میان رشته‌ای
الزامات کلامی پژوهش میان رشته ای در قرآن؛ با تکیه بر سطوح معرفت شناسی، اصطلاح شناسی و روش شناسی

حسین شجاعی؛ عباس مصلائی پور؛ سجاد اسدبیگی

دوره 7، شماره 4 ، آذر 1394، ، صفحه 21-44

https://doi.org/10.7508/isih.2015.28.002

چکیده
  متن الهی قرآن کریم و رابطه مستقیم آن با عقاید مسلمانان از جمله عناصر مؤثری محسوب می‌شوند که باعث پدید آمدن نوعی انحصارگرایی صنفی در زمینه انجام تحقیقات قرآنی توسط عالمان دین در سنت قرآن‌پژوهی مسلمانان شده است. همین مسئله باعث نوعی کنترل در مواجهه با قرآن شده بود و به‌همین دلیل نتایج به‌دست‌آمده در این نوع تحقیقات نیز عمدتاً منطبق ...  بیشتر

رشته،‌ میان‌رشته و تقسیم‌بندی علوم

مرتضی بحرانی

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1392، ، صفحه 37-59

https://doi.org/10.7508/isih.2014.18.003

چکیده
  به نظر می‌رسد تمرکز و تاکید بر رشته و میان‌رشته در حوزه علوم و معارف، با تقسیم‌بندی علوم و روابط اجتماعی و فرهنگی دانش پیوند داشته باشد. تاریخ طبقه‌بندی علوم حکایت از آن دارد که معیار تقسیم‌بندی یا هستی‌شناختی و اخلاقی بوده است یا روش‌شناختی و معرفت‌شناختی. مبنای وجودشناختی بر پایه این امر شکل گرفته است که وجود دارای سلسله‌مراتب ...  بیشتر

بررسی نظری و تجربی انگیزه‌ها و چالش‌های انجام مطالعات میان‌رشته‌ای با تأکید بر روش‌شناسی میان‌رشته‌ای

مهدی فاتح‌راد؛ محمد رضا جلیل‌وند؛ منیره محمد زاده

دوره 4، شماره 1 ، بهمن 1390، ، صفحه 85-111

https://doi.org/10.7508/isih.2012.13.005

چکیده
  در حالی که ادبیات پژوهشی عمدتاً به تبیین مبانی نظری مطالعات میان‌رشته‌ای پرداخته است، در مورد چرایی انجام پروژه‌های تحقیقاتی میان‌رشته‌ای توسط محققان، پژوهش‌های تجربی بسیار اندکی صورت گرفته است. به منظور پر کردن این شکاف در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای، پژوهش حاضر تلاش دارد با تأکید بر روش‌شناسی میان‌رشته‌ای (استفاده از تیم ...  بیشتر

«فهم انتقادی»، پیش‌شرط روش‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای

ناصرالدین علی تقویان

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 21-44

https://doi.org/10.7508/isih.2011.12.002

چکیده
  در این جستار، مشکل عمدة اجرای طرح‌ها و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در این نکته دیده شده است که در این گونه طرح‌ها در نهایت دو نوع الگوی روش‌شناختی در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند که همانا روش‌شناسی کمیِ مورد استفاده در علوم طبیعی و روش‌شناسی کیفیِ مورد استفاده در علوم انسانی و اجتماعی است. این مشکل، کار را به جایی رسانده است که گفت‌وگوی ...  بیشتر