه محققان را به ضرورت، اهمیت و نقش ملاحظات روششناختی در شناخت و تبیین عمیقتر مسئله پژوهش و دستیابی به پاسخ شفاف، دقیق و منطبق با واقعیت برای حل مسئله و دستیابی به هدف پژوهش جلب کند. یافتههای این مطالعه حاکی از وجود دو مشکل عمده در پژوهشهای مورد بررسی بوده است: یکی وجود ابهام و عدم شفافیت در بیان مسئله پژوهش و دیگری گرایش به استفاده از یک روش پژوهش واحد (کمی) بدون توجه به تفاوت ماهیت و ابعاد حوزههای مورد پژوهش. بهنظر میرسد در پژوهش در مورد حوزههایی مانند جنسیت، بهمنظور شناخت عمیقتر و دستیابی به پاسخی معتبر و شفافتر، استفاده از رویکردترکیبی، گزینه مطمئنتری خواهد بود.
What differentiates a scientific research study from a non-scientific one and makes it valid or non-valid is the research methodology. Methodological considerations, especially in studies such as gender studies, which are not generally covered in the framework of a special discipline, call for more precision and sensitivity due to their complicated nature and dimensions. Therefore, the present article, by examining the methodological aspects of the research carried out on the effect of the variable of gender on job satisfaction of faculty members and using qualitative approach and systematic review technique, tries to draw researchers’ attention to the necessity, importance and role of methodological considerations in making a deeper understanding and explanation of research possible, and providing a clear and precise answer in conformity with reality for problem-solving and fulfilling research objective. The findings of this study show that there are two main problems in the works of research studied here. One is ambiguity and lack of transparency in problem statement and research objective, and the other is tendency toward using a single (quantitative) research method without paying attention to differences in the nature and dimensions of fields of research. It seems that in fields such as gender studies, in order to gain a deeper understanding and a more valid and clear answer, adopting a combined approach will be a more reliable choice.
http://www.isih.ir/article_202_a016f1e0cd892a12be34a61b97b20f9b.pdf
روششناسی پژوهش
روش پژوهش
رویکرد ترکیبی
مرور سیستماتیک
جنسیت
Research methodology
research method
combined approach
systematic review
gender
per
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
2016-01-05
7
4
129
151
10.7508/isih.2015.28.005
203
Original Research Paper
زبانشناسی کاربردی انتقادی: رویکرد میانرشتهای سنجشگر در نقد و ارزیابی شاخههای زبانشناسی کاربردی
Critical Applied Linguistics: An Evaluative Interdisciplinary Approach in Criticism and Evaluation of Applied Linguistics’ Disciplines
حسین داوری
h.davari@du.ac.ir
1
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه دامغان
ظهور جهتگیریها و رویکردهای بارز انتقادی از نیمه دوم دهه 1980 به بعد در عرصه زبانشناسی کاربردی با واکنشهای موافق و مخالف متعددی روبرو بوده است؛ جهتگیریها و رویکردهایی که هریک به فراخور قوت و اهمیت خود، شماری از ادعاها، مبانی و مفروضات رویکردهای غالب در این عرصه را بهچالش کشیده است. ازجمله این رویکردهای نوظهور میتوان به «زبانشناسی کاربردی انتقادی» اشاره کرد. مبدع این رویکرد، آلستر پنیکوک، زبانشناس برجسته استرالیایی است که ابعاد، حوزهها و علایق آن در سال 2001 در اثری مستقل به جامعه زبانشناسی کاربردی معرفی شد. نظر به اهمیت انکارناپذیر نظری و کاربردی آن و البته مغفول ماندن نسبی این رویکرد میانرشتهای که سنجش و ارزیابی شاخههای مختلف زبانشناسی کاربردی را مبتنیبر مبانی و علایق خاصی دنبال میکند، این مقاله علاوهبر معرفی این رویکرد و حوزهها و علایق آن، با هدف نشان دادن نحوه گامبهگام بهرهجویی از آن در سنجش و نقد حوزههای زبانشناسی کاربردی، بهطور خاص با نیم نگاهی به تناسب و اهمیت موضوع با جامعه ایران، از بین شاخههای گوناگون، به دو شاخه شاخص آموزش زبان انگلیسی و سیاست و برنامهریزی زبان انگلیسی پرداخته تا تصویری ملموس و کاربردی از ماهیت میانرشتهای و کارکردهای سنجشگرایانه آن معرفی و تبیین شود. یافتههای حاصل از بهرهجویی از این رویکرد میانرشتهای در دو حوزه مورد بررسی، بیانگر کارآمدی آن در هرگونه سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی و زبانی متناسب با بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه هدف میباشد.
