@article { author = {Shah Abadi, M. M. and Pourezzat, A. A.}, title = {Interdisciplinary Approach to the Study of Evolution of Humanities : Reviewing The History of Translation Movement in the Context of Public Policy-making}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {3}, pages = {1-37}, year = {2000}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.222}, abstract = {It is about forty years that some of Iran’s policy makers and experts in social and human sciences are of the opinion that there should be an evolution in humanities. They are of the view that principles and basic assumptions of current humanities are in conflict with Islamic framework and consequently these doctrines are not appropriate to address local issues of Islamic countries. Since the Islamic Revolution of Iran of 1979, any change in these doctrines has been a matter of debate. But we need a new plan for making a change in our policies. Applying interdisciplinary approach permit us to find a new way for policy making in society. History is full of lessons to guide us in our present situations. Therefore, by taking into account, the sociology of science and issues of policy-making, we study the Translation Movement. This article shows the transfer and transformation of Greek philosophy to Islamic philosophy in 7- 10 A.D. in Islamic civilization and also proposes an alternative approach for the policy makers. We identify actors of transferring knowledge, scientific translators and the Abbasid State. Research model of this paper has been chosen from the sociology of science and also makes use of "Implication Research Methodology” with regard to history. Our suggestion is "Transformational Translation (Transforlation) " that includes selecting best texts, translations, correction, explanation, criticism and innovation. Accordingly, policies should be revised after identifying discipline on Transforlation Chain and structures and human resources have to be formalized on the basis of revised policies.}, keywords = {Human science evolution,translation movement,public policy making,history,implication research methodology,transformational translation (Transforlation)}, title_fa = {کاربست رویکرد میان‌رشته‌ای در مسئله تحول علوم انسانی: بازخوانی تاریخ نهضت ترجمه در تمدن اسلامی در زمینه خط‌مشی‌گذاری عمومی}, abstract_fa = {بیش از چهل سال است که گروهی از اندیشمندان علوم انسانی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی بر این باورند که برخی مبانی علوم انسانی موجود با مبانی دینی در تعارض‌اند و این علوم برای حل مسائل بومی این کشورها مناسب نیستند. پس از پیروزی انقلاب در ایران، این موضوع به دستور کار حکومت تبدیل شد، اما با گذشت بیش از سه دهه، بازنگری در خط‌مشی‌های این عرصه ضرورت دارد. مقاله حاضر با اتخاذ رویکردی میان‌رشته‌ای و استفاده از ظرفیت تاریخ، تلاش کرده است با بازخوانی دوره انتقال و تحول علوم در تمدن اسلامی (نهضت ترجمه) و بهره‌گیری از مدل نظری مبتنی بر جامعه‌شناسی علم و پرسش‌های مرتبط با خط‌مشی‌گذاری عمومی، رویکرد بدیلی را برای تحول در علوم انسانی پیشنهاد دهد. در بخش روش، رویکرد دلالت‌پژوهی، جهت استفاده از تاریخ، متناسب‌سازی گردیده و با توجه به میزان تعمیم‌پذیری یافته‌ها، می‌توان نتایج پژوهش را برای الهام گرفتن و گسترده کردن دید خط‌مشی‌گذاران مورد استفاده قرار داد. دستاورد پژوهش، رویکرد «ترجمه تحول‌گرا» است که از زنجیره‌ای متشکل از گزینش متون، ترجمه، تصحیح، شرح، تلخیص، نقد و نوآوری در سطوح گوناگون، تشکیل شده است. در این رویکرد، پس از تعیین پایگاه هر رشته علوم انسانی در زنجیره تحول، ساختارها، منابع انسانی و منابع مالی طرح‌ریزی شده و خط‌مشی‌ها نیز متناسب با آنها طراحی یا بازپردازی می‌گردند.}, keywords_fa = {تحول علوم انسانی,نهضت ترجمه,خط‌مشی‌گذاری عمومی,تاریخ,دلالت‌پژوهی,ترجمه تحول‌گرا}, url = {http://www.isih.ir/article_222.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_222_b14a01fd1f3d1f6c70315a0b0f981c1e.pdf} } @article { author = {Mirzaeian, V. R.