دوره 15 (1401-1402)
دوره 14 (1400-1401)
دوره 13 (1399-1400)
دوره 12 (1398-1399)
دوره 11 (1397-1398)
دوره 10 (1396-1397)
دوره 9 (1395-1396)
دوره 8 (1394-1395)
دوره 7 (1393-1394)
دوره 6 (1392-1393)
دوره 5 (1391-1392)
دوره 4 (1390-1391)
دوره 3 (1389-1390)
دوره 2 (1388-1389)
دوره 1 (1387-1388)
کلیدواژهها = %D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85 %D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C
تعداد مقالات: 11
علوم انسانی، تحوّلات گفتمانی و برنامهریزی توسعه در ایران 1392-1357
دوره 11، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 75-107
چکیده
توسعهنیافتگی، مسئله اصلی جوامع درحالتوسعه ازجمله ایران است. این مسئله پس از انقلاب اسلامی همواره دغدغه اندیشمندان و سیاستگذاران بوده که در دورههای مختلف، موجد طرح گفتمانهای چندگانهای شده و نسبتهای متفاوتی را با برنامهریزی توسعه برقرار کرده است. بهمنظور بررسی موانع برنامهریزی توسعه، دورهٔ زمانیِ بعد از انقلاب اسلامی ... بیشترنقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور
دوره 7، شماره 4 ، آذر 1394، ، صفحه 1-19
چکیده
یکی از ابزارهایی که میتواند در رشد و توسعه تمامی علوم، بهویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میانرشتهای است. در این مقاله تلاش شده است از طریق مصاحبه نیمهساختمند با جمعی از صاحبنظران و اندیشمندان کشور و تحلیل محتوای آرای ایشان به این پرسش پاسخ داده شود که از نظر خبرگان، مهمترین عوامل و موانع رشد علوم انسانی در ... بیشتریگانگی معرفت و علوم انسانی؛ رویکردی بینرشتهای
دوره 6، شماره 4 ، آذر 1393، ، صفحه 1-18
چکیده
ضرورتهای نوین زندگی بشر تخصصگرایی در علوم را پدید آورد. با وجود این، ردهبندی دانش از آغاز تا کنون نتوانسته است مرزروشنی بین حوزههای علمی پدید آورد و هنوز در این خصوص، اجماعی بین دانشمندان حاصل نشده است. تخصصگرایی افراطیتوأم با درک پیچیدگی موضوعات مورد مطالعه، باعث شد که ضرورت توجه به نگرشهای تلفیقی در حوزه تولید دانش گسترش یابد.مقاله حاضر تلاش میکند در بخش نخست وضع موجود معرفت و ضرورت نیاز به وحدت بین علوم را توضیح دهد. در بخش دوم،نویسندگان به اختصار الگوهای جدید تبیین دانش را مورد بحث قرار میدهند. در بخش پایانی با ارائه یک انگاره، وحدت رشتههایمختلف در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار میگیرد. بیشترتفکر انتقادی به مثابه روشی عام برای پژوهشهای میانرشتهای علوم انسانی
دوره 6، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-21
چکیده
روش، عنصر اساسی و تعیینکننده در انجام موفقیتآمیز یک عمل، به ویژه پژوهش و مطالعه است. به این معنا که مطالعه یا پژوهش به خودی خود آن اندازه مهم نیست که چگونگی انجام آن. مقاله حاضر در صدد معرفی روشی عام با کاربردی بدون مرز برای انجام پژوهشها و مطالعات میانرشتهای است، و با برشمردن، تحلیل، و چگونگی کاربست عناصر تفکر انتقادی میکوشد ... بیشتربررسی ضرورتهای مطالعات میانرشتهای در حوزه علوم انسانی
دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، ، صفحه 19-32
چکیده