The emergence of some significant critical approaches and directions in the field of applied linguistics from the mid-1980s onwards has met with various positive and opposite reactions. On the basis of their strength and significance, such approaches and directions have challenged some of the mainstream approaches’ claims, principles and assumptions. Among them, critical applied linguistics can be highlighted as a new approach, developed by the Australian applied linguist, Alastair Pennycook. The aspects, domains and concerns of this new approach were introduced in his book in 2001. Due to the undeniable importance of this approach, as well as partial negligence regarding it in Iranian academic setting, this paper first intends to introduce this approach, as an approach that evaluates various disciplines of applied linguistics through its own specific principles and interests. Then, in order to show its step-by-step application in the evaluation of different disciplines of applied linguistics, with a glance at its significance and appropriateness in Iranian society, two domains, namely English language education and language policy and planning, are introduced and evaluated in order to provide readers with a visible and practical picture of its interdisciplinary nature and evaluative functions. The findings indicate the efficacy of applying this interdisciplinary framework in any language-in-education policy and planning in accordance with the political, social and cultural context of the target society.
http://www.isih.ir/article_203_d340d0520016c968b97bd1ae6d921d50.pdf
زبانشناسی کاربردی انتقادی
رویکرد میانرشتهای
ارزیابی
آموزش زبان انگلیسی
سیاست زبانی
Critical applied linguistics
interdisciplinary approach
evaluation
English language education
language policy
per
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
2016-01-05
7
4
153
188
10.7508/isih.2015.28.006
204
Original Research Paper
اثرات جهانیشدن بر تغییرات سبک زندگی در نواحی روستایی
The Effects of Globalization on Lifestyle Changes in Rural Areas
حمدالله سجاسی قیداری
ssojasi@um.ac.ir
1
طاهره صادقلو
tsadeghloo@um.ac.ir
2
علی شهدادی
alishahdadi@yahoo.com
3
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه هرمزگان
جهانیشدن دارای اثرات مختلفی بر زندگی انسانی بوده و این تغییرات در جوامع روستایی ملموستر از شهرها بوده است. بر این اساس هدف این مقاله، بررسی اثرات جهانیشدن بر سبک زندگی جوامع روستایی میباشد. روششناسی بهکاربردهشده در این پژوهش، توصیفی _ تحلیلی بوده و شیوه و ابزار جمعآوری دادهها در مطالعه نظری بهصورت کتابخانهای و در مطالعه میدانی از طریق پرسشنامه میباشد. محدوده مورد مطالعه، روستاییان دهستان روشنآباد شهرستان گرگان با 24 روستا است که از طریق نمونهگیری کوکران تعداد 265 خانوار بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که اثرات جهانیشدن در قالب همه ابعاد و شاخصهای سبک زندگی مشاهده شده و از نظر پاسخگویان، تغییراتی در سبک زندگی در جامعه روستایی درحال وقوع است. براساس آزمون رگرسیون مشخص شد که بیشترین تغییرات در نتیجه جهانیشدن در بعد سبک زندگی اجتماعی با ضریب بتای 328/0 میباشد. لذا بهطورکلی میتوان گفت بهدلیل قرار گرفتن روستاهای ایران در شرایط گذار توسعهای از سنت به مدرنیته و حتی پستمدرنیته، سبک زندگی در ابعاد مختلف در حالت درآمیختگی قرار داشته و افراد جوان گرایش به سبک زندگی شهری و افراد مسن گرایش به سبک زندگی بومی روستایی دارند.
Globalization has different effects on human life, which are more noticeable in rural areas than in cities. Thus, the present article aims to study the effects of globalization on lifestyle in rural areas. The methodology in this research is descriptive-analytical; and to collect data in the theoretical section of the study the library method has been used and in the field study questionnaires have been employed. In the present study, the residents of Roshanabad in Gorgan, composed of 24 villages, are included; using Cochran sampling method, 265 families were selected as sample. The results of the study show that the effects of globalization can be detected in all aspects and indexes of lifestyle, and according to participants in the study, some changes are occurring in lifestyle in the rural society. The regression testing indicated a Beta coefficient of 0.328 for most changes happening in lifestyle as a result of globalization. It can be said that since Iranian villages are experiencing a transition from tradition to modernity or even postmodernity, different aspects of lifestyle are somehow mingled; young people in rural areas show a tendency toward urban lifestyle while older people prefer local rural lifestyle.
http://www.isih.ir/article_204_b3bf499062942324b49a5f9c7dc7baef.pdf
جهانیشدن
سبک زندگی
مناطق روستایی
دهستان روشنآباد
Globalization
lifestyle
rural areas
Roshanabad