}, title = {Outlook of Instructors and Students on Ethical Issues in Computer Assisted Language Learning}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {3}, pages = {39-52}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.223}, abstract = {One of major concerns of human beings regardless of their religion or school of thought is to observe ethical issues. This paper discusses the issue and lays emphasis on observing ethical matters in teaching in virtual learning environments in general and computer assisted language learning in particular. The paper tries to throw light on the current status of observing ethical issues in virtual learning environments and drawing both instructors and students’ attention to this issue. The research has been conducted by using two questionnaires one given to students and the other to instructors. Data analysis revealed that majority of instructors observed ethical issues when confronted with students’ personal details. Students were most sensitive regarding disclosing their personal photos in these virtual environments; however, they were comfortable if their personal details were controlled by the instructors. The Chi-Square test showed no substantial difference between gender and observing ethical issues in virtual learning environments. }, keywords = {ethical issues,language learning,information technology}, title_fa = {استفاده از فناوری‌های نوین در تدریس زبان و نگرش مدرسان و زبان‌آموزان به جایگاه موازین اخلاقی در کاربرد این فناوری‌ها}, abstract_fa = {یکی از دغدغه‌های بشر امروز، با وجود هر دین و آیین، رعایت اخلاق و شئونات انسانی است؛ این مقاله نیز با تکیه بر همین مهم نگاهی دارد به لزوم رعایت معیارهای اخلاقی هنگام استفاده از فضای مجازی در آموزش و یادگیری به صورت عام و آموزش زبان به صورت خاص. سعی شده است تا شناختی از وضعیت موجود در زمینه رعایت موازین اخلاقی و محیط‌های آموزش مجازی و همچنین لزوم جلب توجه دانشجویان و مدرسان به این حوزه ارائه شود. در این مقاله از روش پرسشنامه‌ای استفاده شده و دو نوع فرم نظرسنجی تهیه شد که نوع اول برای مدرسان زبان و نوع دوم برای زبان‌آموزان تدوین و توزیع گردید. تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها نشان داد که اکثر مدرسانی که از رایانه برای آموزش زبان استفاده می‌کنند، هنگام روبرویی با اطلاعات شخصی زبان‌آموزان، حریم شخصی ایشان را رعایت نموده‌اند. همچنین دانشجویان هم نسبت به پخش تصاویر خود در فضای مجازی بیشترین حساسیت را نشان دادند و از کنترل ورود و خروج و سایر فعالیت‌های خویش در فضای مجازی توسط استادان احساس نامناسبی نداشتند. در این مقاله از آزمون کای _ اسکویر استفاده شد و نتیجه این بود که تفاوت معناداری بین جنسیت و لزوم رعایت موازین اخلاقی، هنگام یادگیری در فضای مجازی وجود ندارد.}, keywords_fa = {فناوری‌های نوین,آموزش زبان,فضای مجازی,معیارهای اخلاقی}, url = {http://www.isih.ir/article_223.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_223_26cd1537a6db84ea9eee002bf66466a2.pdf} } @article { author = {Fouladiyan, M. and Jalaeipour, H. R.}, title = {A Comparison of Charismatic and Farrahmandaneh Authorities according to Weber}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {3}, pages = {53-88}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.224}, abstract = {There are different and at times contradictory concepts  of Charismatic and Farrahmandaneh  authority. Some researchers and translators have used these concepts interchangeably. There are, however, fundamental differences between these two. Based on the three types of authority in Weber`s view, in this article I have tried to clarify the meanings and boundaries of them. To do this, basic dimensions of the three Weberian types of authority are discussed along with Farrahmandaneh authority in order to clarify the status of Farrahmandaneh  authority in Weber`s intellectual system. Since the concept of authority and different forms of it are understood and interpreted in different epistemic systems, to achieve a comprehensive understanding of it