@article { author = {Khorshidi, Gholamhosein and Pishgahi, Shiva}, title = {Capacities and Obstacles for Developing Interdisciplinary Humanities}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1-16}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.14.001}, abstract = {Development of interdisciplinary sciences is a multidimensional issue, thus paying attention to the mechanism, capacities and obstacles for realization of developing these sciences is a complicated task to be done. Generalizing this matter is not possible and mentioning some topics is the only thing to do as it is not common among all sciences whatever is proposed in this scope. And even the possessed in common increases in a specific area, there happen the differences case by case. These complexities deepen widely while the interdisciplinary sciences are the result of two or more different areas ‘likeness. In this study it has been tried to investigate this matter in humanities. The term interdisciplinary is often used with prudence and is usually substituted by the terms “multidisciplinary integration “and “interdisciplinary integration” which in this study we try to use it prudently. It has been some decades that orientation course is dominated in worldwide campuses which focuses on proficiency and benefits and these are just the specialists or experts of a specific course who are allowed to study and theorize it. Because of complex societies and diversity of the issues, this method’s inefficiency has been revealed more in these recent years; and it is considered as the most important basis of interdisciplinary prevalence. Of course perception and better and more perfect recognition of phenomena are also a good motive for propagation of these studies. By the term interdisciplinary studies, the process of different scientific courses’ involving in replying a question, solving a problem or laying an issue is meant which is not possible to be studied by a certain major since it is so complicated. In efficient interdisciplinary studies each scientific major is used as a reliable source of information in scale. It is indeed a matrix-approach in different sciences’ utilization system, so these studies not only reach to new sciences by combination of information but also will provide a perfect perception of similarities and differences among majors. The difference in assumptions, points of views, procedures, language and technical terms of each major and cognitive obstacle in humans are the problems which limit the usage of these sciences. Here in this study the indication of importance and necessity of researchers’ extension in humanities and universities go first, then the concept of interdisciplinary researches and its conditions to be done is described(implementations’ obstacles of these studies and the ways to overcome them are proposed). }, keywords = {development,Interdisciplinary sciences,Capacities and Obstacles}, title_fa = {پیش‌نیازها و موانع تحقق توسعه علوم‌انسانی میان‌رشته‌ای}, abstract_fa = {توسعه علوم میان‌رشته‌ای، مساله‌ای چند بعدی است. از این رو، پرداختن به ساز و کارها، ظرفیت‌ها، و موانع تحقق توسعه این علوم در ایران کار پیچیده‌ای است. در این رابطه نمی‌توان به کلی گویی کرد و تنها به ذکر عناوینی بسنده نمود زیرا همه آنچه در این رابطه مطرح است برای همه حوزه‌های علم مشترک نمی‌باشد و حتی در یک حوزه خاص هم گرچه مشترکات فزونی می‌گیرند ولی مورد به مورد تفاوت‌ها نیز رخ می‌نمایند. این پیچیدگی‌ها آنگاه که میان‌رشته‌ها حاصل ازدواج دو یا چند حوزه متفاوت باشند، عمق و وسعت بیشتری می‌یابند. در این مقاله کوشیده‌ایم تا موضوع را تنها در حوزه علوم انسانی مورد بررسی قرار دهیم. اصطلاح میان‌رشته‌ای اغلب، با مسامحه به ‌کار می‌رود و معمولاً، همراه با واژه‌های مشابه، از جمله چندرشته‌گرایی و فرارشته‌گرایی، استفاده یا جایگزین آنها می‌شود که در این مقاله تلاش ما پرهیختن از این مسامحه نیز می‌باشد. چندین دهه است که‌درمحیط دانشگاهی جهانی رشته‌مداری حاکم ‌شده‌است که تأکید فزاینده‌ای بر تخصص و مزایای آن دارد و تنهابه‌ متخصصان یاصاحب‌نظران یک رشته خاص اجازه‌داده می‌شود به‌پژوهش و