@article { author = {عاملی, محمد}, title = {}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.24200/isih.2009.8}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد و تحلیل کتاب ساختاربندی اثر «جان پارکر»}, abstract_fa = {نظریه ساختاربندی به جهت ماهیت تلفیقی و نیز پیوستاری آن مستلزم درنظر گرفتن دوگانگی‌های دیرپایی است که جامعه‌شناسی از دیرباز درگیر آن بوده. دوگانگی‌هایی چون عین (object)، ذهن (subject)، ساختار (structure)، عاملیت (agency) از جمله مهمترین تقابل‌های این دانش نظری می‌باشند. اما هدف نظریه ساختاربندی (خاصه در آراء مقدماتی چون گیدنز و بوردیو) فهم پیوستاری و دینامیک، عاملیت انسانی، در فرایند شکل‌گیری ساختارهاست. مقوله‌ای که به درستی اول بار درآرا برخی جامعه‌شناسان کلاسیک، خاصه مارکس، به صورت ضمنی بدان پرداخته شده است. از این منظر نظریه ساختاربندی آشکارسازی، مقوله پنهان و تلویحی در بطن جامعه‌شناسی کلاسیک است و نه گشایش بدیع و تازه، گرچه نمی‌توان آن را یکسره مسأله‌ای تکراری نیز دانست.}, keywords_fa = {جان پارکر,جامعه‌شناسی,ساختار,ساختاربندی,عاملیت انسانی}, url = {http://www.isih.ir/article_8.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_8_27a23f098bdf7626a2d2a925250b8ae9.pdf} } @article { author = {یمنی دوزی سرخابی, محمد}, title = {University Development Planning as an Interdisciplinary Area}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-24}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.02.001}, abstract = {Planning is one of the human occupations in his social life but its conception has been changed along with social changes. Today, university planning is facing crisis regarding its complex situation: so liner approach in planning cant anwer to the university systems reform and perception. In most "developing countries", imitation approach from the industrial specific and unique situation. The important thing is planning thought which attend to past, present and future dynamic communication in university situation. if until now future was an important thing for the planning, after this, dialectic of past, present and future will be determine in planning. Planning thought with emphasize on university dynamic realities based on their background profit from different science and techniques for planning in university development therefore the planning for the university development has been situated in the interdisciplinary area. This article, delibrate on university complex systems and critique liner approach in higher education and universities planning; So, in this study planning thought is examining as an interdisciplinary and creative issue in the development planning of university.}, keywords = {university,development planning,planning thought,creativity,Interdisciplinary}, title_fa = {برنامه ‌ریزی توسعه دانشگاهی؛ حوزه‌ای میان ‌رشته‌ای}, abstract_fa = {امروزه برنامه‌ریزی دانشگاهی با توجه به پیچیدگی موقعیت‌های دانشگاهی با بحران مواجه است؛ بطوریکه رویکرد خطی در برنامه‌ریزی دانشگاهی نمی‌تواند به درک و اصلاح سیستم‌های دانشگاهی کمک کند. رویکرد اقتباس از کشورهای صنعتی پیشرفته، بر اساس شاخص‌های از قبل تعریف شده و برخاسته از موقعیت‌های خاص آنها، سبب به حاشیه رانده شدن وضعیت خاص و بی همتای دانشگاه‌ها در غالب کشورهای «در حال توسعه» شده است. آنچه اهمیت می‌یابد تفکر برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی در این کشورها است که پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده موقعیت‌های دانشگاهی را مورد توجه قرار می‌دهد: اگر تا دهه 80 میلادی مفهوم «برنامه‌ریزی استراتژیک» در حوزه آموزش عالی استفاده متداول داشت (مفهومی که از بخش صنعت وارد آن شده بود) اینک بر بعد خلاق تفکر برنامه‌ریزی در سیستم‌های دانشگاهی تاکید می‌گردد .در نوشتار حاضر، با تامل بر پیچیدگی سیستم‌های دانشگاهی و نقد رویکرد خطی برنامه‌ریزی در آموزش عالی و دانشگاه‌ها، برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی به مثابه تفکر، خلاقیت در حوزه میان‌رشته‌ای بررسی می‌گردد.}, keywords_fa = {میان‌رشته‌ای,برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی,تفکر برنامه‌ریزی,خلاقیت}, url = {http://www.isih.ir/article_1.