and in particular, to compare the types of Weberian authority with Farrahmandaneh  authority, one has to rely on  sociology, political science, and even history and literature. As far as the limits and scope of this article allow, the interdisciplinary nature of this concept has been in the forefront. The results show that despite some similarities, Farrahmandaneh authority has major differences with Charismatic authority. In fact, Farrahmandaneh authority is a kind of traditional authority which due to structural factors contains some dimensions of Charismatic authority as well.  }, keywords = {legal rational authority,charismatic authority,Farrahmandaneh authority}, title_fa = {مقایسه سلطه فرّه‌مندانه و سلطه کاریزماتیک با اتکا به آراء وبر: ایضاح یک خلط مفهومی}, abstract_fa = {از مفاهیم «سلطه کاریزماتیک» (مشتق از کاریزما) و «سلطه فرّه‌مندانه»(مشتق از فرّه) در جامعه‌شناسی به‌طور عام، و جامعه‌شناسی سیاسی به‌طور خاص، برداشت‌های گوناگون و بعضاً متناقضی صورت گرفته است. برخی از محققان و مترجمان در آثار تألیفی یا ترجمه‌ای خود بر حسب عادت‌، این دو مفهوم را مترادف با یکدیگر به کار برده‌اند. این در حالی است که تفاوت‌های بنیادینی بین این دو مفهوم وجود دارد. در این مقاله سعی شده است با اتکا به اقسام سه‌گانه سلطه در آراء وبر، حدود و ثغور این دو مفهوم مشخص شود. برای نیل به این هدف، وجوه اساسی سه نوع سلطه وبری و همچنین سلطه فرّه‌مندانه _ که در این مقاله در عرض اقسام سه‌گانۀ سلطۀ وبری طرح شده است _ با یکدیگر مقایسه می‌شوند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود بین آنها مشخص گردد و در نتیجه جایگاه سلطه فرّه‌مندانه در منظومه فکری وبر روشن شود. در این مقاله از روش تحلیلی و مقایسه کیفی استفاده شده است. با توجه به اینکه مفهوم سلطه و صُور مختلف آن، با دستگاه‌هاى معرفتى متفاوتى مورد بررسى و فهم قرار مى‌گیرد، نیل به فهمى جامع از این مفهوم، و به‌طور مشخص مقایسه انواع سلطه وبری با مفهوم سلطه فرّه‌مندانه، مستلزم ورود به حوزه‌هاى جامعه‌شناختى و علوم سیاسى و حتى حوزه‌هاى کیفى‌ترى چون تاریخ و ادبیات است. در این مقاله سعى شده است تا ماهیت بین‌رشته‌اى این مفهوم مطمح نظر قرار گیرد و به همین دلیل کلیه حوزه‌هاى مذکور، در حد وسع و حدود مسئله مقاله، مرور شوند. نتایج این جستار نشان می‌دهد که سلطه فرّه‌مندانه علی‌رغم داشتن برخی شباهت‌های ظاهری با سلطه کاریزماتیک، تفاوت‌های بنیادینی با این نوع سلطه دارد. این تفاوت‌ها ناشی از وجه سنتی این سلطه است. به‌طوری که می‌توان ادعا کرد که سلطۀ فرّه‌مندانه شکلی از سلطۀ سنتی است که به دلایل ساختاری ابعادی از سلطه کاریزماتیک را نیز دارا است.}, keywords_fa = {سلطه عقلانی قانونی,سلطه سنتی,سلطه کاریزماتیک و سلطه فرّه‌مندانه}, url = {http://www.isih.ir/article_224.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_224_24a6c3ebf801c152130c467b197a2854.pdf} } @article { author = {Abbastabar, R. and Mohammad hoseinpour, Kh.}, title = {Anfal and Modernity: A Paradoxical Study of Modernity}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {3}, pages = {89-111}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.225}, abstract = {This paper attempts to enter the fields of history, sociology and political sciences and finds a link between their theoretical and practical bases. Therefore, the main concern in this paper is to find the relationship between Anfal (a historical and socio-political event) and modernism (a political-philosophical concept). It attempts to find out if Anfal or the genocide of the Iraqi Kurds has any relationship with modernism and if it can be considered as a by-product of modernism. By explaining the concept of modernism and highlighting the paradoxes in it, this paper examines Anfal vs-a-vis these paradoxes. To answer research questions of the theory of modernism theory and its critical attitude one has to depend on data analysis and use of the descriptive analytical method. The hypothesis in this study is that Anfal is the product of modernism. Findings of the study show that Anfal is the product of the paradoxes in modernism and modernism while encountering Anfal has shown its dark side. Fatalism is an aspect which has developed as a result of instrumental rationality which in itself is an outcome of modernism.The instrumental rationality has brought with itbureaucracy, army and technology as a result of which government fell in the hands of the Baath Partywhich was the direct product of Anfal.