آینده پژوهی آموزش عالی
تحول در اقالیم سبعۀ آموزش عالی و آیندۀ آن

مقصود فراستخواه

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 5-7

https://doi.org/10.22035/isih.2022.407

چکیده
  در جای یک دانش آموز آموزش عالی مایلم در آغاز این دفتر خود را با مقدمه‌ای کوتاه در شش بند و سپس بیان مختصری از تحول اقالیم علم وآموزش عالی، مختصر به اشتراک بگذارم:مقدمهیکم. مطالعات آیندۀ آموزش عالی ایران، یک «برنامه پژوهشی» است ومثل هر  برنامه پژوهشی دیگر، زمانی بسط  و توسعه پیدا می‌کند که برای محققان ومخاطبان، افزون بر معناداریِ ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
دانشگاه و انتظارات از آن طی چند دهه آینده: تحول در مسئولیت‌ها و کارکردها

علی پایا؛ حسین ابراهیم آبادی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 9-48

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4784.4697

چکیده
  دربارۀ آیندۀ دانشگاه‌ها بسیار نوشته‌اند و از این پس نیز می‌توان انتظار داشت که اصحاب نظر در این عرصۀ مهم آرای خود را به نیت تأثیرگذاری در اذهان عمومی و به‌خصوص مسئولان و تصمیم‌گیران به جامعه عرضه کنند. در این مقاله کوشش شده از جنبه‌هایی که احیاناً کمتر از سوی دیگر محققان بدان توجه شده است به مسئلۀ آیندۀ دانشگاه‌ها پرداخته شود. ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
فراتحلیل موضوعی و بررسی انتقادی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در زمینۀ آینده‌پژوهی

محسن طاهری دمنه؛ علی ذاکری؛ ابوالفضل اسدنیا

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 86-49

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4817.4719

چکیده
  حرکت از فضای رشتگی به سمت گفتمان‌های میان‌رشته‌‌ای با تمرکز بر حل مسائل واقعی، به یک روند مهم در آموزش عالی تبدیل شده و نسل‌های آتی دانشگاه‌ها به سمت میان‌رشته‌‌ای شدن پیش خواهند رفت. در این میان مطالعات نظام‌مند آینده‌ها یا آینده‌پژوهی نیز مورد توجه دانشگاهیان در رشته‌های مختلف قرار گرفته است. در این مقاله به‌منظور بررسی ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
آینده‌پژوهی توسعۀ دانش‌های میان‌رشته‌ای‌ در آموزش عالی: بررسی تجارب دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

محمد حسینی مقدم؛ مهرداد حمیدی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 87-122

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4642.4586

چکیده
  پیچیدگی روزافزون حاکم بر مسائل اکنون و آیندۀ جهان، درهم‌تنیدگی و به‌هم‌پیوستگی حوزه‌های موضوعی، تنوع نقش‌آفرینان و موقعیت‌های شکل‌دهنده به این مسائل از هنجارها و رویه‌های معمول جهان امروز است. این تحولات موجب توسعۀ دانش‌های میان‌رشته‌ای در نهادهای علمی و فناورانه و تبدیل آن‌ها به روندهای جهان‌شمول سیاست‌گذاری علم، فناوری ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
تحلیل ساختاری مؤلفه‌ها و شناسایی پیشران‌های سازندۀ آیندۀ آیین‌نامۀ ارتقای مرتبۀ اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی در ایران در افق 1414

احد رضایان؛ احسان مرزبان؛ علی‌حسین رضایان؛ مصطفی مرزبان

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 123-155

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4663.4603

چکیده
  هدف از این مقاله، شناسایی و تعیین عوامل کلیدی، روندهای نوظهور و نیروهای پیشران در مسیر تدوین آیین‌نامۀ ارتقای مرتبۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و ارزیابی روابط ساختاری میان عوامل و مؤلفه‌های کلیدی در افق 1414 است. برای این منظور با تکیه بر روش‌شناسی آمیخته و بهره‌گیری از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، ماتریس تحلیل آثار متقاطع، نرم‌افزار ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
آینده‌پژوهی در آموزش عالی: طراحی راهرویِ استراتژیک ورزش دانشگاهی ایران با رویکرد میان‌رشته‌ای