ارائه ‌نظریه‌ در آن ‌رشته بپردازند. در سال‌های ‌اخیر، به‌دلیل پیچیدگی جوامع ‌و گستردگی‌ و تنوع مسائل، ناکارآمدی ‌این شیوه بیش ‌از پیش آشکار شده است و این امر مهم‌ترین ‌پایه رواج مطالعات بین‌رشته‌ای به حساب می‌آید؛ البته درک عمیق‌تر موضوعات‌ و شناخت بیشترو کامل‌تر پدیده‌ها نیز انگیزه دیگر رواج ‌این نوع تحقیقات می‌باشد. منظور از مطالعات بین‌رشته‌ای، فرایند درگیر شدن رشته‌های مختلف علمی در پاسخ‌گویی به یک سؤال، ‌حل یک مسأله یا طرح موضوعی است که به‌علت پیچیدگی‌ و وسعت‌ زیاد آن قابل بررسی با استفاده‌ از یک رشته واحد نیست. در مطالعات میان‌رشته‌ای کارآمد از هر رشته علمی به‌عنوان یک منبع معتبر اطلاعاتی به تناسب استفاده می‌شود و این در واقع نوعی رویکرد ماتریسی در سامانه بهره‌برداری از دانش‌های متنوع بشری است؛ بنابراین، چنین مطالعاتی، نه‌تنها با ترکیب ‌اطلاعات به دانش جدیدی دست می‌یابند، بلکه‌ درک کامل‌تری ‌از تشابهات ‌و تمایزات بین رشته‌ها نیزایجاد می‌کنند. تفاوت در مفروضات، دیدگاه‌ها، روش‌ها، زبان و اصطلاحات فنی هر رشته ‌و موانع شناختی دیگر در انسان‌ها از جمله مشکلاتی هستند که‌ استفاده ‌از مطالعات میان‌رشته‌ای را محدود می‌سازند. دراین مقاله، ابتدا به‌اهمیت و ضرورت گسترش تحقیقات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی‌ و دانشگاه‌هااشاره می‌شود، پس ازآن به مفهوم تحقیقات میان‌رشته‌ای و شرایط ‌انجام ‌آن پرداخته می‌شود. موانع انجام‌این‌گونه تحقیقات و راه‌های غلبه بر این موانع مطرح خواهند شد. }, keywords_fa = {توسعه علوم انسانی,میان‌رشته‌ای,پیش‌نیازها و موانع}, url = {http://www.isih.ir/article_106.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_106_79ee1b218728151036790be4424d1b2e.pdf} } @article { author = {Ahmasi, Mohammad and Rasoolzadeaghdam, Samad and Mohammadifar, Yousof}, title = {The Obstacles and Solutions in Using Human Sciences Research}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {2}, pages = {17-34}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.14.002}, abstract = {In most of the major development strategies and plans, a special emphasis on the production of knowledge and turn it into goods and services used by the community, though in some fields of knowledge, such as basic sciences, qualitative and quantitative growth of the documents have been good, but the relationship between science and practice in the Humanities is one of the major issues, which in recent decades, many disputes and debates to look for. In this regard, this study tries to investigate factors related to using research findings in Humanities and social sciences in organizations and provide appropriate solutions. Research methods used in this research, the survey on which the impact of the four indices of potential acceptor, properties of organization; properties of research and communication characteristics, as "predictor" variables on the application of the results of research, as the "criterion variable" examined. In summary the results of the research indicate that four variables hsve determinant and significant effects on lack of using research finding. However, between these factors, the most important characteristics of the potential acceptor by 83.6 percent has the greatest impact.}, keywords = {Human Sciences,application,research,operationalization.  }, title_fa = {موانع و راهکارهای کاربست یافته‌های تحقیقاتی علوم انسانی}, abstract_fa = {در اغلب راهبردها و برنامه‌های کلان توسعه، تاکید ویژه‌ای بر تولید علم و تبدیل آن به کالاها و خدمات مورد مصرف جامعه شده است، هر چند که در برخی حوزه‌های دانش، مانند علوم پایه، شاهد رشد کمی و کیفی خوبی بوده‌ایم؛ اما رابطه میان علم و عمل در علوم انسانی یکی از عمده‌ترین موضوعاتی است که در چند دهه اخیر مباحث و مناقشه‌های بسیاری را به دنبال داشته است. در این راستا مقاله حاضر، نتیجه مطالعه‌ای است که با هدف بررسی عوامل بازدارنده کاربست یافته‌های پژوهش حوزه علوم انسانی و اجتماعی در سازمان‌ها و ارائه راهکارهای مناسب انجام گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، پیمایش بوده که در آن تأثیر چهار شاخص ویژگی‌های پذیرنده بالقوه، ویژگی‌های سازمان، ویژگی‌های پژوهش و ویژگی‌های ارتباطی، به عنوان «متغیرهای پیش‌بین» بر عدم کاربست نتایج پژوهش‌ها، به عنوان «متغیر ملاک» را مورد بررسی قرار داده است. به صورت خلاصه نتایج نشان داد که هر چهار شاخص مورد نظر، اثرات تعیین کننده و معنی‌داری بر عدم کاربست یافته های پژوهش داشته‌اند. هر چند که از بین این عوامل، ویژگیهای پذیرنده بالقوه با 83.6 درصد نمره، تأثیر بیشتری را داشته است. }, keywords_fa = {کاربست,علوم انسانی,تحقیقات,کاربردی سازی}, url = {http://www.isih.ir/article_107.