}, keywords = {Anfal,modernity,Kurds,Instrumental Rationality,the Baathist Government of Iraq}, title_fa = {خوانشی ژانوسی از مدرنیته: مورد مطالعه انفال قومی در عراق}, abstract_fa = {در این مقاله سعی شده است تا با ورود به رشته‌های تاریخ،‌ جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، پیوندی میان مباحث نظری و عملی برقرار شود. بنابراین، مهم‌ترین دغدغه مقاله حاضر این است که رابطه بین انفال و مدرنیته چه می‌باشد؟ آیا انفال یا نسل‌کشی کردهای عراق نسبتی با مدرنیته دارد؟ و آیا می‌توان آن را محصول مدرنیته دانست؟ با تبیین و توضیح مدرنیته و برجسته کردن دوگانگی‌های مدرنیته، انفال را در پرتو این دوگانگی‌ها مورد بررسی و واکاوی قرار داده‌ایم. برای آزمودن سؤالات مقاله، از نظریه مدرنیستی و رهیافت‌های انتقادی آن بهره گرفته و برای تحلیل داده‌ها نیز از روش توصیفی _ تحلیلی استفاده نمودیم. فرض مقاله بر این است که انفال محصول چهره ژانوسی از مدرنیته است. یافته‌های مقاله حاکی از آن است که انفال محصول دوگانگی مدرنیته بوده و مدرنیته در مواجهه با انفال، چهره تاریک خود را نشان داده است. چهره‌ای که به وسیله عقلانیت ابزاری که خود ناشی از مدرنیته می‌باشد، رشد و گسترش یافته است. عقلانیت ابزاری با خود بروکراسی، ارتش و تکنولوژی را به همراه آورده که نتیجه آن، در عین رهایی‌بخش بودن، در دست دولتی چون بعث افتاد که در نهایت، انفال محصول مستقیم آن است.}, keywords_fa = {انفال,مدرنیته,کردها,عقلانیت ابزاری,حزب بعث عراق}, url = {http://www.isih.ir/article_225.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_225_a3acf3131d1152fb42f0bd2126adbdf4.pdf} } @article { author = {Shafiee, Sh. and Boromand, M. R. and Hojabri, Kazem and Salkhi, S.}, title = {The Relationship between Some Factors of Socialization with the Growth of Youth Sports Participation}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {3}, pages = {113-126}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.226}, abstract = {Participation in physical activity and taking an active lifestyle, depend on the nature of social relationships and internalize the experiences of others, especially significant others.So the aim of this study was to survey the relationship between some factors of socialization of youthathletes of Rasht with the growth sport participation from sociological and physical education perspective.This was a descriptive-survey study. The population included all 15-29 years old youth athlete in Rasht (55807 people).The sample size was400 peoplewho selected through stratified (selecting active athletic fields) and random (selecting athletes and sports clubs) sampling method.The instrument was a researchers-made questionnaire designed based on questionnaires Parsamhr (1389) and Shamsi (1390).Validity of questionnaire was confirmed by ten professors of physical education in University of Guilan and Cronbach's alpha reliability coefficient was 0/88.Descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test and Spearman's correlation coefficient was used. The results showed that all aspects of socialization are positive and significant relationship with the development of sport participation. Final model of study showed that the weight regression of three factors of sports rate in the family; support family members and the school and teachers, respectively 89/0, 80/0 and 62/0 is the greatest impact factor. Based on the result it seems the family support, either verbal or participation of parents in physical activity, have a major impact on sports participation of childrens. }, keywords = {sports identity,sport socialization,sport participation,social support in