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_1_eabf3d31c4711e63d1f620ae54576a32.pdf} } @article { author = {Arasteh, Hamid Reza}, title = {Interdisciplinaries in Higher Education}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {25-40}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.02.002}, abstract = {Interdisciplinaries in Higher Education   Social problems which threaten future life of human beings and capacities of modern technologies in challenging those problems have increased the need to launch interdisciplinary course. During the past 40 years, such courses have been very useful for human societies and researchers have come up with new methods to combine scientific interest with large-scale skills. Therefore, faculty members and students have been attracted to such courses. This paper will study conceptual nature of interdisciplinary courses and explains some relevant experiences as well as their fortes and weaknesses. In conclusion, proposals will be offered for launching interdisciplinary course.  }, keywords = {higher education,Interdisciplinary,society,social problems,course}, title_fa = {میان‌رشته‌ای‌‌ها در آموزش عالی}, abstract_fa = {مسائل و مشکلات اجتماعی، گسترش دانش‌ها و پیشرفت فناوری‌‌های جدید نیاز برای راه‌اندازی رشته‌‌های میان‌رشته‌ای را مضاعف کرده است. در چهل سال گذشته، این گونه رشته‌‌ها دستاوردهای چشمگیری را برای جوامع به ارمغان آورده‌ است و پژوهشگران نیز روش‌‌هایی را برای ترکیب علاقه‌مندی‌‌های علمی، بینش‌‌ها، و مهارت‌‌های گسترده طراحی کرده‌اند. چنین بوده است که اعضای هیئت علمی و دانشجویان به طور افزایشی، به سوی این گونه رشته‌‌ها جذب شده‌اند. این مقاله ضمن بررسی ماهیت مفهومی و بیان برخی تجربیات، به نقاط قوت و ضعف این گونه رشته‌‌ها می‌پردازد. در پایان، پیشنهادهایی برای راه‌اندازی رشته‌‌های میان‌رشته‌ای می‌شود.}, keywords_fa = {پژوهش,چندرشته,میان‌رشته,مسائل اجتماعی,آموزش عالی,رشته‌}, url = {http://www.isih.ir/article_2.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_2_d66ac3f270e963a15dbd0c0578f26921.pdf} } @article { author = {Haji Yousefi, Amir Mohammad}, title = {Interdisciplinary Approach in Political Sciences of Canadian Universities: Concept and Implementation}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {41-46}, year = {2016}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.02.003}, abstract = { Many political scientists believe that political studies are not merely possible on the basis of a single discipline, Therefore, intra-disciplinary (using a collection of specialties in political sciences like comparative politics, political theory, international relations and so on) as well as interdisciplinary studies (not only political scences, but other fields such as economics, law, international relations…) are also needed. For this reason, universities of different countries like Canada have tried to prepare their students to understand complexities of the globalization age and get suitable jobs by promoting interdisciplinary approach. This paper aims to understand definition of interdisciplinary approach in Canada universities and the methods of its implantation by emphasis on political sciences. The main question is how interdisciplinary approach has been implemented in the Canadian universities by emphasis on political sciences.  }, keywords = {Interdisciplinary,multidisciplinary,transdisciplinary,political sciences}, title_fa = {میان‌ رشتگی در علوم سیاسی در دانشگاه‌های کانادا: مفهوم و اجرا}, abstract_fa = {بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی در حال حاضر، بر این باورند که مطالعه سیاست صرفاً، با استفاده از یک رشته ممکن نیست و مطالعات درون‌رشته‌ای (استفاده از مجموعه‌ای از حوزه‌های تخصصی علوم سیاسی، مانند سیاست مقایسه‌ای، نظریه سیاسی، روابط بین‌الملل و ...) و میان‌رشته‌ای (نه تنها علوم سیاسی، بلکه مساعدت از رشته‌هایی دیگر مانند اقتصاد، حقوق، جامعه‌شناسی، و ...)