جواد شهولی کوه شوری؛ احمدرضا عسکری؛ رسول نظری؛ امیررضا نقش

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 157-193

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4544.4506

چکیده
  علوم ورزشی و آینده‌پژوهی هردو به‌عنوان حوزه‌ای میان‌رشته‌ای در جهان مطرح شده‌اند. یکی از حوزه‌هایی که به‌موازات این دو رشد کرده است و اثر محسوس و بنیادینی بر آن‌ها گذاشته و نیز از آن‌ها تأثیر پذیرفته است، مطالعات بین‌رشته‌ای یا فرارشته‌ای است. تحقیقات میان‌رشته‌ای، به‌ویژه در زمینۀ ورزش، که در کنار ماهیت سلامت‌محوری‌اش ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
آینده‌پژوهی مشاغل بخش کشاورزی در افق 1414

آرمان خالدی؛ رضا اسدی فرد؛ علی شجاعتی؛ جلیل غریبی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 195-226

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4462.4443

چکیده
  ماهیت مشاغل در آینده به‌واسطۀ روندها و تغییر و تحولات سطح جامعه با امروز متفاوت هستند. بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت که نیروی انسانی‌ای که برای مشاغل گذشته آموزش دیده‌اند، پتانسیل ایفای نقش در مشاغل جدید و نوظهور آینده را داشته باشند. دراین‌بین، مشاغل بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از بخش‌های دارای توان اشتغال‌زایی بالا نیز تحت‌تأثیر ...  بیشتر

آینده پژوهی آموزش عالی
فراتحلیل کیفی مطالعات آینده‌پژوهی آموزش ‌عالی در ایران: مورد مطالعه، میز آینده‌پژوهی آموزش‌ عالی

رضا منیعی؛ حامد کمالی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 227-250

https://doi.org/10.22035/isih.2022.4737.4661

چکیده
  موضوع اصلی آینده‌پژوهی آموزش‌ عالی، شناسایی نظام‌مند نیروها و پیشران‌های تغییر، فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از تغییرات، خلق چشم‌اندازها و آیندۀ مطلوب برای آموزش ‌عالی و تدوین راهبردها و اقدام‌های مؤثر برای دستیابی به آن است. ازاین‌رو، این مقاله به منظور فراتحلیل مطالعات میز آینده‌پژوهی آموزش‌ عالی به‌عنوان یک مصداق تجربی از ...  بیشتر

آموزش عالی
تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم برای دانشگاه‌های ایران

آرش یدالهی ده چشمه؛ سعید رجائی پور؛ سیدعلی سیادت

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 31-57

https://doi.org/10.22035/isih.2021.375

چکیده
  با توجه به تأثیر دانشگاه‌ها نسل چهارم در تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رشد و توسعۀ‌ جوامع محلی و منطقه‌ای، هدف اصلی این مقاله بررسی ابعاد و تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم برای دانشگاه‌های ایران است. مقاله حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری راهبرد نظریه داده‌بنیاد انجام‌ گرفته است. جامعهٔ آماری شامل متخصصان و صاحب‌نظران ...  بیشتر

آموزش عالی
نقش و جایگاه دانشگاه در ترویج فرهنگ صلح

زینب صدوقی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 71-100

https://doi.org/10.22035/isih.2021.371

چکیده
  وابستگی متقابل ناشی از جهانی شدن و بحران‌های مشترک، همکاری اندیشمندان در رشته‍های علمی مختلف را به منظور مواجهه با مسائل پیشِ رو، اجتناب‌ناپذیر کرده است. آنچه بدیهی است، سنگ بنای اولیه تعاملات افراد و مدیریت شرایط پیچیده کنونی، نیازمند ایجاد فضایی مبتنی بر دوستی و آرامش است. از اینروست که در دهه‌های اخیر، شکل‌دهی و ترویج فرهنگ ...  بیشتر

آموزش عالی
ضرورت‌های مفهومی و الزامات روشی در مطالعات فرهنگ دانشگاهی

فیروزه اصغری؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ سعید غیاثی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 129-164

https://doi.org/10.22035/isih.2019.3139.3440

چکیده
  مطالعه درباره فرهنگ هر اجتماع بدلیل ویژگی هویت بخشی و ایجاد مرز در تشخیص اجتماعات گوناگون از هم، از الزامات اصلی برای شناخت آن اجتماع تلقی می‌گردد. دانشگاه نیز یکی از این اجتماعات است که اگر چه مطالعه درباره فرهنگ آن مورد توجه محققان حوزه‌های مختلف علمی قرار گرفته است؛ اما برخلاف دیگر مطالعات انجام شده درباره دانشگاه، از کاستی‌ها ...  بیشتر

