حسین داوری
چکیده
ظهور جهتگیریها و رویکردهای بارز انتقادی از نیمه دوم دهه 1980 به بعد در عرصه زبانشناسی کاربردی با واکنشهای موافق و مخالف متعددی روبرو بوده است؛ جهتگیریها و رویکردهایی که هریک به فراخور قوت و اهمیت خود، شماری از ادعاها، مبانی و مفروضات رویکردهای غالب در این عرصه را بهچالش کشیده است. ازجمله این رویکردهای نوظهور میتوان به ...
بیشتر
ظهور جهتگیریها و رویکردهای بارز انتقادی از نیمه دوم دهه 1980 به بعد در عرصه زبانشناسی کاربردی با واکنشهای موافق و مخالف متعددی روبرو بوده است؛ جهتگیریها و رویکردهایی که هریک به فراخور قوت و اهمیت خود، شماری از ادعاها، مبانی و مفروضات رویکردهای غالب در این عرصه را بهچالش کشیده است. ازجمله این رویکردهای نوظهور میتوان به «زبانشناسی کاربردی انتقادی» اشاره کرد. مبدع این رویکرد، آلستر پنیکوک، زبانشناس برجسته استرالیایی است که ابعاد، حوزهها و علایق آن در سال 2001 در اثری مستقل به جامعه زبانشناسی کاربردی معرفی شد. نظر به اهمیت انکارناپذیر نظری و کاربردی آن و البته مغفول ماندن نسبی این رویکرد میانرشتهای که سنجش و ارزیابی شاخههای مختلف زبانشناسی کاربردی را مبتنیبر مبانی و علایق خاصی دنبال میکند، این مقاله علاوهبر معرفی این رویکرد و حوزهها و علایق آن، با هدف نشان دادن نحوه گامبهگام بهرهجویی از آن در سنجش و نقد حوزههای زبانشناسی کاربردی، بهطور خاص با نیم نگاهی به تناسب و اهمیت موضوع با جامعه ایران، از بین شاخههای گوناگون، به دو شاخه شاخص آموزش زبان انگلیسی و سیاست و برنامهریزی زبان انگلیسی پرداخته تا تصویری ملموس و کاربردی از ماهیت میانرشتهای و کارکردهای سنجشگرایانه آن معرفی و تبیین شود. یافتههای حاصل از بهرهجویی از این رویکرد میانرشتهای در دو حوزه مورد بررسی، بیانگر کارآمدی آن در هرگونه سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی و زبانی متناسب با بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه هدف میباشد.
محمود مهرمحمدی؛ امیرحسین کیذوری
چکیده
میانرشتهایهای دانشگاهی استانداردهای تعالی خاص خود را میطلبند. هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت میانرشتهایهای دانشگاهی بوده و در آن از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. به این منظور ابتدا ابعاد مفهومی و مؤلفههای اساسی میانرشتهایهای شناسایی شده و بر مبانی آن ، عوامل، ملاکها و شاخصهای مناسبی ...
بیشتر
میانرشتهایهای دانشگاهی استانداردهای تعالی خاص خود را میطلبند. هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت میانرشتهایهای دانشگاهی بوده و در آن از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. به این منظور ابتدا ابعاد مفهومی و مؤلفههای اساسی میانرشتهایهای شناسایی شده و بر مبانی آن ، عوامل، ملاکها و شاخصهای مناسبی طراحی و تدوین شده است. جامعة آماری تحقیق شامل اسناد و مدارک موجود در پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس محقق در خصوص موضوع پژوهش بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مشخص شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که برای ارزیابی میانرشتهایهای دانشگاهی باید به پنج بُعد مفهومی شامل: مسائل چندوجهی، بینشهای میانرشتهای، تولید دانش تلفیقی، فهم میانرشتهایِ مسائل و ساختار میانرشتهای، و همچنین پنج عامل اصلی شامل: اهداف، برنامه درسی، فرایند تدریس ـ یادگیری، هیئت علمی و مدیریت، توجه کرد. بر این اساس، در این تحقیق برای ارزیابی کیفیت میانرشتهایها ؛ 5 عامل، 14 ملاک و 59 شاخص شناسایی و طراحی شده است.
سید رسول حسینی؛ عباس بازرگان
چکیده
هدفها و چگونگی تدوین آنها از مهمترین عوامل موفقیت هر سیستمی محسوب میشوند. در هر نظام آموزشی، هدفها جهت حرکت و چگونگی تخصیص منابع را تعیین میکنند. افزون بر این، هدفها نهتنها در افزایش انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار هستند، بلکه معیار مهمی برای ارزیابی فعالیتها و عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشوند. در مقاله ...
بیشتر
هدفها و چگونگی تدوین آنها از مهمترین عوامل موفقیت هر سیستمی محسوب میشوند. در هر نظام آموزشی، هدفها جهت حرکت و چگونگی تخصیص منابع را تعیین میکنند. افزون بر این، هدفها نهتنها در افزایش انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار هستند، بلکه معیار مهمی برای ارزیابی فعالیتها و عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشوند. در مقاله حاضر نقش هدف و فرآیند هدفگذاری با تأکید بر علوم میانرشتهای مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور ابتدا به تعریف، اهمیت و بررسی فرآیند هدفگذاری و تئوری تعیین هدف پرداخته میشود. سپس انواع اهداف و کاربرد ابزار اندازهگیری هدفها در نظامهای دانشگاهی مورد بررسی قرار میگیرند. همچنین نقش اهداف در فرآیند ارزیابی نظامهای دانشگاهی و تجربههای موجود مورد بررسی و تحلیل واقع شده و در پایان راهکارهای مناسب جهت تدوین و آشکارسازی هدفها در فرآیند برنامهریزی و ارزیابی نظامهای دانشگاهی ارائه میشود