sport,perception of athlete}, title_fa = {رابطه بین برخی از عوامل جامعه‌پذیری با رشد مشارکت ورزشی جوانان}, abstract_fa = {مشارکت در فعالیت‌های بدنی و در پیش گرفتن سبک زندگی فعال، تا حد زیادی به ماهیت ارتباطات اجتماعی و درونی کردن تجارب دیگران به‌خصوص افراد مهم بستگی دارد. از این‌رو هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین برخی از عوامل جامعه‌پذیری ورزشکاران جوان شهر رشت با رشد مشارکت ورزشی آنان از منظر جامعه‌شناختی و تربیت‌بدنی بوده است. پژوهش حاصر از نوع توصیفی _ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی جوانان و نوجوانان ورزشکار15 تا 29 ساله شهر رشت است(55807 نفر).نمونه آماری، تعداد400 نفربودند که به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای (انتخاب رشته‌های ورزشی فعال) و تصادفی (انتخاب باشگاه‌های هر رشته و ورزشکاران) به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی آن با استفاده از نظر 10 نفر از اساتید تربیت‌بدنی دانشگاه گیلان تأیید شد و پایایی آن با روش ضریب آلفای کرون‌باخ، 88/0 به‌دست آمد. از آمار توصیفی، آزمون‌های کولموگروف _ اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد کلیه ابعاد جامعه‌پذیری با توسعه مشارکت ورزشی رابطه مثبت و معنی‌داری دارند. مدل نهایی نتایج نشان داد وزن رگرسیونی سه عامل میزان ورزشی بودن اعضای خانواده، حمایت اعضای خانواده از ورزش کردن و اهمیت دادن مدرسه و معلمان به ورزش، به ترتیب برابر با 89/0، 80/0 و 62/0 است که بیشترین ضریب تأثیر را داشتند. با توجه به‌نتایج تحقیق به‌نظر می‌رسد حمایت‌های خانواده چه به‌صورت کلامی و یا مشارکت خود والدین در فعالیت‌های جسمانی، اثر مهمی در مشارکت ورزشی فرزندان داشته است.}, keywords_fa = {هویت ورزشی,جامعه‌پذیری ورزشی,مشارکت ورزشی,حمایت اجتماعی در ورزش,ادراک ورزشکار}, url = {http://www.isih.ir/article_226.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_226_d784f1c6edd9c10125c7d6cd3b2f56ec.pdf} } @article { author = {Ardestani, A. and Mollaja’fari, F.}, title = {Identity Politics and Gender Issues in Contemporary Iran with emphasis on the Poetry of Ahmed Shamlou}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {3}, pages = {127-152}, year = {2021}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22035/isih.2016.227}, abstract = {Today, identity politics is one of the most important analytic tools of social scientists. With this approach, they focus on political attitudes and interests of social groups who are mainly concerned with gender, race, ethnicity or religion. Attitude towards the female sexuality is one of the most important spectrums in their study. The epistemological development is rooted in the fundamental social changes and its understanding requires a careful study of some  aspects in contemporary political literature of Iran. The main question of this study is the focus on gender in the contemporary political literature that may lead to the realm of identity politics in Iran. Any focus on identity and gender discourses will involve a critical analysis and application of the Fairclough’s model on Shamlou’s poems. Thus, a social scientist may tend   to answer the questions of identity politics and gender issues. Our hypothesis is that Iranian society has gradually moved towards a new understanding of the concept of gender since the Constitutional Movement and it has helped the articulation of identity politics in Iran. The main manifestation of this politics should be sought in political literature which has always been an area for thinking due to the lack of civil society in the body polity of Iran.