تلاش مستمر متفکران علوم انسانی برای ایجاد تعادل میان معتقدات بشر درباره جهان و زندگی از یک سو و جهانبینی از سوی دیگر، نشان میدهد که فاصلهای جدی میان اعتقادات و جهانبینی آنها وجود دارد. هر اندیشهای هر اندازه متافیزیکی (مجرد)، هر تجربهای در هر رتبه از شهود، هر منظر و اعتقادی هر قدر درونرشتهای و فراتاریخی باشد، ناگزیر ... بیشترشناسایی الگوی تلفیق برنامه درسی علوم انسانی و فاصله آن با وضعیت مورد انتظار دانشجویان، بر اساس دیدگاه فوگارتی
دوره 5، شماره 4 ، آذر 1392، ، صفحه 119-134
چکیده
مطالعهی حاضر با هدف شناسایی الگوی تلفیق برنامه درسی (درونرشتهای، بینرشته ای و تلفیق در یادگیرندگان) علوم انسانی و بررسی میزان فاصله آن با وضعیت مورد انتظار صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی / مقایسهای بود و جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-92 بود. تعداد 216 نفر ... بیشترماهیت رویکرد میانرشتهای در حوزه علوم انسانی با تأکید بر اندیشههای هابرماس
دوره 5، شماره 1 ، بهمن 1391، ، صفحه 99-116
چکیده
مطالعات میانرشتهای نوعی از علوم است که پس از نمایان شدن ناتوانی و کاستیهای تخصصی شدن علم ضرورت یافته است. از این جهت میتوان گفت وجود تخصصگرایی، از جمله دلایل تمایل به میانرشتهای در عصر حاضر است؛ عصری که انسانها با مسائل پیچیده و چند بعدی روبرو هستند و برای حل آنها نیاز به برخورداری از مفاهیم و روشهای چند رویکردی و میانرشتهای ... بیشترموانع و راهکارهای کاربست یافتههای تحقیقاتی علوم انسانی
دوره 4، شماره 2 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 17-34
چکیده
در اغلب راهبردها و برنامههای کلان توسعه، تاکید ویژهای بر تولید علم و تبدیل آن به کالاها و خدمات مورد مصرف جامعه شده است، هر چند که در برخی حوزههای دانش، مانند علوم پایه، شاهد رشد کمی و کیفی خوبی بودهایم؛ اما رابطه میان علم و عمل در علوم انسانی یکی از عمدهترین موضوعاتی است که در چند دهه اخیر مباحث و مناقشههای ... بیشتربررسی چالشهای توسعة علوم انسانی و میانرشتههایِ آن در ایران:(مطالعة موردی رشته علوم تربیتی3 با میانرشتههایِ آموزش وپرورش پیش دبستانی، دبستانی و تطبیقی)
دوره 3، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 117-129
چکیده
سوال اصلی پژوهشِ زمینهیابیِ حاضر عبارت است از این که: «چالشهایِ توسعه رشته علوم تربیتی 3 و میانرشتههایِ آن به عنوان یکی از علوم انسانی در کشور ما کدامند»؟ این چالشها در سه زمینهی اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، و آموزشی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جامعة آماری این پژوهش عبارت است از کلیة دانشجویانی که در ... بیشترتقابل روشهای کلگرایی و فردگرایی در تحلیل مقایسهای مطالعات بین رشته ای در مقابل نئوکلاسیک سنتی
دوره 2، شماره 3 ، تیر 1389، ، صفحه 161-190
چکیده
این مطالعه نشان می دهد دیدگاه های اساسی و برداشت های تحقیقی در مطالعات اجتماعی به نحو برجستهای قابل تمییز از یک دیگر بوده و عبارتند از: روش های تحلیل فردگرایی سنتی و نئوکلاسیک از یک طرف و روش های تحلیل کلگرایی مشتمل برشیوه های کلیت نگر ،تجمع گرا یی و سیستمگرایی به عنوان روش های تحلیل بین رشته ای از طرف دیگر.این بررسی ضمن تبیین هر ... بیشترنوآوری در مطالعات میانرشتهای در حوزه علوم انسانی در ایران؛ مطالعه موردی دانشگاه امام صادق(ع)
دوره 2، شماره 2 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 43-66