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_107_e5d4a1167c80c331c879046166564db0.pdf} } @article { author = {Asgari, Mohammad}, title = {The Critical Thinking Skills Training: Interdisciplinary Approaches}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {2}, pages = {35-64}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.14.003}, abstract = {The thinking skills training, especially critical thinking ones, has received due consideration since the intent times. The multi-domain nature of the issues related to the human society has increased the significance of the critical thinking training (C. T. T.) as the basis for interdisciplinary courses. This paper addresses such training through interdisciplinary approaches focusing on the following issues: How to think about the logical principles underlying each topic, training the key principles of thought, thought and its significance in changing an individual into a critical thinker, thinking training within a specific domain, how to realize the underlying logics and thought in a text, significance of asking questions in C.T.T. , and considering the issues through various conflicting views. Based on the critical approaches, and acquired model was introduced to C.T.T.}, keywords = {thinking skills training,Critical Thinking,interdisciplinary approaches,critical approaches}, title_fa = {آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی: رویکردی بین‌رشته‌ای}, abstract_fa = {پرورش مهارت‌های تفکر، به‌خصوص مهارت‌های تفکر انتقادی از دوران باستان مورد توجه حوزه‌های معرفت بوده است. پیچیده و چندبعدی شدن مسایل امروز جامعه بشری، بر اهمیت پرورش تفکر انتقادی به عنوان محور تمرکز دوره‌های میان‌رشته‌ای افزوده است. در این مقاله با رویکردی میان‌رشته‌ای به آموزش تفکر انتقادی توجه شده است؛ از این منظر، این مقاله به موضوعات ذیل می‌پردازد: آموزش چگونه اندیشیدن دربارة اصول منطقی هر موضوع، آموزش اندیشه‌های کلیدی تفکر، اهمیت اندیشه‌ها در تبدیل شدن افراد به متفکری انتقادی، آموزش تفکر در یک حوزه خاص، دریافت اندیشه‌ها و منطق یک متن، اهمیت پرسشگری در آموزش تفکر انتقادی و دیدن موضوعات از منظرهای متفاوت و متضاد. در پایان، الگویی اقتباسی برای آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی از منظر رویکردی انتقادی معرفی شده است.}, keywords_fa = {الگوی آموزش مهارت تفکر,تفکر انتقادی,رویکرد انتقادی,رویکرد میان‌رشته‌ای}, url = {http://www.isih.ir/article_108.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_108_5d935de75064a4c1242bb850b68aba3c.pdf} } @article { author = {Mahmoodnia, Alireza and Najarian, Parvaneh and Zarghami, Saeid and Yamani, Mohammad}, title = {Transdisciplinary Approach of Edgar Morin and his Philosophical Foundations of Thought}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {2}, pages = {65-86}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.14.004}, abstract = {Edgar Morin believes that the contemporary education systems get in crisis, which due to a simplified and separate approach to science and breaking it down to separate disciplines and putting overemphasis on specialization and super specialization. He suggests a transdisciplinary approach to challenge this crisis. The goal of this paper is explaining the philosophical foundations of Morin's idea. Therefore, by using the analytical method, this article is going to discuss Morin’s explicit emphasis on the necessity of reforming thought and explain his contrivance named “transdisciplinary approach”. From Morin's point of view, the transdisciplinary approach not only respects separation and detection of different disciplines, but also breaks down the boundaries between different disciplines and offers a unified, unique and integrated knowledge. As a conclusion, the transdisciplinary approach is a problem-center education and research that noting the wide range of knowledge can avoid the mono- dimensional education and alienation of disciplines.It seems that this approach prevents neglecting the problems of society and has the potential to evolve the educational systems.