، ضروری است. بر این اساس، دانشگاه‌های مختلف در دنیا، از جمله در کشور کانادا، تلاش کرده‌اند که برای آماده کردن و توانمندسازی دانشجویان خود در جهت فهم پیچیدگی‌های عصر جهانی شدن و همچنین کسب شغل مناسب، به رویکرد میان‌رشته‌ای روی آورند. فهم تعریفی که در دانشگاه‌های کانادا از مسئله میان‌رشته‌ای شده و شیوه‌ای که به اجرا درآمده است، با تأکید بر علوم سیاسی، هدف اصلی این مقاله است. پرسش اصلی این مقاله این است که رویکرد میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌های مهم کانادا، با تأکید بر علوم سیاسی، به چگونه در عمل اجرا شده است.}, keywords_fa = {فرارشتگی,چندرشتگی,میان‌رشتگی,دانشگاه‌های کانادا,علوم سیاسی}, url = {http://www.isih.ir/article_3.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_3_5a933c358194ec699ae13310e5e4bc33.pdf} } @article { author = {Eftekhari, Ali}, title = {Interdisciplinary Sciences in Higher Education}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {65-83}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.02.004}, abstract = {According to the speedy progress of science and technology during the past years, different branches of science are more dispersed. As a result, there are fewer connections between them in the whole structure of science. On the other hand, solving complicated problems in the realms of science and technology needs more comprehensive perspectives. During the past years, considerable attentions have been paid to interdisciplinary studies, and according to the corresponding needs, it has also been extended to interdisciplinary education. However, it is not an easy task to apply the concept of interdisciplinary education. However, it is not an easy task to apply the concept of interdisciplinarity to various disciplines having different systems. This uncommon situation has made it subject of controversial debates. In other words, contrary to common belief that interdisciplinarity is merely based on the process of mixing different disciplines, it is a complicated issue needing special considerations. The first step is to know different aspects of interdisciplinarity and then analyzing the subject under consideration. In the present paper, the basic concepts of interdisciplinary are described by introducing its common terminology. Furthermore, some essential requirements for performing interdisciplinary programs (in higher education level) are discussed based on solid arguments and known facts. To this aim, the most commonly accepted standpoints about interdisciplinary education are used.  }, keywords = {higher education,Interdisciplinary,Interdisciplinarity,science and technology,disciplines}, title_fa = {علوم بین رشته‌ای در آموزش عالی}, abstract_fa = {باتوجه به پیشرفت سریع علم و فناوری در سالهای اخیر، شاخه‌های مختلف علم بیش از پیش از یکدیگر جدا شده‌اند. در نتیجه، ارتباط کمتری بین آنها وجود دارد. از طرف دیگر، حل مسائل پیچیده در قلمرو علم و فناوری نیاز به دیدگاه‌های جامع‌ تری دارد. در سالهای اخیر توجه زیادی به مطالعات بین-رشته‌ای شده است، و با توجه به نیازهای مربوطه توسعه آموزش بی رشته‌ای نیز مورد توجه قرار گرفته است. ولی بکارگیری مقوله بین رشته‌ای در رشته های کلاسیک، که هریک ساختار خاصی دارند، بسیار دشوار است. این وضعیت غیر معمول منجر به شکل گیری دیدگاه‌های مختلف و مجادله‌های بحث برانگیز در زمینه بین رشته‌ای شده است. به بیان دیگر، بر خلاف دیدگاه معمول که بین رشته‌ای تنها ادغام رشته‌های مختلف است، این مقوله بسیار پیچیده‌ای است که نیازمند ملاحظات تخصصی است. در این مقاله مفاهیم اولیه بین رشته‌ای با تعریف واژه‌ شناسی آن توصیف می‌گردد؛ سپس نیازهای ضروری برگذاری دوره‌های بین-رشته‌ای (در سطح آموزش عالی) با استفاده از تحلیلهای مدون و مفاهیم موضوعه مطرح می‌شوند.}, keywords_fa = {فلسفه بین رشته‌ای,مطالعات بین‌رشته‌ای,آموزش عالی,اقسام بین‌رشته‌ای,علوم بین‌رشته‌ای}, url = {http://www.isih.ir/article_4.