}, keywords = {power,ideology,gender,identity politics,discourse analysis}, title_fa = {سیاست هویت و جنسیت در ایران معاصر با تأکید بر اشعار شاملو}, abstract_fa = {سیاست هویت امروزه به یکی از مهم‌ ترین ابزارهای تحلیلی متفکران علوم اجتماعی تبدیل شده و معطوف به ایستارهای سیاسی و علایق گروه‌‌های اجتماعی‌‌ای است که عمدتاً بر پایه جنسیت، نژاد، قومیت و یا مذهب شکل گرفته‌‌اند. نگرش به جنسیت زن یکی از مهم‌‌ترین طیف‌‌های قابل بررسی است. این تحولِ شناختی، منبعث از تغییرات بنیادین اجتماعی است و فهم آن متضمن بررسی سویه‌‌های روش‌شناختی آن در ادبیات سیاسی است. سؤال اصلی پژوهش حاضر آن است که تغییر مفهوم جنسیت در ادبیات سیاسی ایران چه تأثیری بر شکل‌گیری سیاست هویت در ایران داشته است. برای پاسخ به این سؤال، مقاله حاضر می‌کوشد با تمرکز بر مطالعات گفتمانی، به‌ویژه تحلیل گفتمان انتقادی، و کاربست مدل فرکلاف بر اشعار شاملو به شکل‌‌گیری این سیاست هویت بپردازد. فرضیه این است که از عصر مشروطه به بعد جامعه ایران به‌تدریج به سوی درک جدیدی از مفهوم جنسیت حرکت کرده که همین امر موجب مفصل‌بندی جدیدی از سیاست هویت در ایران شده است. جلوه‌گاه اصلی این سیاست را باید در ادبیات، به‌ویژه، ادبیات سیاسی جست که به واسطه فقدان نهادهای مدنی در ایران همواره محمل اندیشه‌‌ورزی بوده است.}, keywords_fa = {قدرت,ایدئولوژی,جنسیت,سیاست هویت,زن,تحلیل گفتمان}, url = {http://www.isih.ir/article_227.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_227_12d4097e903341678d8889211899ce5b.pdf} } @article { author = {Rahmanizade Dehkordi, H. R.}, title = {Academic Essay Writing and Analysis of Two World Effective Articles: “The End Of History” and “Modernity, Incomplete Project”}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {8}, number = {3}, pages = {153-178}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.22631/isih.2016.228}, abstract = {One way to learn how to write an academic article is by analyzing some good and effective articles and taking lessons from them. In this way, I have chosen two articles from two different political positions, i.e. “The End of History” by Francis Fukuyama from the Right and “Modernity, Unfinished/Incomplete Project” by Jürgen Habermas from the Left. The prime purpose of this paper is to provide a translation and summary of Fukuyama’s article and the second objective is to analyze the text for extracting some theses, assumptions, research questions , etc. and finally is to compare these lessons with those that I have learned from analyzing the Habermas’s article (that I have published in a philosophical academic journal “Hekmat Va Falsafeh”). The author shows how these experiences can provide some criteria for writing academic articles and evaluating them. As we see in this paper, identifying a radical thesis, supporting it with convincing evidence and reasons and making a contribution to the body of knowledge, is  the most characteristic feature of a good and academic article. Furthermore, we show that how two articles can be used as interdisciplinary methods for developing themes and ideas in a discourse.}, keywords = {academic writing,the end of history,modernity,incomplete project}, title_fa = {نگارش مقاله پژوهشی بر مبنای تلفیق تجارب آموزشی برگرفته از دو مقاله تأثیرگذار جهانی: مقاله‌ «پایان تاریخ» و «مدرنیته پروژه‌ی ناتمام»}, abstract_fa = {یکی از شیوه‌های آموزش مقاله‌نویسی، تجزیه و تحلیل مقالات شاخص جهانی است.‌ ترجمه، تلخیص و آنالیز یکی از تأثیرگذارترین و در عین حال سوءتفاهم برانگیزترین مقاله‌های سیاسی _ مقاله «پایان تاریخ» اثر فرانسیس فوکویاما _ در این جهت صورت گرفته است. نویسنده با بررسی مقاله از زوایای «درون‌منطقی» و «برون‌منطقی»، و استتناج «تز»، «مفروضه‌ها»، «شواهد مؤید تز» و «استدلال‌های نظری» نشان‌‌ می‌دهد که‌ چگونه این مقاله، سه معیار مهم مقاله خوب پژوهشی‌ یعنی «اصالت و نوآوری، اثرگذاری و سودمندی» را‌ به شیو‌ه‌‌ای ایده‌آل داراست. نویسنده تلاش کرده است که با تلفیق این تجربه، با تجربه‌ای دیگر (ترجمه و آنالیز مقاله‌ شاخص «مدرنیته؛ پروژه ناتمام» اثر یورگن هابرماس)، معیارهایی مشترک برای نگارش مقالات علمی ارائه کند. نکته مهم دیگر، بهره‌گیری هوشمندانه هر دو مقاله از رشته‌های مختلف علوم انسانی (از جمله فلسفه، اقتصاد، هنر و جامعه‌شناسی) و نگاه میان‌رشته‌ای به موضوع مورد بررسی است.}, keywords_fa = {نگارش مقالات علمی,پایان تاریخ,مدرنیته,پروژه ناتمام,فرانسیس فوکویاما,یورگن هابرماس}, url = {http://www.isih.ir/article_228.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_228_e64f220e9ca8e83b14db3a1baa659be1.pdf} }