آموزش عالی
اندیشه‌شناسی سیاسی نظریۀ سرمایۀ انسانی و استخراج دلالت‌های سیاستی آن در حوزۀ آموزش عالی

الهام حبیبی؛ عباس منوچهری؛ طاهره میرعمادی؛ رضا مهدی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 165-197

https://doi.org/10.22035/isih.2019.3241.3510

چکیده
  نظریۀ سرمایۀ انسانی نقش مهمی را در ورود و اثرگذاری نظام آموزش عالی در روند توسعه برعهده دارد. هدف از این مقاله، اندیشه‌شناسی سیاسی نظریۀ توسعه‌ای سرمایۀ انسانی و استخراج دلالت‌های سیاستی آن در حوزۀ آموزش عالی است؛ براین‌اساس، از روایت دلالتی به‌عنوان چارچوب مفهومی و روش‌شناسی دلالت‌پژوهی استفاده شده است. یافته‌های این مقاله ...  بیشتر

میان رشته‌ای
ارائه و آزمون الگوی تبیین‌کننده خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در فضا و محیط پژوهش‌محور: مورد مطالعه، دانشگاه‌های غرب کشور

علی یاسینی؛ محمد تابان

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 27-54

https://doi.org/10.22035/isih.2016.235

چکیده
  محیط پژوهش‌‌محور در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، نقش مهمی در تحقق اهداف پژوهشی آموزش عالی ایفا می‌کند؛ به‌نحوی که می‌توان انتظار داشت، در صورت بالا بودن کیفیت آن، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ضمن تعامل مؤثر با استاد راهنما، احساس کارآمدی بالایی نیز در پژوهش داشته باشند. هدف اصلی مقاله حاضر، ارائه و آزمون الگوی تبیین‌کنندة ...  بیشتر

میان رشته‌ای
آسیب‌شناسی فرایند سیاست‌پژوهی در نظام آموزش عالی ایران؛ مطالعه‌ای کیفی

جعفر امیری فرح آبادی؛ محمد ابوالقاسمی؛ محمد قهرمانی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 139-171

https://doi.org/10.22035/isih.2016.233

چکیده
  از نظر بسیاری از متخصصان و صاحب‌نظران آموزش عالی، مهم‌ترین عامل ناکارآمدی سیاست‌گذاری آموزش عالی ایران در حال حاضر، منطبق نبودن سیاست‌ها و تصمیم‌های این حوزه با پشتوانه‌های علمی، نظری و پژوهشی است. سیاست‌پژوهی به‌عنوان فرایندی پژوهشی، معطوف به ارائه گزینه‌های سیاستی و ناظر به عمل، به سیاست‌گذاران، تعریف می‌شود و می‌تواند ...  بیشتر

میان رشته‌ای
نقش روان‌شناسی در ایجاد پیوند بین‌ رشته‌های علوم انسانی برای توسعه مؤسسه‌های میان‌رشته‌ای

محمد نقی فراهانی؛ حمید خانی پور

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 173-193

https://doi.org/10.22035/isih.2016.239

چکیده
  روان‌شناسی می‌تواند در نقش یک علم میانجی، علوم انسانی را به هم مرتبط کند. اهداف این مقاله عبارتند از: 1- بررسی تاریخچه علاقه‌مندی‌های میان‌رشته‌ای در روان‌شناسی؛ 2- بررسی حوزه‌های مشترک روان‌شناسی و سایر علوم انسانی؛ 3- تبیین‌های روان‌شناختی ناکام ماندن مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی ایران؛ 4- سازوکار‌های روان‌شناختی ...  بیشتر

میان رشته‌ای
مدل پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور از زاویه مطالعات میان‌رشته‌ای نظام‌های آموزش عالی و سیاست خارجی؛ مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

طلیعه مقیمی؛ حمیدرضا اراسته؛ کامران محمدخانی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 195-224

https://doi.org/10.22035/isih.2016.232

چکیده
  با توجه به پیشرفت‌های علمی اخیر در جمهوری اسلامی ایران، پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در اولویت برنامه‌های راهبردی کشورمان قرار گرفته است. مقاله حاضر به‌لحاظ پرداختن به نقش نظام‌های آموزش عالی و سیاست خارجی در پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری، از نوع پژوهش‌های میان‌رشته‌ای نوآورانه است و برای نخستین‌بار با ایجاد رابطه‌ای دوسویه ...  بیشتر