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_4_ebe1ec172430008f4840a51dacea6491.pdf} } @article { author = {khorsandi Taskoh, Ali}, title = {Interdisciplinarity and its Challenges in Higher Education}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {85-101}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.02.005}, abstract = {Interdisciplinary activities are in vogue and are used in institutional fields of “knowledge” and organizational gatherings form “education” and are creditable as a new method for knowledge production and educational policymaking. Despite sporadic resistance, “interdisciplinary activities” is not a focus of attention for institutions producing and promoting knowledge as well as organizational and social entities concerned with education. However, they are practically facing complex obstacles, serious challenges and criticism. This descriptive – analytical paper which emphasizes on interdisciplinary higher education, maintains that the most important obstacles and challenges faced by interdisciplinary activities in the past three decades can be divided into “organizational”, “professtional”, and “cultural” obstacles, In conclusion, special obstacles and challenges to interdisciplinary programs in humanities have been explained.  }, keywords = {Interdisciplinary activities,humanities,organizational obstacles,professtional obstacles,cultural obstacles}, title_fa = {میان رشتگی و مسائل آن در آموزش عالی}, abstract_fa = {فعالیت‌های میان‌رشته‌ای، مطلوبیت عام یافته‌ است و در حوزه‌های نهادی «دانش» و اجتماعات سازمانی «آموزش»، گسترش یافته است و به مثابه مشخصه نوین شیوه تولید دانش و سیاست‌گذاری عرضه آموزش، از ارزش و اعتبار سیاست‌گذاری برخوردار شده است. به اعتباری، به‌ رغم واکنش‌ها و مقاومت‌های پراکنده، «فعالیت‌های میان‌رشته‌ای» امروز جالب توجه و مطلوب نهادهای تولید و اشاعه دانش و نیز فضاهای سازمانی و اجتماعی آموزش است. با وجود این، آنها، به ویژه در عمل، با موانع پیچیده، چالش‌های جدی و انتقاداتی مواجه هستند. این مقاله توصیفی ـ تحلیلی، با تمرکز و تأکید بر علوم انسانی میان‌رشته ای، عمده‌ترین موانع و چالش‌هایی را که در سه دهه اخیر، فعالیت‌های میان‌رشته‌ای را با مسئله اثربخشی و بهره‌وری مواجه کرده است، در قالب سه دسته اصلی موانع (چالش‌های‌) «سازمانی»، موانع «حرفه‌ای»، و موانع «فرهنگی» بررسی و تبیین ‌می‌کند. در پایان، تلاش خواهد شد موانع و چالش‌های خاصی تبیین شود که برنامه‌ها و فعالیت‌های میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی با آنها روبروست.}, keywords_fa = {فعالیت میان‌رشته‌ای,موانع فرهنگی,موانع حرفه‌ای,موانع سازمانی,آموزش عالی}, url = {http://www.isih.ir/article_5.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_5_7edc26120a40ebc3b9ed4744da057fdc.pdf} } @article { author = {Mohammadi Rouzbehani, Kiyanoush}, title = {Fostering Interdisciplinary Thought, Prerequisite of Interdisciplinarity in Higher Education (with Emphasis on Issue-Based Learning)}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {103-125}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.02.006}, abstract = {Different developments including technological growth and increased human problems made interdisciplinary cooperation inevitable. On the other hand, traditional attitude to academic fields and specialization has prevented higher education from creating necessary capacities to confront those development and face new challenges. Therefore, one of the necessities of higher education is to foster interdisciplinary skills in both educational and research fields. This paper reviews concepts of educational courses and interdisciplinary in higher education with emphasis on the need to foster interdisciplinary thinking as prerequisite of all kinds of interdisciplinary activities. Then “issue-based learning’ has been described because this new educational method enjoys many capacities to promote interdisciplinary skills. In conclusion, a special model of issue-based learning called “interdisciplinary problem solving model” has been briefly explained as an applied model for educational courses.