}, keywords = {Edgar Morin,reform of knowledge,complexity theory,transdisciplinary approach}, title_fa = {رویکرد فرارشته‏ ای ادگار مورن و مبانی فلسفی اندیشه وی}, abstract_fa = {ادگار مورن بر این باور است که نظام‏های آموزشی کنونی دچار بحران شده‎اند، بحرانی که ناشی از رویکرد ساده‎ شده و تفکیکی نسبت به دانش و تفکیک آن به رشته‎های مجزا و تاکید بیش از حد بر تخصصی و فوق‌تخصصی شدن است.وی برای به چالش کشیدن این بحران، رویکرد فرارشته‎ای را ارائه می‎دهد. هدف از این مقاله بیان مبانی فلسفی این دیدگاه مورن است. بنابراین، این مقاله درصدد است با استفاده از روش تحلیلی، تاکید صریح مورن بر ضرورت اصلاح اندیشه را مورد بحث قرار دهد و تدبیر وی تحت عنوان رویکرد فرارشته‎ای را بیان کند. از دیدگاه مورن، رویکرد فرارشته‏ای نه تنها تفکیک و تشخیص رشته‏های مختلف دانش را محترم می‌‏شمارد، بلکه مرزهای میان‌رشته‏‌ها را کنار گذاشته و دانشی یگانه، واحد و یکپارچه را ارائه می‌‏دهد. در نتیجه، رویکرد فرارشته‏ای نوعی آموزش و پژوهش مسئله‌‎‎‏‎محور است که با در نظر گرفتن طیف وسیع دانش، می‌‎تواند از آموزشِ تک‎بعدی و بیگانگی رشته‏‌ها با یکدیگر اجتناب ورزد. به نظر می‎رسد این رویکرد از عدم آگاهی و غفلت از مسائل جامعه جلوگیری می‎کند و این قابلیت را دارد که در نظام‏های آموزشی تحول ایجاد نماید.}, keywords_fa = {ادگار مورن,اصلاح اندیشه,نظریه پیچیدگی,رویکرد فرارشته‌ای}, url = {http://www.isih.ir/article_109.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_109_687bc40df558a31d9b523d42cb9f2cd8.pdf} } @article { author = {Dinparast, Faez and Saeei, Ali}, title = {Methodological Reconstruction of Public Choice Theory}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {2}, pages = {87-110}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.14.005}, abstract = {The subject of this paper is reconstruction of public choice theory. The public choice theory, as the theoretical basis of modern political economy, has been criticized from different perspectives. This paper aims to find a way to redress the methodological defects of this theory by putting the public choice theory in a structural background. In this paper, we have tried to introduce a combined theoretical system which is the result of the rational reconstruction of the public choice theory in Jessop’s strategic-relational theory from the critical realistic approach.}, keywords = {Public Choice,Methodological Individualism,Structural Individualism Critical Realism,Strategic-Relational Approach}, title_fa = {بازسازی روش‌شناختی نظریه انتخاب عمومی}, abstract_fa = {موضوع این مقاله، بازسازی روش‌شناختی نظریه انتخاب عمومی است و روش داوری آن نیز بر استدلال عقلانی استوار است. نظریه انتخاب عمومی به مثابه یک الگوی نظری میان‌رشته‌ای به مثابه تحلیل اقتصادی سیاست و مبنای تئوریک اقتصاد سیاسی مدرن، به‌رغم کارایی قابل قبول در پیش‌برد پژوهش‌های علوم‌سیاسی، از چند منظر مورد نقد قرار گرفته است. این نظریه از نظر روش‌شناختی مبتنی بر فردگرایی روش‌شناختی است.مدعای مقاله آن است که مبنای فردگرایی روش‌شناختی نظریه انتخاب عمومی، به تنهایی از کفایت لازم برای تبیین تصمیمات بازیگران سیاسی برخوردار نیست. این مقاله می‌کوشد از رهگذر قراردادن نظریه انتخاب عمومی در یک زمینه ساختاری، راهی برای جبران ضعف‌های روش‌شناختی این نظریه پیشنهاد کند. بدین منظور تلاش می‌شود دستگاه نظری تلفیقی که حاصل بازسازی عقلانی نظریه انتخاب عمومی در چارچوب نظریه راهبردی-ارتباطی جسوپ -از رهیافت واقع‌گرایی انتقادی- است، ارائه شود. }, keywords_fa = {انتخاب عمومی,فردگرایی روششناختی,فردگرایی ساختاری,واقعگرایی انتقادی,نظریة ‌راهبردی-ارتباطی}, url = {http://www.isih.ir/article_110.