}, keywords = {Interdisciplinary sciences,interdisciplinary research,higher education,issue-based learning,interdisciplinary problem}, title_fa = {پرورش تفکر میان‌رشته‌ای، پیش‌نیاز میان‌رشتگی در آموزش عالی با تأکید بر یادگیری مسئله‌محور}, abstract_fa = {تحولات مختلف، از جمله رشد فناوری و افزایش معضلات پیچیده بشری، همکاری‌های میان‌رشته‌ای را در عصر حاضر اجتناب ناپذیر کرده است. از سوی دیگر، تلقی سنتی از رشته‌های دانشگاهی و تخصص‌ گرایی موجب شده است که آموزش عالی از ایجاد ظرفیت‌‌های لازم برای مواجهه با تحولات مذکور بازبماند و با چالش‌های تازه‌ای روبرو شود. بر این اساس، یکی از ضرورت‌های آموزش عالی در حال حاضر، پرورش مهارت‌های میان‌رشته‌ای در هر دو زمینه آموزشی و پژوهشی است. در این مقاله، با مروری بر مفاهیم رشته‌‌های تحصیلی و میان‌رشتگی در آموزش عالی، بر ضرورت پرورش تفکر میان‌رشته‌ای به عنوان پیش‌نیاز هر گونه فعالیت میان‌رشته‌ای تأکید شده است. در ادامه، با شرح و توصیف رویکرد «یادگیری مسئله‌محور» این اندیشه مطرح شده است که این رویکرد نوین آموزشی قابلیت فراوانی برای پرورش مهارت‌های میان‌رشته‌ای دارد. در پایان، الگوی خاصی از یادگیری مسئله‌محور با عنوان « الگوی حل مسئله میان‌رشته‌ای» به عنوان الگویی کاربردی برای رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی به اجمال، معرفی شده است.}, keywords_fa = {پژوهش میان‌رشته‌ای,یادگیری مسئله‌محور,آموزش عالی,حل مسئله میان‌رشته‌ای,علوم میان‌رشته‌ای}, url = {http://www.isih.ir/article_6.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_6_6bfa9c3660589843ea2eaf2d8203f63e.pdf} } @article { author = {Mirza-Mohammadi, Mohammad Hassan and Sohbatlou, Ali}, title = {Study of Philosophical Fundamentals of Interdisciplinary Curricula in Higher Education of “Forms of Knowledge” as seen by Analytical Philosophers}, journal = {Interdisciplinary Studies in the Humanities}, volume = {1}, number = {2}, pages = {127-150}, year = {2009}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Studies}, issn = {2008-4641}, eissn = {2008-4846}, doi = {10.7508/isih.2009.02.007}, abstract = {Curriculum has been a matter of interest to analytical philosophers; Hurst maintains that teaching is by nature an activity which may assume many forms. Analytical philosophers believe that educational and curriculum planning is done in a wrong way and the only logical reason for many educational programs is their cultural orientation. Presumptions about knowledge, forms of knowledge and internal relations among them should be taken into consideration. Analytical philosophers maintain that more attention should be paid to philosophical aspects and people should be encouraged to work more in this regard. This issue has been discussed in educational philosophy of London school of thought and by great philosophers of that school, especially Hurst, by delineating “forms of knowledge” theory. Hurst has classified forms of knowledge and while rejecting unity of knowledge, has paid attention to its very forms. He believes that human knowledge has forms which are logical distinct from one another, He mentions mathematics, Physics, human sciences, history, religious sciences, literature, fine arts, and philosophy as seven forms of knowledge. The present paper aims to review philosophical fundaments of interdisciplinary curricula in higher education of forms of knowledge” as seen by analytical philosophers through documentary analytical methods.  }, keywords = {Curricula,higher education,forms of knowledge,analytical philosophers}, title_fa = {بررسی مبانی فلسفی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی «دیدگاه اشکال دانش» در نزد فیلسوفان تحلیلی}, abstract_fa = {یکی از زمینه‌هایی که فیلسوفان تحلیلی به آن پرداخته‌اند، برنامه‌ درسی در دانشگاه است. فیلسوفان تحلیلی معتقدند که برنامه‌ریزی درسی و آموزشی غالباً، بسیار سطحی و بد انجام می‌گیرد و باید به جنبه‌های فلسفی توجه بیشتری مبذول داشت و افراد را به تلاش بیشتر در این زمینه واداشت. این موضوع در فلسفه تربیتی مکتب لندن و نزد فیلسوفان بزرگ این مکتب، به ویژه هرست، با طرح نظریه «اشکال دانش» مطرح شده است. مقاله حاضر با هدف بررسی مبانی فلسفی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی، «دیدگاه اشکال دانش» را در نزد فیلسوفان تحلیلی بررسی می‌کند که این کار با استفاده از روش تحلیل اسنادی انجام گرفته است. جامعه آماری، همه منابع و مراجع مرتبط با موضوع پژوهش بوده است. ابزار پژوهش، فرم‌های فیش‌برداری بوده است و داده‌های حاصل، به طور کیفی، تجزیه و تحلیل شده است.}, keywords_fa = {فیلسوفان تحلیلی,آموزش عالی,اشکال دانش,برنامه درسی}, url = {http://www.isih.ir/article_7.html}, eprint = {http://www.isih.ir/article_7_cbf4d6256d6ac8e0c2e7e7c573a9d2f9.pdf} }