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_110_32cdd0f0ca05739949ec7769d0336c64.pdf} } @article { author = {Aghahoseini, Alireza}, title = {Jacause Derrida and the Declining Process of the Western political philosophy}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {4}, number = {2}, pages = {111-137}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2012.14.006}, abstract = {The Present article aims at studying three discursive waves of the western Modernity exploring the declining process of political theorization. In this regard, the article will point to the discursive wave of rationality, the Rationality which had claimed to shed the light over the whole of human life. Upon the arrival of the Marxist discourse in the second wave of Modernity, a thinking capacity emerged dominant while attempting to marginalize the discourse of rationality. Truly, the discourse of the second wave was value- oriented which in its turn helped the level of liberal theorizations become upgraded. Although the two discourses opposed one another, they were methodologically rooted in the positivist tradition.  As far as the methodological tradition of the two mentioned discourses concerned postmodern thinking emerged up to criticize positivist tradition. Considering the third wave of Modernity from the lens of Derridean philosophy the metaphysics of the presence is to be deconstructed and at the same time to be faced with the impossibility of the ethical action. Combining philosophy, linguistics and psychology, Derrida has opened up a horizon for the development of discourse analysis.These human findings are outstanding from two angles. First, these philosophical investigations should be seen as a complete periodisation of western philosophy and second they should be considered as a waning process of western philosophy- surfaced in the theorization of the thinkers of the third wave. In sum, investigating the waning process of western philosophy could open up the routes to native Islamic philosophy. This can be followed in the lense of crisis disturbed the ethical arena of the western civilization.}, keywords = {discourse,Perplexity,Three waves of Modernity,Deconstruction,phenomenology,Ethico-Political Decisions,Ignoble Beginnings}, title_fa = {ژاک دریدا و سیر نزولی فلسفه سیاسی غرب}, abstract_fa = {مقاله پیش رو در تلاش است تا با بررسی سه دوره گفتمانی مدرنیته در مغرب زمین روند رو به انحطاط نظریه‌پردازی را روشن نماید. در این ارتباط، به موج گفتمانی عقلانیت خواهی غرب اشاره خواهد شد، عقلانیتی که ادعا داشت که چراغی از روشنایی فروزان خواهد ساخت که دایره هستی برای همیشه از تاریکی و تاریک اندیشی رهایی یابد. سر برکشیدن گفتمان ارزش‌گرای مارکسیستی در موج دوم مدرنیته از یک سو ظرفیتی فکری در برابر یکه تازی‌های عقلانیت شناختی بود و از سوی دیگر با گستره گفتمانی خود حاشیه‌سازی موج اول را در سر می‌پروراند. حقیقتاً گفتمان موج دوم ارزش‌گرا به حساب می‌آمد، گفتمانی که موجب شد تا با ارائه دستگاه‌های فکری و متنوع خود سطح نظریه‌پردازی‌های لیبرال نیز نسبت به گذشته کلاسیک خود ارتقاء یابد. تقابل‌های دو موج مدرنیته بخصوص آبشخور واحد آن دو از روش‌شناسی اثباتی مورد توجه جدی است. تا آنجا که بحث به روش شناسی واحد دو موج لیبرال و ارزش‌گرایی مارکسیستی مربوط می‌شود،روش شناسی پسا تجدد بر نقد بنیادین روش اثباتی برکشیده شده است. ورود به موج سوم مدرنیته آن هم از گذر فلسفه دریدایی روشنگر این حقیقت است که علی رغم اینکه دریدا کلان روایت متافیزیک حضور غرب را شالوده‌شکنی کرده است لیکن پیامدهای نظری فلسفة او راه را برای روایت‌های متنوع می‌گشاید که به شکل خاصی امکان فعل اخلاقی را در روزگار پسامدرن منتفی می‌نماید. او با گره زدن فلسفه، زبان شناسی و تا حدودی روان شناسی فضای فکری جهان را برای مطالعات بین رشته‌ای همانند تجزیه و تحلیل گفتمان و تجزیه و تحلیل روانی گشوده است. فهم این دستاوردهای بشری از دو جهت اهمیت دارند: اول اینکه این مطالعات یک دوره کامل اندیشه و فلسفه سیاسی غرب است و دوم اینکه افول اندیشة سیاسی غرب به وضوح خود را در پردازش‌های نظری متفکران موج سوم نشان می‌دهد. در جمع، پرداختن به سیر نزولی فلسفه سیاسی غرب باید بتواند بسترها را برای پیگیری روندهای بومی فلسفه اسلامی باز نماید. از یک نقطه نظر عمده این مهم می‌تواند از دریچة فهم بحران در ساحت اخلاقی تمدن غرب انجام شود.}, keywords_fa = {گفتمان,تحیر,سه موج مدرنیته,شالوده‌شکنی,پدیدارشناسی,تصمیمات اخلاقی- سیاسی,و تکرارپذیری}, url = {http://www.isih.ir/article_111.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_111_c77d4c13fba39a33386f79e474407083.pdf} }